Fontos minisztériumokat kap az RMDSZ a román kormányban
A magyar párton fog múlni Románia fejlődése is.
A romániai Grampet 14 millió eurót kíván befektetni öt év alatt a Debreceni Vagongyár fejlesztésébe. Ez a jövőben mintegy 100 főnek biztosíthat új munkahelyet, s tovább növelheti a magyar üzem forgalmát.
Az 5/5-ös terv
A román Grampet vasút- és logisztikai társaság bejelentette, hogy az elkövetkező 5 év folyamán mintegy 14 millió eurót, átszámítva kb. 5 milliárd forintot kívánnak befektetni a cég debreceni vasútikocsi-javító üzemében.
A Debreceni Vagongyár még 12 évvel ezelőtt vált a román Grampet részévé, s azóta kifizetődőnek látszik az együttműködés: Gruia Stoica, a Grampet alapítóelnöke elmondása szerint a debreceni üzem ezidő alatt mintegy megkétszerezte forgalmát, s időközben profitábilis is lett. Ezen felül pedig, a vállalat magyarországi érdekeltségei (beleértve a budapesti Train Hungary-t is) a teljes forgalom 11,2 százalékát teszik ki.
Stoica kiemelte, hogy optimistán tekintinek a magyar vállalatrész jövőjére, mivel a most bejelentett befektetések számításaik szerint akár 20 százalékos növekedést is eredményezhetnek – mind az eladásokban, mind pedig a foglalkoztatottak számában. Mindez pedig megerősítheti a vállalat jelenlétét mind a környező országok, mind az Európai Unió piacán. A tervezett növekedés a jelenlegi 400 mellett újabb 100 főnak adhat majd munkát.
A Debreceni Vagongyár a magyar vasútipar egyik zászlóshajója, éves szinten kb. 2000 vasúti kocsit tudnak megjavítani, melyek nagyrészét tanker vagonok teszik ki. Emellett a cég nem csak a magyar piacot szolgálja ki: a megrendelések több mint 70 százaléka nyugat-európai partnerektől érkezik, így európai szinten is meghatározó vállalatról van szó.
Új lehetőségek a román-magyar együttműködésben?
Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere a múlt héten szintén Romániában járt, ahol az újonnan kinevezett Cătălin Drulă szállítási és infrastrukturális miniszterrel találkozott. Szijjártó bejegyzése szerint
„a két ország közös sikeréhez elengedhetelen az összekötő utak és vasutak építése”.
Ennek kapcsán bejelentésre került, hogy 2024-re új autópályaösszekötő épül majd Mátészalka és Szatmárnémeti között, valamint kétvágányosítani fogják a Budapest-Békéscsaba-Lökösháza vasútvonalat a gyorsabb a közlekedés érdekében. A tervezett beruházások egyéb részleteire a két miniszter nem tért ki.
(Címlap: Egy munkás dolgozik a Grampet Debreceni Vagongyár Kft. üzemcsarnokában Debrecenben 2013. szeptember 13-án. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)