azt a valós eseményt, amelynek így vagy úgy minden ember életére közvetlen hatása van, és amelyről éppen példamutatásukkal, életükkel kellene hitet tenniük: Jézus Krisztust i.sz. 32-ben Jeruzsálemben keresztre feszítették, meghalt, eltemették, majd harmadnapra a sírból eltűnt a holtteste... Erről római források is beszámolnak, magyarázat nélkül. És megörökítik a Szentírásban ránk hagyott szemtanúi beszámolók is, amelyek viszont a jeruzsálemi eseménysorozatnak konkrét, transzcendens értelmezést adnak.
Az értelmezés pedig ez: Jézus tanítványai, akik három évig hallgatták a rabbi tanításait, látták a csodáit, a letartóztatásakor és kivégzésekor szinte kivétel nélkül elhagyták (megtagadták, mint Péter), a Mester messiási mivoltába vetett hitük napok alatt szertefoszlott. Mégis, ugyanezen megfélemledett tanítványok néhány nappal később már a súlyos büntetéssel dacolva is
bátran, nyilvánosan hirdették, hogy személyesen látták a testében feltámadt és nekik megjelent Jézust.
Ez őrült állítás, mégis ezrek, tízezrek, százezrek váltak Jézus követőivé a zsidók közül, aztán a kisázsiaiak, majd az európaiak közül néhány hónap, év leforgása alatt – ahogy az Apostolok Cselekedetei könyvében a kortárs Lukács örökül hagyta számunkra Pál apostol és a többi első keresztény evangélista tevékenységének történetét. Erre az eseménysorra épült fel az egyház, és ennek az egyháznak vagyunk sokan ma tagjai, sőt, az ezen evangéliumból kisarjadt európai keresztény kultúra védelméről zajlik manapság a politikai diskurzus Európa-szerte.
Mégis: furcsa, hogy a keresztények többsége mennyire nem veszi komolyan Jézust.