Egy bizonyos „sógorházasság” intézményéről is szó esik. Miről van szó?
RZs: Gyakran tapasztaltuk, hogy egy férfinak vagy nőnek több partnertől született gyermeke. Ez jelenthet a férj vagy feleség halála miatti újraházasodást, illetve többnejűséget is. A nőknél azt vettük észre, hogy
több partner esetén a férfiak szinte mindig egymás közeli rokonai voltak.
Tehát, ha a nő megözvegyült, akkor őt az elhunyt férj apaági hozzátartozója – mai rokonsági kifejezésekkel élve testvére, féltestvére, unokaöccse vagy másik nőtől született fia – vette el.
Fontos, hogy ezt a végig látjuk, az avar korszak korai és késői szakaszában is, és három lelőhelyen is bizonyítani lehetett, nem egyszeri esetről van szó.
Nem találtak nyomot a vérfertőzésre, pedig – épp a többnejűség miatt – rendkívül kiterjedt a rokonság. Miért?
RZs: Számon kellett, hogy tartsák a leszármazást, méghozzá hosszan. Az az érdekes, hogy női ágon keresztül sem látunk belterjességet, tehát
az unokatestvérek közötti házasság egyáltalán nem volt megengedett.
Ezt azért emelem ki, mert számos kultúrában előfordul, hogy csak az egyik vagy másik ág számít (vér)rokonnak.
Egyetlen esetet találtak a genetikusok, ahol hatod-fokú rokonság volt a szülők között, ez pont az az eset volt, ahol a nő helyben maradt, és nem költözött el a szüleitől új közösségbe.
Mennyire volt fontos a biológiai rokonság a társadalmi viszonyok szempontjából?
RZs: Ezeknél a közösségeknél kifejezetten fontos volt. A háztartások, a munkaszervezés is főleg biológiai rokoni hálózatokra épülhetett. A régészeti leletek segítségével tudunk társadalmi jelentést adni a biológiai képhez: látjuk például, hogy
különösen fontos volt a közösségek alapítóinak és az ő férfi utódaiknak a szerepe.
A családok, közösségek vezetői ebből a körből kerülhettek ki, erre utalnak a veretes övvel, lóval, lószerszámmal eltemetett férfiak.
Hangsúlyozom: egyáltalán nem evidens, hogy ilyen mindent átható szerepe van a biológiai rokonságnak. Az általunk vizsgált legnagyobb közösségből 279 egyénből 202-őt lehetett családfákhoz kötni. Ismerünk olyan őskori, vagy akár kora népvándorlás kori temetkezési közösségeket, amelyekben arányaiban sokkal kevesebb a biológiai rokon, és a rokoni hálózatok nem követnek ilyen szigorú rendszert.