Emlékév: Mit mond a zsidó tanítás?

2014. január 31. 15:38

Mindahányan büszkék lehetünk arra a kulturális örökségre, amely kifejeződik azokban az értékekben, amelyeket Magyarország adott a magyar zsidóságnak, és mindabban, amit a magyar zsidóság adott Magyarországnak.

2014. január 31. 15:38
EMIH
Budapest, 2014 január 31.

Az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség továbbra is nagy várakozással tekint a Magyar Kormány azon döntésére, mely az izraeli nagykövet és a zsidó hitközségek javaslatára a 2014-es évet - a magyar holokauszt 70. évfordulója alkalmából - hivatalos emlékévvé nyilvánította, és amely ennek keretében - a zsidó közösségek és szervezetek, valamint a civil társadalom bevonásával - nagyszabású programot hirdetett. Ez egyben történelmi lehetőséget adhat az egész magyar társadalomnak az őszinte emlékezésre és a kibeszéletlen múlt feldolgozására. Mindemellett, aggodalommal, vegyes tanácstalansággal figyeljük, hogy a múlt feldolgozásának kezdeményezéseivel párhuzamosan a magyar történelem sötétebb időszakainak kifakítására is mutatnak bizonyos jelek.

Az elmúlt hetek heves vitákat kiváltó, sok félreértéssel terhelt megnyilvánulásai után, a magyarországi zsidó közösségek - a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (MAZSIHISZ) és az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH)  vezetői egyeztetéseket folytattak egymással. Abból a meggyőződésből kiindulva, hogy az előttünk álló kihívások legyűrésére a leghatékonyabb eszköz az együttműködés és a párbeszéd, valamint, hogy a zsidó vallás tanítása szerint (Talmud, Szánhedrin toszef. 1:3.) a vitás felek mindig inkább a megoldásra kell, hogy törekedjenek, minthogy megmerevedjenek az álláspontok és azt mondják a felek: „jöjjön az ítélet és fordítsa el a hegyet”, az EMIH fontosnak tartaná, hogy a MAZSIHISZ és a Kormány mielőbb próbálja meg megtalálni a kompromisszumos megoldást, és fontolják meg az alábbi felvetéseinket:

A Kormány által – az Emlékévtől függetlenül – meghirdetett „Német megszállás emlékműve” önmagában nehezen elfogadható, de érthető törekvés lehet annak kifejezésére, hogy Magyarország – és egyben a magyar zsidóság – helyzete 1944. Március 19.-e után drasztikusan romlott. Ugyanakkor az emlékmű állítás gesztusa, különösen a Holokauszt Emlékév kontextusában, félreérthető. Mind nevében, mind kétséges minőségű esztétikájában azt a félrevezető üzenetet is hordozza, hogy a ’44-et megelőző 25 évben nem voltak áldozatai a jogfosztó zsidótörvényeknek és a megalázó munkaszolgálatnak, valamint, hogy a ’44 után történt több százezer ember életét követelő tömeggyilkosságban, és az azt előkészítő deportálási folyamat kivitelezésében, megkérdőjelezhető az akkori magyar Kormánynak és államigazgatásnak a felelőssége. 

A magyar történelem őszinte és tényszerű feldolgozása, az arra épülő pozitív nemzeti önkép kialakítása nem a zsidó közösség, hanem az egész magyar társadalom feladata. Különösen fontos lenni kerülni, hogy ez a kérdés a zsidó közösség ügyévé egyszerűsödjön. Mégis arra kérjük a Kormányt, fontolja meg, hogy az Emlékmű súlyához mérhető módon, közfigyelemre érdemes, maradandó szimbolikus eszközzel fejezze ki a Horthy rezsim történelmi felelősségét. Javasoljuk, hogy egy erős deklaráció formájában tegye tisztába ennek a Rákosi rendszer óta elhallgatott korszaknak a sötét terheit. Különös tekintettel arra, hogy ez a felelősség a háború utáni jogi dokumentumokban sem volt kellően tisztázva. A magyar zsidó közösség elismeréssel tartozik azért a törekvésért, amellyel a Kormány egy új, nagyszabású emlékhelyet kíván felállítani a józsefvárosi pályaudvar helyén. Ugyanakkor kéri annak megfontolását, hogy egy újabb holokauszt múzeum helyett, vagy azt kibővítve, a magyar-zsidó együttélés 1000 évének bemutatására hozzunk létre magas színvonalú központot.

A magyar zsidóság az 1848-as szabadságharc szimbolikus időpontjától és az 1868-as emancipációs törvény jogi deklarációjától vallja magát egyszerre teljes jogon magyarnak és zsidónak. Mindahányan büszkék lehetünk arra a kulturális örökségre, amely kifejeződik azokban az értékekben, amelyeket Magyarország adott a magyar zsidóságnak, és mindabban, amit a magyar zsidóság adott Magyarországnak. Egyedi ennek az együttélésnek az értéke, mely – a történelem sötét árnyainak ellenére – kifejeződik abban is, hogy Magyarország az egyetlen ország, ahol időben folytonos, honi zsidóság él a Holokauszt után is. Meggyőződésünk, hogy magának a Holokausztnak a tanulságait sem lehet kellőképpen megérteni, ha nem adjuk meg a lehetőséget a társadalomnak arra, hogy a zsidó kultúrát, a zsidó közösséget és a közös magyar-zsidó történelmet is megismerje.

(Közlemény)

Összesen 189 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kjkj945
2014. február 01. 18:34
http://nol.hu/belfold/inzultaltak_schweitzer_jozsefet?ref=sso Inzultálták Schweitzer Józsefet "azt mondta: „utálok minden zsidót” Óriási inzultációóóóóóóó!! Én el tudom képzelni. Ez pont olyan, amikor egy cigó azt mondja nekem, utálom a magyarokat! Ja ezzel inzultált???? Mivel magyar vagyok fel sem veszem! Ha a Károly kőruton megy sábesz deklivel, akkor miért csodálkozik, ha valaki ezt mondja neki???? És a 'nem' magyarok identitásával nincs baj??? Ha éjjel-nappal nem mindig csak róluk volna szó, a kutya sem törődne velük. De propagandát csinálnak magukból és azért sok pénzt felmarkolnak, ez kissé csípi az emberek szemét! A ''magyarok'' identitása több mint 1100 éve ilyen, Ez a hazánk itt élünk! És itt is fogunk meghalni! Itt élned, halnod kell! De azért talán csak csak szabad megszólalni, ha már 'szólásszabadság van! Ha már a teljes média cenzurázik!
dick52
2014. február 01. 07:57
Na azért ez már valami! Viszont, ha lejáratod azt az országot ahol élsz, ahol születtél, ahol anyád s apád is született, s ahol majd vélhetően meghalsz. Akkor ne csodálkozz, ha a honfitársaid ezt rossz néven veszik. Legyen az keresztény vagy muszlim...
Peter8811
2014. február 01. 06:59
Ez a tanítás kimaradt ezzel viszont érthetővé válik sok magyar bírói ítélet. " 112a. lap: Ha egy izraelita egy nem-zsidóval elődbe jön törvénykezni, ha te a zsidónak a zsidó törvény szerint igazat tudsz adni, akkor adj igazat neki és a nem-zsidónak mondd azt, hogy ez így van a mi törvényünk szerint; ha pedig annak a népnek törvényei szerint adhatsz a zsidónak igazat, mondd a nemzsidónak: ez így van a ti törvényetek szerint; ha pedig így sem lehet, akkor a nem-zsidót csellel kell rászedni."
Szajzar1
2014. február 01. 00:52
Talmudi dogma: A nemzsidók nem emberek. A Talmud kifejezetten meghatározza, hogy mindazok, akik nem zsidók, azok nem emberek hanem állatok, és különösen hangsúlyozza, hogy a gójok nem származnak Ádámtól. Néhány részt mutatunk be erről a témáról. Kerthoth 6b. A felszentelési olaj használata. Rabbijain azt tanították: Aki a felszentelési olajat jószágra vagy munkaeszközökre önti, az nem bűnös. Aki azt gójokra vagy halottakra önti, az nem bűnös. A jószágra vagy munkaeszközekre vonatkozó szabály helyes, mert az van írva: "Az emberi (héberül ember = Adam) húsra ne öntsük [Exodus 30:32]; jószág vagy munkaeszköz nem ember [Adam]. "Szintén a halált illetően [érthető] hogy az kivétel, mert a halál után a testet holttestnek hívják és nem embernek [Adam]. De miért van a kivétel a gójok esetére; ők nem esnek az ember kategóriába? Nem, mert az van írva: 'Ti birkáim, legelőm birkái emberek vagytok [Adam] (Ezekiel 34:31). Titeket embernek [Adam] hívlak, de a gójokat nem hívják embernek [Adam].' "
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!