A térség fejlődő gazdaságainak döntően Kína a hitelezője, így a sorsukra is képes hatást gyakorolni, viszont nem teljesen tiszták a kínai hitelezési feltételek, illetve a szándék sem az adósságok alakítását illetően. Ezen keresztül Kínának döntő felelőssége van abban, hogy olyan drága infrastrukturális projekteket ösztönöz és támogat, amelyek nem hoztak gazdasági megtérülést.
A kínai támogatás Srí Lanka vonatkozásában az eddig regnáló Rajapaksa családnak és politikájuk számára érkezett. Ennek a politikának a kudarcai vezettek a gazdasági összeomláshoz. A szigetország mindaddig nem lesz képes kikeveredni ebből a mély recesszióból, amíg nem következnek be gyökeres, alapvető alkotmányos változások, és nem teremtődik meg egy az eddiginél demokratikusabb politikai kultúra.
Az igazán aggasztó jelenség viszont az, hogy a térség több országa is– Laosz, Pakisztán, Maldív-szigetek, Banglades – a jelek szerint a szigetországhoz hasonló irányba tart.
Laosz
Laosz egy szocialista délkelet-ázsiai állam nagyjából 7,5 milliárd lakossal, tengerpart nélkül. A problémát számukra az jelenti, hogy több hónapja nem teljesíti a külföldi befizetéseit – mint tette azt Srí Lanka korábban. Az orosz invázió megindítása óta az ország üzemanyag-ellátása kritikus helyzetbe került a megemelkedő olajárak miatt, de az invázió a több millió tonnányi ukrán kikötőben rekedt gabona miatt az élelmiszerek árát is drasztikusan megemelte. Ez Laosz vonatkozásában azért sokkal súlyosabb, mint például a fejlettebb országokban, mert lakosságának mintegy 1/3-a él szegénységben, a létminimum alatt.
A laoszi média ezeket az aggodalmakat felerősítette, mikor az üzemanyagért várakozók kígyózó sorairól számoltak be, valamint arról, hogy több háztartás nem képes fizetni a számláit.
Az üzemanyagárak emelkedése óta Laosz lakossága thaiföldi Nong Khaiba és Thaiföld más pontjaira járnak át rendszeresen üzemanyagért az országukban tapasztalható üzemanyaghiány miatt. Ez a trend különösen PTT márkájú benzinkutaknál figyelhető meg a Nong Khaiból Vinatiane-ba vezető elkerülő úton. Thaiföld hivatalos fizetőeszköze a bát (THB). A PTT Nong Khai benzinkutak literenként nagyjából 51,91 THB-t kérnek a prémium benzinért, 44,50 THB-t a normál benzinért és 32,59 THB-ta dízelért, ami így fényévekkel olcsóbb, mintha Laoszban tankolnának.