Nyitókép: Sergei GAPON / AFP
Ha valaki a teherfuvarozásra gondol, először a nagy lökettérfogatú, erős, sokhengeres dízelmotorral szerelt kamionok és teherautók jutnak az eszébe, ennek ellenére 2024-re egyre nagyobb szeletet harapnak ki a piacon az elektromos kamionok is. Sokan alapos szkepticizmussal fogadták anno a hírt, hogy megjelent az első elektromos hajtású kamion. Az ellenzők és kétkedők érvei között szerepelt, hogy elektromos üzemben sokkal kisebb hatótávval rendelkeznek a kamionok és nem lehet a megszokott ütemben közlekedni velük. És igazuk is lett, csakhogy nem elsősorban arra találták ki ezeket, mint dízel társaikat.
Az elektromos kamionokat leginkább belföldes, de még inkább városon belüli áruterítős munkákra használják, hogy a kamion telephelyről induljon és oda is érkezzen vissza, hogy aztán fel tudják tölteni az éjszaka során, majd induljon az egész mókuskerék elölről másnap. Egy átlagos dízeles kamion teli tankkal akár négyezer kilométert is képes megtenni, míg az elektromos hajtásúak csak a töredékét.
Egyre többeket érdekel
A legnagyobb kamionokat gyártó vállalatok kínálatában már szerepelnek az elektromos meghajtású járművek, így a DAF, a Volvo és a Scania listáin is megtalálhatóak az alternatív üzemanyaggal közlekedő járművek. Ezek sikerességéről megkérdeztük az érintett vállalatokat, a Volvo Hungária a Mandiner megkeresésére elárulta, hogy a svéd vállalat 2019 óta gyárt szériában elektromos kamionokat, és az elmúlt években már a teljes modellválasztékuk elérhetővé vált elektromos hajtáslánccal is.
Mint írták, a 16 tonnás alvázaktól egészen 50 tonnás össztömeggel közlekedni képes nyerges vontatókig megtalálhatóak náluk az elektromos meghajtás. A Volvo Hungária a Mandinerrel közölte, hogy a hazai piacon értékesített teherautók tekintetében hagyományos dízel motorok esetén is dominálnak a 4x2-es nyerges vontató eladások az alvázakhoz képest, ez az elektromos járművek területén is hasonló, de az arány nem olyan drasztikus, mint a dízel társaik esetében.
Ráadásul többféle konstrukcióban lehet rendelni az elektromos kamionokat, mint lapunknak elárulták, a járművek hatótávja a beépített akkumulátor csomagok számától függ, amely alvázak esetén modulárisan 3 és 6 között módosítható, míg nyergesvontatóink 5 vagy 6 akkumulátorcsomaggal rendelhetők.
Ügyfeleink ezeket a járműveket célfeladatok ellátására vásárolják, a konfigurálás fontos részét képezi a szükséges hatótáv meghatározása, mivel a járművek árában domináns részt képviselnek az akkumulátor csomagok, így mindig csak a ténylegesen szükséges mennyiséggel szereljük fel a teherautókat”
– fogalmaztak.