Pár évet élni még zavar és undorodás nélkül. Egy félig összedőlt, régi boronaházat vesz meg, s aztán ezt újítják fel Fábián Márton emberei. Nyár végére készülnek el vele. Ezután, mint írja: „Csodálatos szeptemberi napok következtek.” Alámerül a gyerekkori tájban, az erdőben, járja a patakpartokat, pisztrángozik, málnát szed, gombászik. A maga mögött hagyott világ mintha soha nem is létezett volna. „Lélekvizeket zavaró újságot hetek óta nem látott, az irodalom új élete s a kritikai hozzászólások nevetséges relativitású értékelése nem érdekelte.” Ha olvasni támadt kedve, a magával hozott néhány könyvben mélyedt el.
Platón, Homérosz, Szophoklész.
Mondhatnánk, hogy micsoda dolog ez, Európában háború dúl, ez az ember meg közben elrejtőzik a világ elől, a havasokba menekül, és naphosszat csak kirándulgat meg olvas. Mondhatnánk, de nem lenne igazunk, ha ezt mondanánk. Áprily, mivel igazi költő volt, érzékeny antennákkal rendelkezett. Az érzékenység, a léleknek ez a finom rezgése egyszerre átok és áldás. Áldás, mert olyasmit is észrevesz és rögzít általa, ami mások elől rejtve marad. De átok is, mert amit így észrevesz és rögzít, az nem mindig felemelő és nemes.
Sokszor sötét, pokoli és ocsmány, alig elviselhető. Áprily az összeomlás határán billegett, amikor végre elszánta magát és visszatért Parajdra.
Látta, mi közeleg, érezte az ízét, érezte a szagát, belenézett a démoni ábrázatába. És látta ugyanígy önmagát is ebben az egészben, elfecsérelt és semmibe hulló éveit, mindazt, amit jobb híján így nevezünk: a felnőttek élete. „Valami egyszerű és tiszta kifejezésre szomjazott. Tartalmat keresett, amely csupán az övé, tőle el nem idegeníthető. És megtalálta ezt a tartalmat… a lélek történetében, melynek gyökereit minden hamis elhelyezkedés, őrlő kín és szégyellt megalkuvás között is meg tudta védelmezni az eltorzulástól.” Többek között az szép ebben, hogy még csak költőnek sem kell lenni ehhez.