A könyv sajátos utóéleteként a hazai konzervatív oldal egyre határozottabban utasította el a felvilágosodás által megformált értelmiségi attitűdjeit. És megjelentek olyan nézetek is, amelyeket Johnson maga ugyan soha nem vallott, de könyvéből levezethető (főleg Scruton „Csalók, futóbolondok, agitátorok” című könyve olvasása után): az értelmiségi lét elutasítása. Ez ugyan szélsőséges vélemény, de egybecseng a John Lukacs-féle tétellel,
amely szerint egy nagy korszak végén vagyunk, amelyben már nem érvényesek a korábbi tanítások, jelszavak és közhelyek,
ahol az emberi vágyak már mások, és amikor már nem vágyja a munkás vagy a parasztember, hogy a gyermeke értelmiségi legyen.
Johnson ezt a korszakváltást az elitek olyan fokú képmutatásával magyarázza, amelytől megcsömörlöttek az alsóbb rétegekhez tartozók, és már csak morális okokból sem akarnak rájuk hasonlítani.
Paul Johnson konzervatív volt, annak legjobb hagyományaival: átfogó magyarázatokra törekedett, mint manapság Niall Ferguson, de nem maradt adósa érvekkel és adatokkal sem ezeknek a levezetéseknek.
Az „A zsidók története”, az „A kereszténység története”, az „A reneszánsz” vagy a „Hősök…”, az „A kereszténység története”, a „Szókratész: egy időszerű ember” vagy épp „Az amerikai nép története” írásakor mindig a láthatatlan történet feltárására törekedett.
Egyike volt az úgynevezett „népszerű történészeknek”,
akik, mint A. J. P. Taylor, Sir Simon Schama vagy éppenséggel az ellenkező politikai oldalon álló Eric Hobsbawm, képesek voltak nagy hatást kiváltó, népszerű történelmi tárgyú művek írására.
Emiatt a szakmabeliek közül többen nem kezelték céhbeliként, ami azonban sem az olvasókat, sem a szerzőket nem érdekelte soha. A történész nem feltétlenül a fóliánsokba temetkező, a ma valósága elől a múltba menekülő szobatudós – vagy ha tetszik: akadémiai berkeken belüli.
Az angol (és gyakorló konzervatív katolikus) történész pedig nem is maradt meg a kaptafánál. A közéleti vitákból harcos konzervatívként vette ki a részét: ellenezte Pinochet londoni letartóztatását, kampányolt Nagy-Britannia uniós tagsága ellen már 1975-ben.
Bírálta a modernizmust, főként annak erkölcsi relativizmusa miatt.