A szerző a Makronóm újságírója.
A német kormány három koalíciós pártja még fel sem ébredt az európai parlamenti választás katasztrofális vereségéből (összesen szereztek 31 százalékot), máris újabb sokkal kell szembenézniük. Míg Franciaországban a hasonlóan lehangoló választási pofon hatására Macron elnök feloszlatta a Nemzetgyűlést, és előre hozott választásokat írt ki, Berlinben a jelek szerint nem vontak le semmilyen konzekvenciát, és szóba sem került a lemondás. Amit azonban külső tényezők nem tudnak elérni, könnyen elintézhetik a belsők:
a német kormánypártokra most a mumus, a költségvetés vitája jelenti a legnagyobb veszélyt. Amennyiben nem sikerül megállapodniuk, és egy tavalyihoz hasonló botrányba vagy konszenzusképtelenségbe fulladnak a tárgyalások, az a Scholz-kabinet sorsát is megpecsételheti.
A tét 40 milliárd euró, ennyivel kellene csökkenteni az állami kiadásokat ahhoz, hogy eltűnjön a 2025-ös költségvetésen tátongó lyuk. Amennyiben nem sikerül, a koalíció szinte biztosan nem éli túl az újabb vitát. Ezt még a kormánypártok is így gondolják, különösen annak fényében, hogy tavaly is éppen csak megmenekültek Németország történetének egyik legnagyobb költségvetési botrányának hatásaitól.
A 2024-es büdzsét maga a német alkotmánybíróság robbantotta fel, amikor megtiltotta, hogy a kormány speciális alapoknak nevezett óriáskölcsönökből biztosítsa az állam működését. Az ország alkotmányába ugyanis 2009-ben (rettegve a világválság ismétlődésétől és hatásaitól) beépítettek egy úgynevezett adósságféket, amely az adósságot a GDP 0,35 százalékában maximalizálja egy adott gazdasági időszakra. Kivételt képeznek ez alól a vészhelyzetek – ezt használta ki a Scholz-kormány, amikor 100 milliárd eurós speciális alapot hozott létre a haderőfejlesztésre, vagy mintegy 200 milliárd eurós hitelből igyekezett kiküszöbölni a részben saját maga által okozott energiaválság pusztító hatásait.
Az új trend annyira megtetszett a kormánynak, hogy az idei költségvetésben eleve elkezdett ezekkel a speciális alapokkal játszani – 60 milliárd euró értékben. Ezt a trükköt zúzta porrá a legfelsőbb bíróság, amikor alkotmányellenesnek nyilvánította, magára hagyva a kétségbeesett kormánypártokat a büdzsén tátongó óriási lyukkal. És ez volt az az eset, amelyből a kabinet a jelek szerint semmit nem tanult, a vita ugyanis jelenleg is azon megy, miként és mit lehetne „vészhelyzetté” nyilvánítani, hogy kicselezzék az adósságféket. Ellenkező esetben az állami kiadásokból kell levagdosni 40 milliárd eurót, amely minden területet érzékenyen fog érinteni. A minisztériumok és a pártok vezetői máris öldöklő küzdelmet vívnak egymással – mindenki el akarja kerülni, hogy a drasztikus műtétet az ő kárára végezzék el.