*
Halála alkalmából a Spectator a legjelentősebb írásai közül válogatott. Ezek közül az egyik legfontosabbat idézzük:
„Úgy látom, hogy a sátán (…) az erkölcsi relativizmus és az azt létrehozó materializmus megszemélyesítője. Amit ezek megmutatnak nekünk, az nem pusztán »a világ összes királysága«, hanem az egész világegyetem, annak teljes kolosszális kiterjedésében, amely visszafelé és előre a végtelenbe nyúlik, és meghaladja az emberi elme képességeit, hogy felfogja, kivéve a matematikai egyenleteket. Azt mondják nekünk: mindez nem a teremtés aktusával jött létre, hanem a fizika törvényeinek eredményeként, amelyeknek nincs semmilyen erkölcsi célja – sőt, semmilyen célja sincs. Isten számára elképzelhetetlenül nincs hely ebben a folyamatban, az emberiség végtelenül apró szemlélője ennek a hiábavaló folyamatnak, amellyel kapcsolatban semmit sem tehet, hiszen nem bír nagyobb jelentőséggel, mint egy porszem vagy egy kődarab. Ha elfogadjuk sorsunknak ezt a szemléletét, akkor van rá esély, hogy a tudomány törvényeinek minden más megfontolást kizáró alkalmazásával, valamint Isten, a szellem, a jóság vagy az igazság, a jó és a rossz bármely más abszolút fogalmának elvetésével képesek leszünk arra, hogy az emberi állapotot csekély mértékben javítsuk azon a parányi idő alatt, amíg fajunk a halálra ítélt bolygónkon tartózkodik.”
(Paul Johnson: What the temptations on the high mountain mean today, Spectator, 2007. február 25)
*
Egy ma kissé idejétmúltnak tűnő konzervatív közíró, egy mégoly esendő katolikus angol történész ezt a narratívát sohasem fogadta el érvényesnek. Erre csak egy válasz lehetséges: „Távozz tőlem, Sátán, mert meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!”
Legyen Paul Johnsonnak hite szerint. Legyen úgy, ahogy ő meg is vallotta, és áhította: üljön ott az Úr jobbján és dicsérje őt, örökkön-örökké.
Mi pedig, olvasói, tegyünk meg érte két dolgot: gyújtsunk érte egy gyertyát, hiszen egy volt közülünk –
és vegyük a kezünkbe valamelyik könyvét.
A Kísértő így magára marad a hegy tetején.