Az Iránnal szembeni amerikai szankciókat tette felelőssé kedden a Perzsa(Arab)-öbölbeli feszültségért Mohamed Dzsavád Zaríf iráni külügyminiszter, aki szerint a térségbeli bizonytalan helyzet okozója az is, hogy az Egyesült Államok fegyvereket ad el egyes régióbeli országoknak. „A Perzsa(Arab)-öbölben uralkodó bizonytalanságot elsősorban az Egyesült Államok beavatkozása és az irániakkal szembeni gazdasági terrorizmusa okozza” – fogalmazott Twitter-bejegyzésében Zaríf. „Ha ehhez a szűk és túlzsúfolt puskaporos hordóhoz hozzátesznek külföldi hajóflottákat, az csak növeli a gyulladás veszélyét” – tette hozzá.
A Perzsa(Arab)-öbölben a közelmúltban történt számos incidens nyomán az Egyesült Államok javaslatot tett egy tengeri misszió felállítására, hogy biztosítsák a szabad közlekedést a stratégiai hajózási útvonalon, a növekvő feszültségek közepette Iránnal. Irán azonban figyelmeztette Washingtont: e lépés csak kiélezné a feszültséget. Zaríf keddi mikroblog-bejegyzésében ezzel kapcsolatban úgy vélekedett: „ha az Egyesült Államok tengeri közlekedésbiztonságot akar, akkor fel kellene hagynia destabilizáló viselkedésével”.
Az iráni külügyi tárcavezető ezenkívül kijelentette azt is, hogy „az amerikai fegyverek elterjedése fenyegetést jelent a regionális biztonságra”, utalva ezzel az amerikai fegyvereladásra Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek számára. Példaként említette, hogy miközben az egymillió fős haderővel rendelkező Irán az elmúlt évben 16 milliárd dollárnak (4632 milliárd forintnak) megfelelő összeget különített el a katonai költségvetésre, addig Szaúd-Arábia ennek az összegnek az ötszörösét költötte csak fegyverre. „A fegyverek túlsúlya nem nyeri meg a békét, de a háborút sem. A regionális együttműködés nyújt valódi biztonságot” – tette hozzá.
A Hormuzi-szoros térségében hetek óta feszült a helyzet, több incidens történt kereskedelmi hajók ellen, és az iráni Forradalmi Gárda lefoglalt egy brit tartályhajót, amire válaszul London a szoroshoz irányított egy rombolót a brit zászló alatt közlekedő kereskedelmi hajók átkelésének biztosítására. A Perzsa(Arab)-öböl és az Ománi-öböl közötti tengerszoros kereskedelmi jelentőségét mutatja, hogy a globálisan forgalmazott nyersolaj 20 és a cseppfolyósított földgáz 25 százalékát szállítják át rajta a tartályhajók.