Manfred Weber leleplezte a Tisza Pártot, cserébe Ceglédi azt leplezte le, mennyire porcelánbabaként bánnak Magyar Péterrel az ellenzéki lapok

Ezek valóban nem Magyar Péter napjai.

Annyira komplex és törékeny globális rendszer jött létre, hogy annak összeomlása elkerülhetetlen.
„Aki végighallgat egy beszélgetést Stumpf-Biró Balázs összeomlás-kutatóval, az nagyon közel kerül ahhoz, hogy mentálisan maga is összeomoljon. Stumpf-Biró szerint ez az utolsó évtized, ami egyáltalán még hasonlít az ezelőtti évtizedekhez, utána véget ér a globális-ipari civilizáció. Az összeomlás szerinte sokkal gyorsabban következik be, mint ahogy felépült az a komplex rendszer, amelyet megszoktunk. A civilizációnk nem hanyatlani fog, hanem összeomlani, mert a szétesés exponenciálisan fog végbemenni. Az exponencialitás olyan, mintha egy A4-es papírlapot kezdenénk félbe hajtogatni: az 50. hajtásnál a lap már annyira vastag lenne (persze ha ezt fizikailag is meg tudnánk csinálni), hogy a magasságával a Nap közelébe kerülnénk. A 48. hajtásnál viszont még szinte elképzelhetetlenül messze lenne a Naptól. Stumpf-Biró szerint a civilizációnk összeomlása jelenleg a 49. hajtásnál tart. Még messzinek tűnik, de már el tudjuk képzelni. Ha a mostani rend összeomlik, talán az egyiptomi vagy a római civilizáció szintjére hullunk vissza.
Tehát a kilátások nem túl rózsásak. Én persze kulturális érdeklődésű egyszerű teológusként nem tudom, hogy a Stumpf-Biró által felvázolt jövőkép mennyire reális, de azt természetesen érzékelem, hogy nem a 90-es évek felhőtlen optimizmusa vesz körül. A 2001-es támadás a New York-i ikertornyok ellen jelezte, hogy egy korszak vége elkezdődött, és nem olyan vidám formában, ahogy a történelem végét Fukuyama elképzelte. A 2008-as gazdasági válság azt üzente, hogy a globális gazdaság rendkívül sérülékeny. Aztán jött a tömeges migráció, Greta Thunberg és a közeli klímakatasztrófa réme, a két évig tartó világjárvány, amely talán csak az első fecske a világjárványok korában, majd kitört az ukrajnai háború, megszülettek az európai szankciók, és végleg zárójelbe tették azt, amit a globális kapitalizmus progresszív világáról ismertünk. És csak most jön a valószínűsíthető afrikai éhínség, valamint a katonai konfliktusok is gyorsan eszkalálódhatnak, amiből akár még egy harmadik világháború, sőt, egy atomháború is lehet. És ki tudja, még mi.
Stump-Biró szerint az összeomlás fő oka az ember, aki nem tud mértékkel használni erőforrásokat, különösen, ha az szinte korlátlanul áll rendelkezésre, mint az elmúlt századokban a fosszilis energia. Ráadásul annyira komplex és törékeny globális rendszer jött létre, hogy annak összeomlása elkerülhetetlen. Az összeomlás-kutató szerint a folyamat mindenképpen végbe fog menni, nem tudjuk már megakadályozni. Az egyetlen dolog, amit tehetünk, az alkalmazkodás, azt pedig mentálisan kell elvégeznünk. „Mély alkalmazkodásra” van szükség, ez lesz a túlélés záloga, nem az erkélyen gondozott paradicsompalánta vagy a tetőre szerelt napkollektor.
Az összeomlás rémképe már most is tömegek pszichés összezuhanásához vezet. Rengetegen fordulnak pszichológushoz vagy mentálhigiénés szakemberhez, hogy megoldást találjanak a jövővel kapcsolatos szorongásra. Stumpf-Biró prognózisait hallgatva én is azon kezdtem gondolkodni, hogy vajon le kell-e majd mondanom a fogkefémről és a körömcsipeszemről is, vagy elég, ha csak a melegvíz és a reggeli kávé nélkül képzelem el a jövőmet. Szinte én is szorongani kezdtem attól, ami jön. Persze a kétely is rám vigyorgott. Emlékszem, hogy gyerekkoromban is voltak olyan hangok, amelyek a civilizáció összeomlását jelezték előre. A Lehet, hogy tényleg azoknak van igazuk, akik szerint jön az apokalipszis, de legalábbis valami nagyon komoly katasztrófa.
Az eredetileg Jem Bendell által javasolt „mély alkalmazkodás””annyiban feltétlenül bölcs hozzáállás, hogy a gazdagság mindig is szorosabb kapcsolatban állt a megelégedéssel, mint a felhalmozással. Van igazság a Mély Alkalmazkodás mozgalom ajánlásaiban: a rugalmasság, a lemondás, egyes régi szokások helyreállítása vagy épp a kiengesztelődés segíthet a közelgő katasztrófa elviselésében, ahogy az együttérzés, a kíváncsiság, a tisztelet és az erőszakmentesség is. Persze lehet ez egy újabb végidős szekta viselkedési kódexe is.
A reménységet nekem nem az adja, hogy erre fel tudunk készülni. Nem abba kapaszkodom, hogy a krízisre készülve mindenről le tudok mondani, vagy hogy a szívemből ki tudom irtani a ragaszkodást, amely a szenvedést okozza. Ez a buddhizmus tana. Én keresztényként nem az alkalmazkodást lehetővé tévő rugalmasságban bízom, nem mások együttérzésében, vagy hogy egy vidéki tanyán valahogy megúszhatom a civilizáció összeomlását. Nem. Nem abban bízom, hogy a járványra, az éhínségre és a háborúra fel lehet készülni. Abban bízom, aki szintén János látomásában szerepel. Az apokalipszis első lovasában van a reménységem, aki egy fehér lovon ül, „korona adatott neki, és győzelmesen vonul ki, hogy újra győzzön” (Jel 6,2). Hitem szerint ez a lovas ugyanis a feltámadt Jézus, akit Isten Úrrá tett mindenek felett. A többi lovas őt követi. Krisztus azért lovagol ki, hogy győzzön. A történelem az ő kezében van. Ő volt méltó arra, hogy feltörje a történelem lepecsételt tekercsét (Jel 5), az ő kezében van a jövő, az ítélet, a megbékélés és az újjáteremtés. Akármi is jön a civilizációnkra, Krisztus marad az Úr, a háború, a járványok és az éhínség is neki van alávetve.
A keresztények kétezer éve hiszik, hogy Jézus feltámadt a halálból, felment a mennybe, az Atya jobbjára ült, onnan jön el ítélni élőket és holtakat. A keresztények hiszik, hogy minden hatalom Krisztusnak adatott mennyen és földön, és ő velünk lesz minden napon a világ végezetéig. Azután jön a dicsőség. Ez nem „mély alkalmazkodás”. Ez reménység. Méghozzá élő reménység, amely nem szégyenít meg (1Pt 1,3).”
Nyitókép/illusztráció: ABO / Science Photo Library via AFP