Látszólag távol áll a franciáktól Nyirkos Tamás új kötete, a Bevezetés a világvégéhez – Joachim apát történelmi misztikája. Összeköti azonban a műveket két aspektus is: mindkettő félreértett-félremagyarázott gondolkodókról szól, s mindkettőben központi szerepet játszik a történelem fogalma. Az ellenforradalmárokról az derül ki, hogy egyáltalán nem voltak fasiszták és nem voltak az ancién regime 1789 előtti formájában való visszaállításának hívei; leegyszerűsítve: nem voltak annyira reakciósok, mint ma sokan gondolják (már azok közül, akik egyáltalán tudnak róluk). Joachim apátról viszont az derül ki: egyáltalán nem volt olyan progresszív, mint azt egyesek gondolják; ugyanakkor hatása Hegelig, Marxig, sőt Fukuyamáig kimutatható.
A 13. században élt Fiorei Joachimról ma annyit tud az érdeklődő közvélemény, hogy három korszakra osztotta a történelmet: az Atya, a Fiú és a Szentlélek korszakára, amelyekből – mit tesz Isten – épp az ő korában köszönt be a harmadik korszak, amelyben nem lesz már szükség olyan intézményekre, mint az egyház. Mi sem állt távolabb ugyanakkor a „békés calabriai apát”-tól, aki – mint Nyirkos rámutat – inkább három statusról, állapotról írt. De ne szaladjunk ennyire előre.
Mint Nyirkos rámutat: a jövendőmondás posztmodern korunkban is épp olyan népszerű, mint bármikor a történelemben. Az idő kérdése ma is fontos, a haladás történelemszemlélete pedig nem jöhetett volna létre a kereszténység lineáris történelemszemlélete nélkül – amely azonban nem vonta magával a haladáshitet. A kereszténységen kívül ugyanis a ciklikus időszemlélet az általános.
Ugyanakkor „az ősi mítoszok ciklikus idejében” a (poszt)modern ember képtelen hinni, „bármit is hord össze egyébként az archaikus filozófiák iránti romantikus szimpátiájáról”. Annak ellenére így van ez, hogy „a ciklikus felfogásról úgy látszik, hogy pszichológiai értelemben nagyon is kézenfekvő”, tekintve a nappalok és éjszakák, az évszakok és évek váltakozásait, az „agráridőt”, illetve az uralkodók halálát és az új uralkodó trónra léptét. Ami természetfeletti magyarázatra szorul, az Nyirkos Tamás szerint „éppen az ettől való eltérés”, ami a zsidóság teremtő Istenről alkotott elképzelésének köszönhető.
A ciklikus időfelfogást azonban nem törölte el pikk-pakk a kereszténység: „az időt minden agrártársadalom a természet ritmusa szerint határozza meg”, és „ez a természeti-csillagászati időbeosztáson alapuló »agráridő« a keresztény liturgikus évnek is alapjául szolgált” – utóbbi azonban nincs ellentmondásban a lineáris időfelfogással, mivel „a liturgikus év ciklusai nem egyszerű ismétlődések, hanem az egyenes vonalú üdvtörténet egyszeri eseményeire való emlékezés alkalmai”.