Ez a Brüsszel leckézteti Budapestet? Komolyan?
Nem Didier Reynders az első uniós bürokrata, aki azután keveredett korrupciós botrányba, hogy bőszen kritizálta Magyarországot. A híres lebukások azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik.
Aki ma Közgépet mond, korrupcióra gondol, és ezt a hallgatóság is tudja: meglepően rövid idő alatt vált általánossá ez az együttjárás.
„Miért is veszélyes a Fidesz számára ez a téma? Legalább két okból.
Egyrészt, mert úgy rombolja a párt hitelességét a számára korábban kulcskérdésnek számító korrupció/köztisztaság terén, hogy egyben alkalmas keretet teremt az összes gyanús ügy összeterelésére. A cég neve mára sajátos hívószóvá vált, amely minden egyes említésénél úgy működik, mint Lakoff elefántja: ha bármilyen környezetben elhangzik, rögtön felidéz néhány kínos gondolatot, jelentést, értelmezést. Aki ma Közgépet mond, korrupcióra gondol, és ezt a hallgatóság is tudja: meglepően rövid idő alatt vált általánossá ez az együttjárás – különösen úgy, hogy a közvélemény eddig egyetlen olyan ügyet sem ismer, amelyben eljárás folyna a cég ellen.
Másrészt, mert a vele kapcsolatos viták más szerkezetet mutatnak, mint azok, amelyekben a Fidesz általában otthonosan érzi magát. Míg az ideológiai és gazdasági konfliktusokban a kormánypárt fő ellenfele az MSZP, ahol a szokásos érvek, a partner hitelességét kikezdő mondatok minden helyzetben segítenek, a Fidesz ebben a történetben általában más szereplőkkel találja szemben magát. A szocialisták – helyes önértékeléssel – a korrupciós ügyekben egyelőre kevésbé mozgékonyak, ezen a téren az LMP és a Jobbik támad leginkább. Márpedig velük szemben – ahogy a ma esti köztévés vitában is megfigyelhető volt – a kormánypárti megszólalók nem tudják használni bevált paneljeiket, ami azt jelenti, hogy a dolog érdemi részével kell foglalkozniuk.”