Angliáig elért Orbán Balázs PhD-jének a híre, neves brit professzor vette védelmébe
Doug Stokes szerint ráadásul Orbán Balázs védelme sokkal többről szól, mint egy ember tudományos jogairól: a szellemi szabadság jövőjéről szól.
A Velencei Bizottság december 14-ei ülésnapján megvitatta a magyar bevándorlási különadóról szóló, nyáron elfogadott törvényt. Szemmel látható volt, hogy a vélemény rohamtempóban, kapkodva, kellő előkészítés nélkül készült. Nem meglepő ezért, hogy számos hibával és jogi tévedéssel terhelt. A Velencei Bizottság emellett súlyos szereptévesztésben is van, ugyanis a tőle elvárható jogi tanácsadó szakvélemény helyett gyakorlatilag egy politikai állásfoglalást tett a bevándorlást pártoló mainstream európai ideológia mellett.
A szerző a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára, a Precedens rovatvezetője.
A Velencei Bizottságról
2018. augusztus 25-én lépett hatályba a bevándorlási különadóról szóló törvény. Az adónem célja, hogy a bevándorlást segítő szervezetek kivegyék részüket azokból a költségekből, amelyeket a bevándorlás okozta terhek jelentenek Magyarország számára. Az Európa Tanács alkotmányjogászokból álló tanácsadó szerve, a Velencei Bizottság saját hatáskörben, hivatalból vizsgálni kezdte az intézkedést. A különadóról szóló véleménytervezetet a december 14–15-ei ülésén tárgyalta és fogadta el a testület, amelyen – ugyanúgy, mint a korábbi alkalommal – én képviseltem Magyarországot.
A Velencei Bizottságban a vélemény összeállítása és elfogadása meghatározott eljárásrend szerint történik. A dokumentum elkészítésére a Bizottság ez esetben hat jelentéstevőből álló raportőr csapatot nevezett ki, amelynek a feladata volt, hogy Magyarország hivatalos szerveivel és opcionálisan egyéb közéleti szereplőivel felvegye a kapcsolatot. A begyűjtött információk alapján a jelentéstevőknek egy előzetes véleménytervet kellett összeállítaniuk, s azt a Kormány, valamint a Bizottság tagjainak megküldeniük. Ezt a dokumentumot kell minden esetben a szervezet Velencében megtartott ülésein véleményezni, s általában különösebb vita vagy formális szavazás nélkül elfogadni.
A bevándorlási különadó vizsgálata azonban igencsak sajátságosra sikeredett, hasonlóan a pár hónappal korábbi „Stop Soros”-törvénycsomag esetéhez. Most novemberben a hat raportőrből mindössze csak egy kereste fel hazánkat. Az általa készített tervezetet ráadásul a Bizottság ülése előtt döntő részben átírták, és az átírt véleményt csak háromnegyed órával az ülés megkezdése előtt bocsátottak a rendelkezésünkre.
Az ilyen kaotikus körülmények között, nagy sietséggel készült dokumentumok általában hemzsegnek a hibáktól. Nincs ez másképp a jelen esetben sem, sőt, ez esetben már a kiinduló pont is nagyon sántít. A Bizottság által elfogadott vélemény ugyanis alapjogi kérdéssé teszi az adóztatást. Ez viszont egy olyan csúszós lejtő, aminek nem látni az alját. Hasonló logikával ugyanis a tankönyvekre kivetett ÁFA az akadémiai szabadságot, az egészségügyi termékdíjak az életmód megválasztásának a jogát, és így az önrendelkezés jogát, a környezetvédelmi termékdíjak pedig a vállalkozás szabadságát sértő adónemek.
A Bizottság tagjai azzal takaróznak, hogy ez egy tanácsadó vélemény. Felhívtam a figyelmet arra, hogy ez jelen esetben nem igaz, mivel az Európai Bizottság korábban jelezte, hogy a Velencei Bizottság véleményétől teszi függővé, kötelezettségszegési eljárást indít-e hazánk ellen. A jogászokból álló, elvben ügydöntő hatáskörrel nem rendelkező testület felelőssége tehát nagy, hiszen az ilyen kétes körülmények között elfogadott dokumentumok egy jogi eljárásban tulajdonképpen a legkomolyabb bizonyítékként kerülhetnek majd számításba.
Magyarországot rendkívül sok alkalommal vizsgálta a Velencei Bizottság, s a Kormány mindig együttműködő volt, sok esetben maga kérte a testület jogi véleményét. Az elmúlt két alkalommal történtek azonban megkérdőjelezik azt, hogy a Velencei Bizottság a migráció kérdésében képes lenne megőrizni jogi tanácsadó jellegét, s nem válik a politikai nyomásgyakorlás eszközévé.
Eljárási aggályok a dokumentum elfogadása során
Nonszensz, politikai állásfoglalások a jelentésben
Bónusz tartalom – az előzetes vélemény el nem fogadott elemei
További politikai vitára lehet számítani
Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a Velencei Bizottság fontos szerepet játszott a magyar rendszerváltozásban és kelet-közép-európai térség államainak rendszerváltozásában. A szervezet által nyújtott segítség minden kétséget kizáróan hozzájárult ahhoz, hogy a térség államainak jogállami átmenetei zökkenőmentesen menjenek végbe. Ez elképzelhetetlen lett volna a Bizottság tudása és meglátásai nélkül. Éppen ezért fontos rögzítenünk, hogy a Velencei Bizottsággal folytatott viták természete korábban inkább jogi, mintsem politikai jellegű volt. A pénteki állásfoglalás azonban új precedenst teremt. A Velencei Bizottság folytatja azt a gyakorlatot, amelyet a „Stop Soros-törvénycsomag” tárgyalásával megkezdett. Ez az új gyakorlat azért is bír különös jelentőséggel, mert az Európai Bizottság korábban jelezte, a Velencei Bizottság véleményére vár azzal kapcsolatban, hogy megindítsa-e hazánk ellen a kötelezettségszegési eljárást. Bár az Európai Bizottság az alapszerződések értelmében a szerződés betartása felett őrködik, azaz elsősorban jogi testület, utóbbi időben egyre inkább politikai aktorként értelmezte magát. A kötelezettségszegési eljárás megkezdéséhez azonban jogi érvekre van szükség, ezért is dönthetett úgy az EB, hogy megvárja a Velencei Bizottság véleményét. Utóbbi azonban szintén inkább politikai állásfoglalás, mintsem megalapozott jogi dokumentum. Ez a trend jól illeszkedik azokba a folyamatokba, amelyeket a „politika eljogiasodásaként” szoktak aposztrofálni. A témáról korábban a Mandiner is átfogó cikket közölt. A Precedens pedig nem is olyan régen készített interjút Paczolay Péterrel, az Alkotmánybíróság egykori, és a Velencei Bizottság jelenlegi tiszteletbeli elnökével. Az alkotmányjogász professzor visszafogottan ugyan, de kritikus volt azzal a testülettel szemben, amelynek munkájában valaha ő is tevékenyen részt vállalt. Szerinte fennáll a veszélye annak, hogy a Bizottság egyre kevésbé jogi, és egyre inkább politikai szempontok mentén hoz döntéseket. Úgy tűnik, a tendencia folytatódására kell számítani a jövőben is.