Középkori történeti misztika és francia ellenforradalmárok: Nyirkos Tamás filozófusnak, a Pázmány tanárának specialitása a félremagyarázott gondolkodók újratárgyalása és rehabilitálása. Két újabb könyvéről olvashatják most recenziónkat.
Az ellenforradalom szóról leginkább Biszku Béla 1956-ról alkotott véleménye jut eszünkbe mostanában – s Biszku véleményén fel vagyunk háborodva, pedig a helyzet az, hogy Biszkunak akár igazat is adhatnánk, ha vele ellentétben megtanulnánk pozitívan értékelni az ellenforradalom fogalmát. Ez azonban nehezen megy addig, amíg nem tudjuk, mi is az ellenforradalom − azon túl, hogy a kommunisták által osztogatott címke.
„Az ellenforradalom nem ellentétes forradalom, hanem a forradalom ellentéte” – határozta meg a szóban forgó kifejezést Joseph de Maistre, akinél illetékesebbet nem is találhatnánk a kérdésben. Az ellenforradalom kifejezést azonban nem ő találta ki – mint arra a francia ellenforradalmárokról írt, jelen írásban bemutatandó kötet szerzője, Nyirkos Tamás, a Pázmány filozófiatanára kifejtette azt nemrégen egy, a fogalomról szóló kocsmaszemináriumon. A forradalmárok találták ki, akik – mint a későbbi, belső reakciótól rettegő kommunisták – minden árnyas utcasarok mögött sötétben bujkáló ellenforradalmárokat sejtettek. Mígnem aztán amikor a forradalom ellenfelei tényleg elkezdtek szervezkedni, már csak dacból is felvállalták a jelzőt.
*
Joseph de Maistre
„Az” ellenforradalmárok a francia forradalom ellenzőinek kiemelkedő gondolkodói voltak: közülük a legismertebb de Maistre; s őt követi ismertségben Louis de Bonald. A romantika egyik megalapítójáról, René Chateaubriandról már kevesebben tudják, hogy ő is az „ötösfogathoz” tartozott, Felicité de Lamennais-t inkább a szociálisan érzékeny, „liberális” katolicizmus előfutárának tekintik, pedig ellenforradalmárként kezdte, Pierre-Simon Ballanche pedig alighanem teljesen ismeretlen a hazai közönségnek.
De Maistre és de Bonald fontosabb írásainak részletei ugyan szerepelnek Kontler László legendás, osirises, gyűjtők által nagy becsben tartott Konzervativizmus szöveggyűjteményében, ezt leszámítva azonban elég gyér a róluk szóló és tőlük fordított irodalom. Ennek oka pedig alighanem megítélésük: az itthon talán Ludassy Máriától eredeztethető álláspont szerint: „angolszáz konzervativizmus – jó; kontinentális konzervativizmus – rossz”.