525 éve halt meg a „halál zsoldosa”, akinek a puszta látványa is rémületet váltott ki

2019. december 13. 12:46

Kinizsi Pált Magyarország történetének talán legjelentősebb hadvezéreként tartjuk számon. De ki volt valójában a kenyérmezei hős? Középkori „terminátor”? A Magyar Királyság egyszemélyes hadserege? Esetleg felségáruló oligarcha?

2019. december 13. 12:46

Kandikó Csanád írása.

***

Ezzel a rettentő emberrel a fél világot sírkertté változtathatod, ő a halál zsoldosa” – írta Kinizsi Pálról Újlaki Lőrinc herceg Hunyadi Mátyáshoz címzett levelében a kenyérmezei csatát követő napokban. A magyar hadtörténelem egyik legjelentősebb hadvezére pedig minden bizonnyal rászolgált erre a jelzőre: a kenyérmezei csata hevében megérkező Kinizsinek már a puszta feltűnése is óriási riadalmat okozott az oszmánok között, akik előre látták a két szablyával kezében harcoló hadvezér által nekik szánt sorsot. 

A történet folytatása talán mindenki számára ismert:

Kinizsi jött, látott, győzött.

Szinte megsemmisítve a jelentős erőkből álló török sereget, amely eredményeképp az oszmánok kisebb fosztogatásokat leszámítva nem igen merészkedtek a Magyar Királyság földjére bő három évtizedig.

Magyar kisnemes vagy szerb molnár?

A törökverő jelentőségét talán az jelzi a legjobban, hogy Nagyvázsonytól Temeskenézig, Abaújvártól Kiskinizsen át a Székelyföldig rengeteg település és régió állítja, ott született a híres hadvezér. Ugyanez elmondható nemzetiségi szinten is: a magyarok mellett a szerbek, románok és szlovákok közül is sokan állítják, hogy a halál zsoldosa közülük való.

A nagyvázsonyi Kinizsi-vár (a szerző felvétele)

Az első vitát igyekszem rövidre zárni: nem rendelkezünk biztos forrással Kinizsi szülőhelyét illetően, a fentebb említett települések mellett mind hozható fel (erősebb vagy gyengébb) érv. A nemzetiségi hovatartozásról mindenekelőtt meg kell jegyezni, hogy már maga a kérdésfelvetés is anakronisztikus. A XV. században kialakuló Szentkorona-tan – amelynek köszönhetően a Magyar Királyság alkotmányjogi fejlődése megelőzte Európát – ugyanis nem tett különbséget nemzetiségek között. Ennek értelmében ugyanis mindenki a Szent Korona alattvalója, ha úgy tetszik – szintén anakronisztikusan – „magyar állampolgár”. Ez a szemlélet vezetett oda, hogy kialakult a „hungarus-tudat” (vagyis a nyelv, nemzet helyett az állammal, Koronával való azonosulás), amelynek egyes fragmentumai még évszázadokkal később is meghatározó szerepet kapnak a magyar történelemben – elég például a német többségű Sopronra gondolni az 1921-es népszavazáson.

Kinizsi Pál ezen világnézetnek megfelelően, a Szent Korona alattvalójaként egész életében híven szolgálta a Magyar Királyságot, így bátran kijelenthető, hogy

a legszorosabb kapocs a magyarsághoz fűzte.

Ugyanilyen kérdéses Kinizsi-családjának társadalmi helyzete. A kortársak szerint molnárlegényként kezdte, a millenniumi történetírásban azonban már nem egyszer mint elszegényedett kisnemesi család sarja tűnik fel. A két elmélet tézise és antitézise között azonban könnyen megalkotható a hegeli értelemben vett szintézis is.  Az, hogy Kinizsi egy elszegényedett nemesi családban született, magával vonhatta, hogy be kellett segítenie a családi malomban, így a két állítás közötti ellentmondás – elméleti síkon, és nem tudományosan igazolhatóan – feloldható.

Kinizsi pontos születési ideje is a múlt homályába vész. Francesco Fontana 1490-ben Kinizsit 58 évesnek írta le, s ha hihetünk a kortárs jólértesültségének, akkor 1431-33 között született a törökverő. Más források egy kissé későbbre teszik ezt az időpontot, az 1435-1440 közötti időszakra.  A fent elmondottakból kijelenthető, hogy Kinizsi Pál valamikor 1431 és 1440 között született, Magyarországon, a Szent Korona alattvalójaként.

Mátyás hű katonájának üstökösszerű felemelkedése

Azt bizonyosan tudjuk, hogy a törökverő már fiatal kora óta a hadsereg kötelékében szolgált. 1467-ben már feltűnik egy oklevélben, majd a következő évben már a morvaországi hadjáratban vesz részt későbbi apósa, Magyar Balázs mellett.
Ettől az évtől kezdve egyre gyakrabban találkozunk a nevével, ami jól jelzi a társadalmi ranglétrán való felemelkedését is: 1467-ben máramarosi főispánná nevezi ki Mátyás, emellé pedig megkapja a sóbányák feletti kormányzást is. Utóbbi pozícióról egy megjegyzés: Magyarország a kor sónagyhatalma volt, ami a mai nyelvre lefordítva az olaj jelentőségével vonható párhuzamba. 

Ez a korai kettős kinevezés is jól jelzi, hogy

Kinizsi nem egy egyszerű katona volt, hanem annál sokkal több, egy államigazgatási posztokat is betöltő katonai vezető.

Kinizsi életében 1472. augusztus 22-e fontos időpont, amely Nagyvázsony pirosbetűs ünnepe is egyben: ekkor válik ugyanis a felemelkedő hadvezér Vázsonykő urává, amelyet később székhelyévé is tesz. 

A Kinizsi által építtetett pálos kolostor

A hadvezér évszázadokon átnyúló jelentősége Nagyvázsony sorsával kiválóan jellemezhető, ugyanis Kinizsi 24 éves regnálása a mai napig meghatározza a volt veszprémi-zalai vármegyehatár körzetét.  Kinizsi hatására az akkor Csepely és Szentgál mellett másodrendű település 1478-ban már mezővárosi (oppidum) rangot szerez, s ezzel Veszprém vármegye kulcstelepülésévé válik. Ezt az jelzi talán a legjobban, hogy mezővárosi rangját az 1874-es közigazgatási reformig megőrizte, sőt 1935-ig választókerületi központ volt, amely alá olyan települések tartoztak, mint Ajka, Herend és Szentgál. 

A település kulturális központtá is vált Kinizsinek köszönhetően: a kenyérmezei csata hadisarcából és török foglyainak váltságdíjából ugyanis pálos kolostort építtetett a falu határában, a Szent Mihály-hegyen. Ebben a pálos kolostorban készültek a nyelvtörténeti jelentőségű Festetich-, Czech- és Peer-kódexek, valamint a Gömöry-kódexben is találhatók vázsonykői jegyzetek.

Az 1470-es évekre a Hunyadi-féle Magyarország egyik legjelentősebb személyévé válik.

1474-ben már a Boroszlóba szorult, cseh koronáért harcoló Mátyáson segít. A körbezárt várban lévő királyt mentesítendő Kinizsi és társai elkezdik felszámolni az ostromló lengyel-cseh sereg utánpótlását, mai szóval élve partizán harcmodorral. Kinizsiék harcának meg is lett az eredménye: a túlerőben lévő (!) ostromló sereg ugyanis békét kér Mátyástól.

1476-ban már Szabács felé végez felderítést a török ellen, majd a vár ostromában is részt vesz. A siker nem is maradt el, s ahogy Aigner Jenő is kiemeli, Szabács egészen 1521-ig Magyarország déli védelmének egyik kulcspontjává vált. A szabácsi siker másik fontos eredménye, hogy a pápaság ennek hatására jelentős összegű anyagi támogatást nyújtott a Magyar Királyság részére.
Kinizsi tekintete ezután nyugat felé fordul, ahol tevékenyen veszi ki a részét az Ausztria elleni hadjáratból is.

Az 1470-es évek végére már a déli végek kapitányaként és temesi ispánként az ország egyik legjelentősebb személyévé válik, amelyet tovább erősítenek a Mátyás által adományozott birtokok. Ennek a birtokadományozásnak célja a hátország, azon belül a bizalmi emberek anyagi és katonai megerősítése volt.

Egyesek szerint Kinizsi előszeretettel gyarapította vagyonát, s

vannak, akik mint veszélyes oligarchát írják le, akit más sem érdekel, csak az anyagi haszonszerzés.

Ezt főleg a kétes birtokszerzéseivel (például Corvin Jánostól megszerzi Vajdahunyadot Mátyás halála után) és jobbágyaira rótt magas adóterheivel magyarázzák. Ugyanakkor – ahogy Aigner is kiemeli – ez a kor „adottsága” volt, s ezekre az eszközökre (ti. a birtokgyarapítás eszközeire) a hadsereg és familiárisok fenntartása érdekében volt elsődlegesen szükség.

Az 1480-as években Kinizsi nyugodtabb idők elé nézett: megnősült, elvette apósa és korábbi felettese, Magyar Balázs lányát, Benignát. Talán a házasságára és a békésebb időknek köszönhetően Vázsonykőre is több ideje jut: megalapítja a pálos kolostort, majd átépítteti a vázsonykői várat, amely munkálataiban a Mátyás által Itáliából meghívott itáliai művészek is részt vesznek.

1490 körül Kinizsi egy öröklési szerződés következtében megszerzi Magyar Balázs vagyonát, s több mint tíz vármegye tartozik főispánként az igazgatása alá, ezzel az ország egyik legjelentősebb bárójává és – mint az Alsó részek kapitánya – katonai tisztviselőjévé válik. Ebben jelentős szerepet játszott az a tény, hogy Kinizsi Pál végig hűen szolgálta Hunyadi Mátyást, aki hű emberét rendszeresen jutalmazta szolgálataiért.

Felségáruló vagy reálpolitikus?

1490 tavaszán azonban változás áll be az országban: váratlanul meghal a király, Hunyadi Mátyás, s trónkövetelőként lép fel többek között Corvin János, a későbbi Ulászló, annak öccse, Albert, és Habsburg Miksa. Mátyás egyes források szerint a (későbbi) Mátyás-templomban megeskette legfőbb bizalmasait – többek között Kinizsit is -, hogy fiát, Corvin Jánost segítik hatalomra. Nyárra azonban változás áll be:

Kinizsi nem Corvin, hanem annak legfőbb riválisa, Ulászló mellé állt.

Ezen tényre sokan kimondják az ítéletet: Mátyás korábbi jobbkeze felségárulóvá vált.

Úgy gondolom, hogy a kérdés megválaszolása nem ilyen egyszerű. Először is fontos kiemelni, hogy a Magyar Királyság története során nem koronáztak királlyá nyilvánvalóan törvénytelen gyermeket, s ebben az esetben is erőteljesen tiltakoztak a főurak a házasságon kívül fogant Corvin János megkoronázása ellen.

Érdemes megemlíteni továbbá, hogy Ulászló mögött ott volt Lengyelország s mellette állt a felsőbb katonai és állami vezetőréteg többsége – köztük Kinizsi is – amely láthatta, hogy az országot a törökkel szemben nem lehet egyedül megvédeni, ehhez egy közép-európai hatalom szükséges.

Azt sem szabad elhanyagolni, hogy Corvinban Mátyás politikai utódját is látták sokan, s a főurak egy jelentős része neheztelt Mátyásra annak magas adói miatt. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy Hunyadi Mátyás – és vele párhuzamosan Kinizsi Pál – elismertsége, s a köré szövődő legendák csak a mohácsi vész után kezdenek kialakulni.

Ezekből az érvekből talán látható, hogy Kinizsi jó eséllyel nem árulásból, vagy anyagi-haszonszerzési célból állt át Ulászló oldalára, sokkal inkább a politikai realitás vezette.

Ha úgy tetszik, Kinizsi a később kialakult „Realpolitik” előfutára volt.

Egyes kutatók azt is megjegyzik, hogy Kinizsi nélkül Ulászló hatalomra kerülése sem történt volna meg. S ha már Ulászló: a kortárs történészek és jogtörténészek között (például Liktor Zoltán jogtörténész) elindult „Kinizsi királyának” átértékelése is, amely már nem egy erőtlen, „dobzse” Lászlóra utal.

A törökverő hadvezér pályafutása tovább ívelt felfelé: a koronázási szertartáson ő vitte a királyi kardot, majd 1493-94 fordulóján az ország harmadik számú közjogi méltóságává, országbíróvá nevezte ki Ulászló. Nem is érdemtelenül lépett elő, ugyanis a külső harcok után a belső konszolidációban is tevékenyen szerepet vállalt. Először legyőzte a trónkövetelő Corvin János, majd Habsburg Miksa csapatait – utóbbi egyébként Vázsonyt is elfoglalta -, majd a fizetetlenség miatt fellázadt, korábbi zsoldosseregét, a fekete sereget verte szét, ezzel stabilizálva a királyságot.

A források – a kenyérmezei csatához hasonlóan – ezekben az időkben is megemlékeznek Kinizsi brutalitásáról.

A Vázsonyt elfoglaló németeket nem engedte elvonulni a várból, hanem mind egy szálig kivégeztette, majd a fejüket palánkra tűzette, ezzel is üzenve: így jár, aki ujjat húz Vázsonykő urával.  Ezzel egy időben egy – Miksa hadainak köszönhetően – zavarosban halászó, pontosabban fosztogató tihanyi barátot égetett meg – valószínűleg a tihanyi Akasztó-dombon.

Kinizsi Pál és vázsonykői utódja, kamicsáczi Horvát Márk sírhelye a nagyvázsonyi pálos kolostorban 

A felbomló fekete sereg fizetetlenség miatt fellázadt katonáit egy jobbágyokra épülő csapattal verte meg a csontmezei csatában. A lázadás vezetőit – akárcsak a későbbi Nándorfehérvárat elárulni készülő katonákat – tömlöcbe záratta, majd egyenként húzta nyársra és süttette meg őket társaik szeme láttára.

Kinizsi kegyetlenségére talán magyarázatot adhat a kor kegyetlensége is, ugyanis sem a török, sem más haderő nem bánt kesztyűs kézzel az ellenséggel, a hadijog pedig még csak megszületőben volt ebben a korszakban. A kegyetlenség ráadásul többnyire eszköz volt az egyre inkább fellazuló végvári fegyelem fenntartása érdekében.

1492-ben Kinizsi egészségügyi állapota megrendült: gutaütést kapott, fél oldalára lebénult, beszéde nehézkessé vált, ez sem akadályozta meg azonban abban, hogy fellépjen a török ellen. Utolsó hadjáratát is a török ellen vívta. 1494-ben ő győzte meg Ulászlót, hogy délre indítson hadjáratot a török ellen. A szendrői hadjárat idején Kinizsi újabb gutaütést kap, Szentkelemen városába viteti magát, ahol 1494. november 29-én (más források szerint 24-én), nem sokkal a győzelem kivívása előtt, örökre lehunyja szemét.

Holttestét a vázsonyi pálos-kolostorban helyezik „örök” nyugalomra. A kolostor 1552-es felrobbantása után ugyanis reneszánsz síremléke megsérül, majd 1708-ban sírrabló dúlják fel azt, ahogy Csokonai írja: „Elvégezé Múzsám a maga dalját, s már indúlt, hogy vederbe szedje hamvait; de a sírt felfeszegetve találta”. A sírban talált sodronyingét és pallosát jelenleg a Magyar Nemzeti Múzeumban lehet megtekinteni,

maradványai viszont – méltatlan módon – jeltelen sírban nyugszanak Nagyvázsony határában.

Miért is jelentős Kinizsi Pál?

A fent elmondottakból adódik a kérdés: miért is fontos számunkra Kinizsi Pál? Az talán vitán felül áll, hogy a XV. század második fele a magyar történelem egyik legfényesebb korszaka. A regionális birodalommá vált Magyarország minden ellenségét visszaverte, s mind szellemileg, mind anyagilag a gyarapodás útjára lépett.

Ez a fejlődés nehezen képzelhető el az uralkodót támogató főúri réteg, s annak is egyik legbefolyásosabb vezetője, Kinizsi Pál nélkül. Anélkül a személy nélkül, aki közel 30 éves pályafutása alatt egyetlen csatát sem vesztett, amire még az Aranycsapat edzője, Sebes Gusztáv is csak büszkén csettinthetett.

Ebben a korszakban Kinizsi szinte egy emberként védte Magyarországot délről, az oszmán hódítók ellen. Nem egy történész állítja, hogy az Oszmán Birodalom és Magyarország között – többek között az oszmán belpolitikai zűrzavar miatt – ekkoriban egyensúlyi állapot állt fenn, s a törökök ennek következtében nem tudták megvetni a lábukat magyar földön. Ezen állítást elfogadom, s azt hozzáteszem, hogy a mérleg magyar serpenyőjének egyik súlya maga Kinizsi Pál személye volt. Elég arra gondolni, micsoda riadalmat keltett a puszta feltűnése a kenyérmezei csatában, s később is milyen félelemmel tekintettek rá.

Ahogy ez a súly kiesett a serpenyőből, a mérleg egy kissé már át is billent. A Kinizsi fémjelezte déli védelmet azért is fontos kiemelni, mert ebben az időszakban a török visszaverése egyet jelentett a területen élő népesség fennmaradásával. Ennek jelentőségét majd a későbbi századokban észleljük, amikor a Trianonhoz vezető út első lépcsőjeként a déli végek nemzetiségi összetétele teljesen átalakult, mivel színmagyar vidékek haltak ki teljesen, amelyet a XIX. században éledő nacionalizmusok ki is használnak.

Fontos megjegyezni, hogy a „törökverő” nem pontos jellemzése Kinizsi Pálnak, ugyanis a külső veszély elhárítása mellett fontos szerepet vállalt az északi és nyugati hadjáratok, valamint a belső konszolidáció során is. 

Rácz Béla Kinizsit hérosznak tekinti. A hérosz nála jelenti egyrészt a katonai hőst, másrészt a félistent. Katonai tudása vitán felül áll, ahogy Aigner Jenő is kiemeli a hadszíntér minden területén sikeres volt: mezei csatáktól felderítésig, folyami ütközetektől a partizán harcmodorig. Félistensége ebben az értelemben pedig egyrészt a veretlenségét, legyőzhetetlenségét jelenti, azt, hogy már halála után nem sokkal arról emlékeznek meg a források, hogy szinte egyedül állt a törökkel szemben.

Emellett azt sem felejthetjük el, hogy Kinizsi anyagi befolyása a magyar kultúrára is hatással volt. Elég a pálos kolostorban írt kódexekre, vagy a vázsonykői reneszánsz emlékekre gondolni. Ez utóbbihoz érdemes megjegyezni, hogy egyesek szerint a Kinizsi-sírkő szolgált a kenyérmezei hősnél 38 évvel korábban elhunyt Hunyadi János sírkövének mintájául. 

Kinizsi Pál, a törökverő hős megérdemli tehát azt, hogy a XXI. században a magyar emlékezet egyik fontos személye legyen.


A nevét viselő társulások, intézmények (például Kinizsi Szövetség, Kinizsi-sportcsapatok, iskolák) mellett akár a filmvásznon is feltűnhetne a törökverő hős könnyen felépíthető karaktere, ezzel is tudatosítva a magyar történelem egyik legfényesebb korszakát. Azt gondolom, hogy Kinizsi Pál jelentősége a legjobban Csokonai Vitéz Mihály szavaival foglalható össze, aki Múzsáját a következőre utasította: „indúlj tehát, szedd fel Kinizsi hamvait, s hintsd a magyarok kebelébe; feléled majd hajdani tüzök.”

 

Összesen 149 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
my fair lédig
2019. december 14. 10:28
"alkalmazkodok" Na, jó, akkor erről ennyit.
Valesz
2019. december 13. 21:04
Köszönet!
Akitlosz
2019. december 13. 20:24
A Kinizsi indulót szoktátok hallgatni? https://www.youtube.com/watch?v=C1-IKzVp66E
Akitlosz
2019. december 13. 20:14
Jó Magyarországnak cudar állapotja Jó Magyarországnak cudar állapotja, de siralmas vala, de keserű vala. Az hegyes északon rabló urak hada, délen az töröknek tenger áradata. Nyugaton sok német talpig vasban vára az vén császárjának parancsolatjára. Kinek fáj az foga magyarok földjére, fehér kenyerére, vitézink vérére. Az nagy Mátyás király, bár még ifjú vala, kardot ragad vala. Tör vitéz, jó hada földünk bitorlókra népünk gyilkolókra. Hűtelen uraknak rabló kedvét szegé, Podjebrád seregét Brünn váráig veré. Rácsap, mint az villám, császár vas hadára, hasad az német vas sok kemény csapásra... Németek császára harminc erős vára megnyitá kapuit Mátyás parancsára. De míg harcol Mátyás császárral, királlyal, támad Mohamed es rettentő hadával. Az déli szél síra népünk keservével, az patak árada hőseink vérével… asszonyink könnyével, hőseink vérével. Völgyeink neve lett siralomnak völgye, hegyeink neve lett Golgothának hegye. Ám véráztatta föld termi az sudár fát, termé az magyar nép megszabadítóját. Küldé Kinizsi Pált király udvarába, küldé Mátyást haddal töröknek nyakára. Fut szultán vert hada, fut Mohamed maga. Hős Kinizsi Pálnak két hatalmas kardja az török sorait szüntelen aratja. Az, kinek nevétől e nagy világ hangzik, az, kinek kardjától török futamodik, az, kinek hírétől fél a török császár, kinek seregétől retteg az janicsár: éljen mi vezérünk, éljen Kinizsi Pál!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!