Elsősorban a körülöttünk élő emberekért vagyunk felelősek – Yoram Hazony a Mandinernek
2019. március 28. 09:54
Meg kell találni az egyensúlyt a csak saját magára gondoló törzsi szemlélet és a közeli embertársakkal nem törődő univerzalizmus között – mondja Yoram Hazony a Mandinernek. A neves izraeli konzervatív filozófus populista helyett inkább nacionalista hullámnak nevezné a világban tapasztalható új jobboldali mozgalmakat. Interjúnk.
2019. március 28. 09:54
p
0
0
39
Mentés
Yoram Hazony (1964) izraeli filozófus, Biblia-kutató és politikatudós. A jeruzsálemi Herzl Intézet elnöke. 1994-ben megalapította a Shalem Központot, aminek 2012-ig az elnöke volt. Az amerikai Princetonon és a Rudgers Egyetemen tanult, előbbin alapítója volt a Princeton Tory című mérsékelt konzervatív lapnak. Öt könyv szerzője, köztük az utolsót, a 2018-as The Virtue of Nationalism-t (A nacionalizmus erénye) az év konzervatív könyvének választotta az amerikai Intercollegiate Studies Institute konzervatív agytröszt. Hazony a Külügyi és Külgazdasági Intézet, a Danube Institute és a Mathias Corvinus Collegium szervezésében látogatott Budapestre az MCC migrációs konferenciájára, kedd délelőtt pedig a Külügyi Intézetben tartott előadást könyvéről. Ennek kapcsán kérdeztük őt az MCC-ben, a Migrációkutató Intézet falai között.
***
A magyar nemzetnek vannak Magyarország határain kívül élő, őshonos kisebbségei a Kárpát-medencében, szinte az összes szomszédos államban. Amikor a nemzetállamok mellett érvel, mi a megoldása az ilyen kisebbségek számára?
Szinte nincs ország, amelyben ne élnének kisebbségek. Bármikor, amikor meghúzol egy országhatárt, lesznek kisebbségek annak mindkét oldalán. A nemzeti kisebbségek jóléte az állam felelős nacionalizmusán múlik, ami egyesíteni szeretné az embereket, s nem szeretne megosztottságot. A nemzeti kisebbségek jóléte részben más országokkal való tárgyalásokon múlik. Magyarország talán szeretne anyanyelvi oktatást a határon túli magyaroknak, például az erdélyieknek. Románia számára a felvetés talán kényelmetlen, szóval elkezdődnek a tárgyalások a két fél között, s talán Magyarország nyújt valami mást az anyanyelvi oktatásért cserébe. Vagy az izraeli kormány valami kellemetlent mond a lengyelekről, erre a lengyel kormány mond valami kellemetlent az izraeli kormányról, s akkor elindulnak a tárgyalások a helyzet rendezése érdekében. Szóval a független országok között van kapcsolat és kommunikáció, ami segítheti a nemzeti kisebbségeket.
Előadásában szembeállította egymással az univerzális törvényeket képviselő birodalmakat és a független nemzeteket azzal, hogy minden nemzetnek lehetnek más törvényei. Nevezhetjük ezt egyfajta lokalizmusnak is. De hol a határ, hogyan nem válik a lokalizmus nihilista relativizmussá?
Ez nagyon jó kérdés. Ha semmi mással nem törődsz,csak a saját népeddel, akkor lehet, hogy nihilistává válsz. De ugyanígy,
ha csak az univerzális értékek érdekelnek és az egész emberiség jóléte, akkor igazából senkivel nem törődsz,
mert nem törődsz a konkrét emberekkel. Ezek a két megközelítés iker-veszélyei. A legtöbb konzervatív irányzat ugyanakkor nem nihilista és nem relativista, elég csak Edmund Burke-re utalnom. A konzervatív szerzők többnyire rámutatnak, hogy van egy Isten, és ebből kifolyólag van jó és rossz. Szóval a konzervatív hagyomány arra keresi a választ, mit akar Isten. Nem jó minden, amit csak úgy elgondolunk. A konzervatívok kutatják, hogy mit akar Isten mindannyiunktól. Isten ugyanis univerzális. Viszont Magyarországnak és Izraelnek némileg eltérő a válasza arra, hogy mit vár tőlük Isten. A konzervatívok tudják, hogy ha még a legjobbat akarják is, nem biztos, hogy mindent átlátnak.
Mik a sajátosságai az izraeli konzervativizmusnak?
Edmund Burke nyilvánvalóan keresztény konzervatív, de a dolog nem olyan egyszerű, hogy pusztán az. A Burke előtti legfontosabb, hasonló megközelítést alkalmazó konzervatív szerző a 17. századi John Selden, aki azt tanította, hogy a brit common law-ra a zsidó rabbinikus hagyomány modelljeként is tekinthetünk. Szóval Selden, akiről mondhatjuk, hogy Burke mestere is volt, hosszú kommentárokat írt a Talmudról a keresztények számára. Ő maga anglikán angol volt, de azt akarta, az angolok értsék a rabbinikus hagyományt, hogy lássák, miként tud egy hagyomány évezreden át fennmaradni. Az angol konzervativizmusra gyakorolt zsidó hatás elég egyértelmű. Mondok egy példát. A katolikusoknál nincs válás. Az angolok viszont azt szerették volna, hogy az anglikán egyházban legyen lehetőség a válásra. Ugyanakkor a válási törvényeket nem a semmiből akarták megalkotni, mert konzervatívok voltak. Így aztán megvizsgálták azt is, hogy a zsidó hagyomány mit mond a válásról, így a zsidó hagyomány hatása egyértelműen kimutatható a modern anglikán egyház válásról szóló törvényein. Minden nemzetnek megvannak a saját hagyományai, de
egy jó konzervatív figyeli, hogy mit lehetne más nemzetektől eltanulni.
Hasznos, ha a zsidók tanulnak az angoloktól és az angolok a zsidóktól.
Mit gondol az úgynevezett populista hullámról?
Nem szeretem a populista kifejezést, ugyanis ez azt sugallja, hogy a nép és az elit egymással szemben áll, a népnek mindig igaza van, az elit pedig mindig téved. Így én inkább a nacionalista szót használnám, mivel néha a népnek, néha az elitnek van igaza, és mindkettő tévedhet is.
Nem szeretném osztályharcként feltüntetni az új nacionalizmust.
Ma talán a népnek inkább igaza van, mint az elitnek, de ez megváltozhat. Szóval a nacionalista kifejezést jobban szeretem. Ez a nemzeti függetlenséget hangsúlyozó mozgalom, amiben a népnek és az elitnek is részt kellene vennie.
A könyve címét használva: mi a nacionalizmus erénye?
Erről a könyv utolsó fejezete szól konkrétabban. Az elképzelésem szerint az egyik veszély az, ha egy törzshöz való lojalitásod annyira erős, hogy az bálványimádásba csap át. A másik veszély azonban az, ha csak emberiségben gondolkodunk, és így elfelejtjük, hogy
elsősorban a körülöttünk élő emberekért vagyunk felelősek.
Az erény abban áll, hogy megtaláljuk a kettő közti egyensúlyt. A saját hagyományom szép és igaz, de lehet igazságra és szépségre lelni más hagyományokban is. Egy nacionalista nem azt gondolja, hogy csak az ő nemzetének kéne léteznie, hanem nemzetek sokaságában gondolkodik. Talán, de nem feltétlen azt gondolja, hogy a saját nemzete a legjobb és legszebb, ugyanakkor elismeri hogy van sok másik nemzet is. Az erény az az egyensúly a lelked mélyén, amiből fakadóan azt tudod mondani, hogy ugyan a saját nemzeted nagyon fontos, de más nemzetek is nagyszerűek.
Ami tizenhárom év alatt nem, az tizenhárom nap alatt sikerült: iszlamista felkelők megdöntötték Bassár el-Aszad hatalmát Szíriában. Korábban hatszázezer ember halt meg a polgárháborúban, a véreskezű elnök kitartott, most azonban rendszere elvesztette külső és belső támasztékait.
A Notre-Dame új oltára, a miseruhák és a Notre-Dame-mal párhuzamosan felújított berlini Szent Hedvig-katedrális esete az egyházi minimalizmus újabb kudarca. Szilvay Gergely írása.
Kormányra készül a romániai magyar párt; Csoma Botond szóvivő lapunknak azonban kifejtette, ha nem tudnak sikerrel kormányozni, 2028-ban a Simion és Georgescu nevével fémjelezett magyargyűlölő pártok akár többséget is szerezhetnek.
p
1
0
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 39 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
áfonya
2019. március 29. 10:07
Brüsszel felelőtlenül viselkedik ,, gyuri bácsi meghálálja . Jó lenne ha az eus vezetők a vagyonukkal elszámolnának , mennyi milliárdokat loptak ki offchore cégekbe. , Körmös eus vezetők ugyan csak megdézsmálták Kadhafi vagyonát. Világ minden táján lopnak ..... Moammer Kadhafi egykori líbiai diktátor pénzalapjait 2011-ben befagyasztotta az ENSZ. Vagyis azokhoz elvben nem lehetne hozzáférni, a közelmúltban azonban kiderült, hogy több száz millió euró hiányzik ezekről a számlákról.
A legújabb információk alapján a líbiai pénzügyi alapokat összesen 5 EU-s ország csapolhatta meg. Belgium, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Luxembourg is érintett.
A legtöbb forrás a belga fővárosból került ismeretlen kezekbe, Brüsszelben egyelőre nem született elfogadható magyarázat a pénzek eltűnésére.
A Líbiai Befektetési Hatóság a napokban közleményt tett közzé az üggyel kapcsolatban. A közleményből kiderült, hogy Belgiumon kívül más országok megszeghették az ENSZ szankcióit a bankszámlák megcsapolásával.
Belgium egyébként azzal védekezett, hogy a befagyasztott számlákon levő pénz után keletkező kamatokból származó pénzekre nem vonatkoznak a szankciók. A szakértők azonban nem értenek egyet ezzel.
Törökország a vándormadarakat Európára nem egyszerre engedi ,hanem csepegteti egyre nagyobb csoportokat útnak indít Európa felé......
Emberkereskedelmet a brüsszeli vezérek meglovagolják milliárdokat lophatnak a vándorok megsegítése jegyében , közben a beérkezetteket lágerekben helyezik el ..... Eltartás költségét az eus nemzeteken vasalják be. Európai néppel eltartatnak olyan bevándorló réteget akik soha nem állnak munkában ,, ez a naplopó réteg lázad kártékony öl zaklatja az eltartóit unalmában ,,, marha eus emberek tűrik.
Nanana!! Izrael államnak nincsenek szomszédai? Miért nem azokkal példálózik?
Hogy jön a szomszédban rekedt nemzeti kisebbségek ügyéhez Izrael és Lengyelország?
Nincs olyan, hogy valaki véletlenül említsen meg egy ekkora eszeveszett, ostoba ökörséget, ami nem illik a tárgyhoz, az éppen tárgyalt témához!
Példálózzon a valós szomszédokkal, vagy kezeltesse magát!