Milyen tartalékai vannak a hazai gázkitermelésnek?
A hazai gázkitermelés eddig is intenzív volt, de nem felelőtlen.
A teljes hazai földgázigény hozzávetőlegesen 14 százalék körüli részét eddig is a hazai saját termelés fedezte,
ami nem egy rossz szám, ez azonban nem a földgázkészletek ész nélküli kisajtolásával, felélésével, hanem egy felelős készletgazdálkodással és tervezéssel került eddig kitermelésre és fogyasztásba állításra. Nem mellesleg ez a hazai kitermelt mennyiség egy az egyben az egyetemes szolgáltatásra jogosultak, tehát a lakosság és korábban a kisebb nem-lakossági felhasználók igényeinek kielégítésére megy az úgynevezett felajánlási rendelet alapján. A korábbi, lényegesen alacsonyabb világpiaci árak mellett sok ismert, s részben feltárt gázmezőn (helyesebben olaj- és gázmezőn, mivel ezek általában együtt járnak!) nem került sor kitermelésre.
Miért?
Egész egyszerűen nem érte meg. Az extrém magas olaj- és gázárak mellett azonban ez mára megváltozott: eddig gazdaságtalannak ítélt mezők váltak gazdaságosan kitermelhetővé, szóval a hazai kitermelés fokozása üzletileg is időszerű és racionális döntés.
Hol kerülhet erre sor?
Hazánk összes ismert gázmezőjén van fokozható feltárási és termelési kapacitás, így Ruzsa, Mezősas, a déli határvidék lelőhelyei is mind ilyenek. Megfelelő, eredményes próbafúrások után másodlagos és harmadlagos kitermelés keretében fokozott fizikai, kémiai eljárásokkal (gázbesajtolás, elárasztás, kémiai, mikrobiológiai módszerekkel) megtámogatott úgynevezett EOR/IOR technológiával lehet a repedezett természetes olaj- és földgáztároló rétegekből további olajat és gázt kinyerni, erre azonban – tapasztalatból tudom, mivel láttam ilyen szerződéseket, sőt vittem is ilyen pert – megvan a hazai tudás. Ráadásul világszerte elismert kiváló, úgynevezett reservoir-mérnökeink vannak, például Uj István.
Mi az európai helyzet, mik a kilátások?
Európa bajban van. Kifejezetten rosszak a kilátások, mivel az alternatív ellátási irányok szűkösen léteznek, ráadásul nagy költséggel és erőfeszítéssel is csak bizonyos idő után mozgósíthatók jogilag, hiszen számos ilyen alternatív beszerzési forrás a világban évekre le van már kötve szállítási szerződésekkel! Eközben az EU veszélyhelyzeti, illetve szolidaritási rezsimje, melynek a 2017/1938-as számú EU rendelet adja a gerincét, igen vérszegény: levelezgetni, forgatókönyveket gyártani meg munkabizottságokat alakítgatni jó, de fűteni azért nem lehet vele.
Az Európai Unió eszköztelen, és a tagállamokat is azzá tette,