A Mandineren is megírtuk, hogy a Magyar Mozgókép Fesztivál záróestjén, a veszprémi Petőfi Színházban adták át az idei legjobbaknak járó díjakat. Tősér Ádám Blokád című alkotása nyerte el a legjobb játékfilmért járó díjat, de a film ezenkívül bezsebelte még a legjobb forgatókönyv (Köbli Norbert), a legjobb férfi főszereplő (Seress Zoltán), a legjobb vágó (Makk Lili), illetve a legjobb operatőr (Nagy András) díjakat is.
„Köbli Norbert nagyon gondosan, alaposan és hűen készítette el a forgatókönyvet. Sokan próbálkoztak, hogy rossz színben tüntessék fel az alkotást, azt hazudták a filmről, hogy történelmileg nem hiteles. Ám érdekes módon senki nem tudta semmilyen konkrét ténnyel vagy állítással megcáfolni a hitelességét” – nyilatkozta a gála után lapunknak Tősér Ádám, a film rendezője.
Hozzátette:
„Nyilván van egy maroknyi szélsőséges propagandista, akik mást akarnak hazudni a Blokádról,
de ahogy elmondtam a beszédemben is: ez a film áttörte a hazugság falát.”
A gála után lapunk Tősér Ádám rendező mellett elcsípte Köbli Norbertet, a Blokád forgatókönyvíróját is egy gyors interjúra.
***
Az elején kezdjük egy friss üggyel: Tősér Ádám és Csákvári Géza csörtéjével. Kíván bármit hozzáfűzni a történtekhez?
Az erőszak nem megoldás, a tettlegességet elítélem, ugyanakkor voltam filmkritikus,
és tudom, hogy van különbség vélemény és rágalmazás között.
Én azt gondolom, hogy Csákvári Géza abban az ominózus cikkben átlépte ezt a határt.
Legjobb film, legjobb színész, legjobb forgatókönyv, legjobb vágó és operatőr – ezeket mind a Blokád húzta be az idei filmszemlén. Mit szól?
Nagyon örülök a díjaknak, nagyon drukkoltunk. Ezt a filmet száznál is többen csináltuk, lehet, hogy akár kétszázan is – tehát ez nem egy egyszemélyes film, ezek nem egyszemélyes díjak. Az ember ilyenkor leginkább nem is magának drukkol, hanem a kollégáinak. Azoknak, akikkel együtt alkotott hónapokon, éveken át.
Seress Zoli díja volt számomra a legfantasztikusabb érzés. Jobban drukkoltam neki, mint magamnak.
Óriási öröm volt látni, hogy fölmegy a színpadra, és átveszi a díjat.
Merész ötlet volt ezt a filmet bedobni az előszeretettel acsarkodó magyar nyilvánosságnak.
Valóban, a rendszerváltás időszaka politikai értelemben darázsfészek. Antall József és Göncz Árpád története és megítélése a mai napig nagyon megosztó, de vannak történetek, amiket egy írónak egyszerűen el kell mesélnie, kockáztatva azt, hogy kifütyülik, kiátkozzák bizonyos körökben. Az tény, hogy nagyon éles reakciókat kapott a film. Akik szeretik, azok nagyon szeretik, akik meg nem szeretik, azok közül sokan nem is látták a mai napig, csak kapásból elutasító előítéletek mentén ítélkeztek. Úgyhogy mindenkit arra bíztatok: nézze meg a filmet, és utána alkosson véleményt!