Ehhez képest már-már provokációnak számít, hogy – Olga Tokarczuk mellett, akit e sorok írója nem ismer – az osztrák Peter Handkénak ítélték az idei Nobelt. Handke ugyanis fölvilágosult körökben páriának számít, amiért a délszláv háború idején kiállt a szerbek mellett, és védelmébe vette Szlobodan Milosevics rendszerét – sőt a controversial szerb vezetőnek még a temetésén is beszédet mondott. „Politikai nézeteit tekintve, amelyek rettenetesek, Handkénak nem kellene, hogy esélye legyen a díjra” – jegyezte meg a minap a The New Republic szerzője, aminél szomorúbb (cringe af, mondja a művelt angol) mondatot én nem nagyon olvastam mostanában.
Hogy bölcs dolog volt-e ez a Milosevics-pártiság, arról nincsen különösebb véleményem – azt is könnyen elfogadom, ha nem.
Azon viszont érdemes elgondolkodni, mit várunk egy művésztől,
mit tartunk az ő szempontjából igazán autentikus magatartásnak: azt, hogy a várható kiközösítés tudatában is szilárdan tartja magát a véleményéhez (ami persze súlyos tévedésnek bizonyulhat), vagy azt, hogy együtt bégeti a tömeggel a helyes nézeteket (amelyek persze gyakorta nem jelentenek többet a hivatalosan elfogadott nézeteknél).
Nyersen fogalmazva: lehet, hogy Handke hülye volt, viszont azt nem lehet eltagadni tőle, hogy bátran beleállt az értelmiségi szarviharba – ennek a bátorságnak a töredékét sem találjuk meg azokban a szerzőkben, akik oly számosan vannak jelen a fogadóirodák listáin, akiknek Handkéval ellentétben nyilván esélyük kéne, hogy legyen a Nobelra,