Jó autók jó áron
A kibocsátási követelmények – függetlenül attól, hogy a 2035-ös teljes átállás valóban teljes és valóban 2035-ös lesz-e – az elkövetkezendő években mindenképpen rákényszerítik a fellendülésre az elektromosautó-piacot. Nyugati viszonylatban inkább az okoz problémát, hogy a gyorsulás ütemét és a növekedés feltételeit gyakorlatilag Kína fogja diktálni.
A fentebb említett csúcstechnológia/megfizethetőség kombinációját ugyanis jelenleg egyedül Peking tudja megbízható és egyenletes módon garantálni. Az amerikai és európai gyártók vagy egyikkel, vagy másikkal küzdenek. (Kivétel ez alól a Tesla, amely még azt is megengedheti magának, hogy belemenjen egy árháborúba a kínai gyártókkal.) Az európaiak rendkívül erősek az elektromos luxusautók szegmensében, ebben az egyben Kínát is maguk mögé tudják utasítani, ám a tömegfogyasztást tekintve az európai modellekből hiányzik az imént vázolt kettős áldás: nem tudnak a szélesebb fogyasztói tömegnek megfizethető, de csúcstechnológiával ellátott kocsikat kínálni. Nem véletlenül tört ki a pánik, amikor a BYD bejelentette, hogy Európában is árulni fogja a Seagull márkanevű típusát, amelyet Kínában 10 ezer euró alatt árulnak, de az EU-ban is 20 alatt tervezik tartani az árát – kérdés, hogy az extravámok függvényében teljesíteni tudják-e ezt az ígéretet.
Extravámok ide vagy oda, a kínai terjeszkedést nem lehet megállítani. A verseny már túl kiélezett, az EU-s gazdasági lassulás pedig szinte kiköveteli az olcsó és megbízható modellek futtatását. Ha pedig az Európai Unió a most bejelentett büntetővámoknál sokkal drasztikusabb eszközökhöz nyúlna (ne feledjük: Biden százszázalékos tarifát vetett ki a kínai elektromos autókra az Egyesült Államok esetében), Peking megduplázza az erőfeszítéseit, és saját szorosabb gazdasági érdekszférájában, vagyis Délkelet-Ázsiában, Indiában és Ausztráliában indítja be a piacgyaluló úthengert. A helyzet az, hogy ebben az esetben is nyerni fog, hiszen saját modelljeivel az európai és amerikai gyártók eladásait fogja ugyanolyan hátrányos helyzetbe hozni, mintha Európában vagy az Egyesült Államokban tenné ugyanezt.