Mi is az Amazon pontosan?
Az Amazon 1995-ben online könyvesboltként indult, egy akkor szokatlan üzleti modellel, mert nem tervezett nyereséget az első 4-5 évre. A számítás végül helyesnek bizonyult, ugyanis 2001 volt az első év, amit nyereséggel tudtak zárni. Az is helyes döntésnek bizonyult az alapító Jeff Bezos részéről, hogy amikor a dotcombuborék kipukkadt, és sok elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cég elhagyta a piacot, az Amazon kitartott. Ma már könyvek mellett árulnak zenei anyagokat, számítógépes programokat, videójátékokat, elektromos cikkeket, ruházati termékeket, bútorokat, ételt és még rengeteg minden mást is.
MacGillis szerint a siker egyrészt abban rejlik, hogy az Amazon képes szédületes sebességgel kielégíteni az emberek igényeit.
Hiszen maga a vásárlás egyetlen kattintás, és onnantól számítva 1-2 napon belül kiszállításra kerül a megrendelt terméket. Ez pedig úgy tűnik, ellenállhatatlan a vevők számára.
Jókor, jó helyen
Az író véleménye szerint az Amazon egyrészt sikeresen meg tudta győzni a befektetőket, hogy tartsanak ki a vállalat mellett annak ellenére is, hogy csekély nyereségre számíthattak az első években. Emellett a cég maximálisan kihasználta, hogy az amerikai ipar hanyatlása épp a kétezres évek elejére esett. Pont, amikor az Amazon növekedni kezdett, és rengeteg munkaerőre volt szüksége, valamint nekilátott a hatalmas raktárhálózat kiépítésének. Ekkor tehát a régi üzemek, acélgyárak épületei és frissen állásukat vesztett, kétségbeesett alkalmazottai, mind rendelkezésére álltak. Így előfordult, hogy fizikailag meg sem változott az alkalmazott munkahelye, de a gyár helyett már az Amazonnak dolgozott és könyveket csomagolt, viszonylag alacsony fizetésért cserébe.
Az Amazon étvágya is végtelen
A Seattle-i székhelyű cég ma már az elektronikus kereskedelmi piac 40 százalékát uralja, és hatalmas térhódításával megszámlálhatatlan kis helyi vállalkozást, nagyobb áruházakat és kisebb volumenű cégeket taszít ki a piacról. Az oknyomozó újságíró az Amazon hatását a Google és a Facebook monopoláris hatásához hasonlítja. Mindkét területen ezeknek a vállalat óriásoknak sikerült felfalni a piaci szereplők és a konkurencia jelentős részét. Mindezt úgy, hogy kihasználták a laza monopóliumellenes szabályokat és így az Amazon ellenőrzése alatt tudja tartani a jelentősebb értékesítési platformokat.