Laosz egy szocialista délkelet-ázsiai állam nagyjából 7,5 milliárd lakossal, tengerpart nélkül. A problémát számukra az jelenti, hogy több hónapja nem teljesíti a külföldi befizetéseit – mint tette azt Srí Lanka korábban. Az orosz invázió megindítása óta az ország üzemanyag-ellátása kritikus helyzetbe került a megemelkedő olajárak miatt, de az invázió a több millió tonnányi ukrán kikötőben rekedt gabona miatt az élelmiszerek árát is drasztikusan megemelte. Ez Laosz vonatkozásában azért sokkal súlyosabb, mint például a fejlettebb országokban, mert lakosságának mintegy 1/3-a él szegénységben, a létminimum alatt.
A laoszi média ezeket az aggodalmakat felerősítette, mikor az üzemanyagért várakozók kígyózó sorairól számoltak be, valamint arról, hogy több háztartás nem képes fizetni a számláit.
Az üzemanyagárak emelkedése óta Laosz lakossága thaiföldi Nong Khaiba és Thaiföld más pontjaira járnak át rendszeresen üzemanyagért az országukban tapasztalható üzemanyaghiány miatt. Ez a trend különösen PTT márkájú benzinkutaknál figyelhető meg a Nong Khaiból Vinatiane-ba vezető elkerülő úton. Thaiföld hivatalos fizetőeszköze a bát (THB). A PTT Nong Khai benzinkutak literenként nagyjából 51,91 THB-t kérnek a prémium benzinért, 44,50 THB-t a normál benzinért és 32,59 THB-ta dízelért, ami így fényévekkel olcsóbb, mintha Laoszban tankolnának.
Ez a számok szintjén: Laoszban a kip a hivatalos fizetőeszköz (LAK). A laoszi prémium benzin 23.770 LAK, ami átváltva 59 THB, a normál benzin 18.570 LAK átváltva 46 THB és a dízel 18.160 LAK átváltva 45 THB. Ezeket összevetve a laosziak számára sokkal inkább megéri tankolni Thaiföldön: a prémium benzint 59 THB helyett 51,91 THB-ért, a normál benzint 46 THB helyett 44,50 THB-ért, a dízelt pedig 45 THB helyett megkapják 32,59 THB-ért. Ezt nevezhetjük egyfajta üzemanyag-turizmusnak, ami egy időszakban Magyarországon is jellemző volt. Ez Laoszban mindaddig fenn fog maradni, amíg tart az üzemanyag-válság a szocialista országban. Ez a fajta „turizmus” zavartalanul képes működni, hiszen Vientián – Laosz fővárosa – csupán 20 kilométerre van Thaiföld Non Khai tartományától, amely bővelkedik üzemanyagban, így globális áremelkedés ellenére az árak is valamivel alacsonyabbak.
Laosz fizetőeszköze a kip drasztikus mértékben esett, és az előrejelzések alapján az idei évben összességében több mint harmadával fog esni az amerikai dollárhoz viszonyítva. Ez nem csak laoszi sajátosság: mivel a jegybankok világszerte szigorításba kezdtek – így a FED is – emelkedtek a kamatlábak. Az Amerikai Egyesült Államokban az emelkedő kamatlábak erősítették a dollár pozícióját.