Mit üzennek a békeidők Európa sírásóinak?
A terrorveszélyt hordozó illegális bevándorlás a legtöbb nyugat-európai helyszínen mostanra gyökeresen átalakította a mindennapokat.
Egyre több jel utal arra, hogy az EU a központi kompetenciák kiszélesítésére kívánja felhasználni a koronavírus-járvány okozta helyzetet. Uniós helyreállítási alap, európai szociális politika, az Európai Parlament önállóságának növelése: mind azt szolgálja, hogy szorosabb legyen az integráció.
Joób Kristóf írása a Mandiner hetilapban.
Sokan új fejezetként értékelték az EU történetében az uniós helyreállítási alapról szóló javaslatokat: Angela
Merkel német kancellár és Emmanuel Macron francia elnök május 18-án jelentette be az 500 milliárd eurós alap létrehozásának tervét, amelyet aztán az Európai Bizottság május 27-én 750 milliárd euróra bővített. A pénzügyi alap életre hívását a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak ellensúlyozása indokolta, ám óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy milyen hosszabb távú hatásai lehetnek e kezdeményezéseknek.
A 750 milliárd eurós gazdasági helyreállítási alap a 2021–2027-es hétéves költségvetési keretet egészítené ki Ursula von der Leyen bizottsági elnök elképzelése szerint. A Következő generációs EU elnevezésű alap 500 milliárd euró értékben vissza nem térítendő támogatásként, 250 milliárd euró erejéig pedig hitelként szolgálna, és alapvetően kompromisszumos megoldásnak tekinthető az eredeti német–francia 500 milliárdos javaslat, illetve az Európai Parlament által május közepén felvetett 2000 milliárd eurós keretösszeg között. A vissza nem térítendő támogatásokból minden tagállam részesülne, kölcsönt viszont önkéntes alapon lehetne felvenni, és ezzel a lehetőséggel több jó gazdasági helyzetben lévő északi tagállam nem is élne. Olaszország például 81,8 milliárdos támogatást és 90,9 milliárdos hitelt kapna, Spanyolország pedig 77,3 és 63,1 milliárdot. Németország, Franciaország, Ausztria és Hollandia viszont nem venne fel hitelt. Magyarországnak egyébként 8,1 milliárd euró értékű vissza nem térítendő támogatás, illetve 6,9 milliárd eurónyi hitel jutna az alapból.
Mindez egyelőre csak feltételes módban írható le, mivel a tagállamok között nincs konszenzus az alap működésével kapcsolatban. Ennek egyik fő oka a „fukar négyek” (Ausztria, Dánia, Hollandia és Svédország), illetve a szerintük felelőtlen költségvetési politikát folytató déli tagállamok (Olaszország, Spanyolország és Görögország) közötti bizalmatlanság. A tagállamok pénzügyminiszterei csütörtöki ülésükön folytatják az ezzel kapcsolatos egyeztetéseket, de a végső döntés legkorábban egy héttel később, a június 18–19-ei állam- és kormányfői csúcson várható.
Az újjáépítési alapról szóló német–francia javaslat kapcsán többen is „hamiltoni fordulatot” emlegettek Alexander Hamilton amerikai pénzügyminiszterre utalva, akinek javaslatára 1790-ben az USA központi költségvetése átvállalta a függetlenségi háborúban eladósodott szövetségi államok adósságát pénzügypolitikai hatáskörének jövőbeli szélesítéséért cserébe. Sokan vélekednek úgy, hogy ez volt az a momentum, amelynek következtében az USA laza államszövetségből ténylegesen szövetségi állammá vált. Az EU-föderalisták szemében a két helyzet közötti párhuzam nyilván ígéretes, ám több szempontból is sántít. Először is, az uniónak továbbra sincs pénzügyminisztere, illetve a javaslat mögötti tagállami támogatás finoman szólva sem nevezhető egységesnek. Ráadásul a tervezett kötvénykibocsátás azért sem lenne közös adósságvállalás, mert nem a tagállamok vállalnának érte egyetemleges garanciát.
„A tagállamokra nézve kötelezők lennének a Brüsszel által megfogalmazott gazdaságpolitikai iránymutatások”
A párhuzam gyenge pontjai ellenére a német–francia tervezet a közös adósságvállalás irányába mutat, így adódik a kérdés: idővel ez vajon a pénzügy-politikai hatáskörök átszabását, esetleg egy tényleges uniós pénzügyminiszteri poszt létrehozását vonhatja-e maga után? Bár Merkel és Macron hivatalosan egyelőre nyitva hagyták, milyen irányba terelnék az EU struktúrájának átalakítását, az már most biztosnak látszik, hogy a közös egészségügyi politika mellett a költségvetési és pénzügypolitikát is új alapokra szeretnék helyezni.
Ez pedig nem jelenthet igazán mást, mint a tagállami politikák befolyásolásának erősítését. A bizottság által kiegészített,
750 milliárd eurós koronavírus-mentőcsomag felhasználásának az egyik feltétele például, hogy a tagállamokra nézve kötelező érvényűek lennének a Brüsszel által minden évben megfogalmazott gazdaságpolitikai iránymutatások, amelyek eddig inkább ajánlások voltak.
Az is érdekes kérdés, hogy mi vezethetett ilyen gyors pálforduláshoz vagy – ahogy az Alternatíva Németországért (AfD) elnökhelyettese, Beatrix von Storch fogalmazott – „szószegéshez”, hogy Merkel, a korábbi álláspontjával szembemenve, ma már támogatja egy közös uniós pénzügyi alap felállítását. Valóban, a CDU 2018-as kongresszusán elfogadott nyilatkozat kimondja: a párt „világosan elutasít mindenfajta közös adósság- és kezességvállalást” uniós szinten. Ez volt a német politika alapvető attitűdje a 2008-as pénzügyi válság óta, és nem alaptalanul részben ezzel hozták összefüggésbe a karlsruhei alkotmánybíróság május eleji, nagy port kavaró döntését is az Európai Központi Bank kötvényvásárlási programja kapcsán. Az újjáépítési alap iránti német lelkesedést minden bizonnyal az is magyarázza, hogy a német gazdaság szemszögéből az európai beszállítói láncok működőképességének a védelmét is szolgálja – mutatott rá Ivan Krasztev, a bécsi Institut für Wissenschaft vom Menschen (Humántudományi Intézet) elemzője.
A német gazdasági érdekek, úgy tűnik, ezen a ponton találkoznak az uniós elit azon félelmeivel, amelyek a brexit, illetve a közép-európai tagállamok külön utas elképzelései és a populista pártok megerősödése miatt az EU teljes dezintegrációjáról szólnak. Ráadásul ezt a folyamatot a koronavírus-járványhoz hasonló válsághelyzetek csak még jobban felgyorsíthatják. Emiatt pedig Brüsszel úgy érzi, a központi kompetenciák erősítése lehet az egyetlen megfelelő válasz, még akkor is, ha ezzel esetleg éppen a kívánttal ellentétes hatást ér el.
Rövidebb póráz a techcégeknek
Sürgőssé vált az amerikai internetes óriáscégek szigorúbb szabályozása a digitális ügyekért felelős uniós biztos szerint. „A koronavírus-járvány megmutatta, hogy túl nagy az amerikai internetes cégektől való függőségünk” – nyilatkozta Margrethe Vestager. Thierry Breton belső piacokért felelős biztos pedig úgy fogalmazott egy hete, hogy „modern szabálykönyvre” lenne szükség, amely nagyobb felelősségvállalásra szorítja az „életünkben, gazdaságunkban és demokráciánkban” központi szerepet játszó internetes platformokat.
Erős olasz EU-szkepticizmus
Az unióval kapcsolatos olasz csalódottságot jól mutatja, hogy a koronavírus-járvány kapcsán a válaszadók mindössze 35 százaléka nyilatkozott úgy, bízik az EU-s intézményekben, miközben az olasz kormánynak 82, de még az újságíróknak is (!) 62 százalék szavazott bizalmat. Valószínűleg ezzel is összefügg, hogy 2018-ban még az olaszok 65 százaléka biztos EU-párti volt, és csupán 25 százalékuk támogatta az ország kilépését, 2020 tavaszára ez az arány rendre 44 és
42 százalékra változott – derül ki a YouTrend felméréséből.
***
„Korszerűtlen vétójog”
Az Európai Parlament tagjai is elérkezettnek látták az időt az utóbbi hetekben, hogy bizonyos reformok végrehajtását szorgalmazzák a tagállamokkal szembeni uniós kompetenciák erősítésére. Így például az EP baloldali elnöke és alelnöke, az olasz David Sassoli (PD), illetve a német Katarina Barley (SPD) már a nagy helyreállítási alap bizottsági bejelentése előtt a Die Weltben közös véleménycikkben ecsetelte egy új „európai szociális állam” kiépítésének a szükségességét. Ehhez természetesen a tagállamoknak újabb hatáskörökről kellene lemondaniuk, sőt a demokrácia megreformálásához a „korszerűtlen” tagállami vétójog intézményét is meg kellene szüntetni. Antonio Tajani, az EP előző, jobboldali elnöke pedig néhány napja úgy fogalmazott a The Parliament Magazine hasábjain, hogy „az uniónak teljes mértékben ki kell használnia a válság előidézte helyzetet annak érdekében, hogy meghozza a szükséges reformokat, és felhagyjon a rossz működési gyakorlatokkal”. Az olasz politikus szerint ez leginkább azt jelentené, hogy a jövőben a bizottság mellett az EP-nek is jogosultsága lenne törvényjavaslatok alkotására. Merő érdekesség, hogy a most a központi kompetenciák erősítését sürgető Tajani 2017-ben épp az euroszkeptikus szavazatok támogatásával szerezte meg a parlament elnöki posztját.
Címlapkép: Wikipédia
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.