Megnéztük, elárasztják-e Magyarországot a kínai autók – meglepő adatokkal, márkákkal találkoztunk

2024. augusztus 23. 20:36

Tavaly meghaladta az 1600-at; idén pedig az első hat hónapban 1813 kínai autó talált gazdára. MG, BYD, Dongfeng, SERES, NIO, Chery és a többiek – itt vannak az új nevek.

2024. augusztus 23. 20:36
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Hol vannak a kínai autók? Milyen kínai autókkal lehet Magyarországon találkozni? Hány kínai autót adtak el eddig? Megnéztük, hogy áll idehaza a kínai autóinvázió a magyar újautó-piacon.

kínai autó, akkumulátor, Biatorbágy, NIO,
Biatorbágyon elkészült az első akkucserélő állomás a NIO összeszerelő üzemében

Próbálkoztak az amerikaiak, az oroszok, most sorra érkeznek a kínai autók

Több nemzet, több gyártója próbált már betörni a közép-európai, így a magyar újautó-piacra is. Emlékezetes, ilyen volt az amerikai General Motors a Chevrolet-vel. Kezdetben csak a dél-koreai Daewoo-kat címkézték át az amerikaiak (Daewoo Nubirából lett például Chevrolet Lacetti), majd érkeztek az „önálló” Chevrolet-k a szalonokba – egészen a 2013-as bejelentésig, amikor a GM közölte, 2015-ig kivonja a Chevrolet márkát Európából. A kétezres évek közepén felfújt lufi ekkora pukkadt ki.

Eredeti, amerikai Chevrolet-ket lehet itthon kapni. Az egyik legnépszerűbb magyarországi online autópiac honlapján Silveradók, Corvette-ek szerepelnek.

Vagy az ekkor még a francia Renault kezében lévő oroszországi AvtoVAZ, amely természetesen a Ladával szeretett volna visszatérni a magyar piacra. 2015 év végén dőlt el, hogy újra lehet majd új Ladát kapni. A klasszikus Niva mellett szalonokba kerültek a Granta, a Kalina és a Vesta külön-böző változatai – 2020-ban viszont az importőr úgy döntött, felhagy a forgalmazással.

Hogy ennek mi állt a hátterében, nem tudni pontosan. Több magyarázatot lehet olvasni. Ezek egyike az, hogy a Ladák nem tudták teljesíteni az európai környezeti és biztonsági normákat. A másik, hogy gondok akadtak a kocsik minőségével, megbízhatóságával. Mindenesetre öt év alatt közel 4000 új Lada került a magyar utakra.

Egy UAZ a természetes lelőhelyén
UAZ a természetes lelőhelyén (Photo by GIUGLIO Gil / hemis.fr / Hemis via AFP)

Az Uljanovszki Autógyár termékei szintén megjelentek a hazai autópiacon. Az egykori UAZ 452 és 469 örökösei ma is kaphatóak lennének Magyarországon, ha az Európai Unió engedné őket forgalomba helyezni. Azonban a háborús helyzet miatt kereskedelmi embargót léptettek életbe,

így a még készleten lévő UAZ-okat sem tudja eladni az importőr, de a gyári alkatrész-szállítás, -ellátás sem engedélyezett az EU szankciói miatt.

Itt van a legnépszerűbb kínai autó – ez volt az első fecske Magyarországon

Miként teljesítenek a magyar újautó-piacon a sokak számára ismeretlen kínai autók? Egyáltalán milyen márkákkal, termékekkel találkozhatunk? 2022-ben érkezett Magyarországra az első nagyobb kínai fecske, ez az egykori brit autómárka, az immár a SAIC (Shanghai Automobile Industry Corporation) kezében lévő MG volt.

Főként utcai terepjárókkal/szabadidő-autókkal (SUV) törtek be a hazai piacra (ZS, HS) – hagyományos, benzines motorokkal, illetve elektromos hajtással szerelt változatokkal. Riválisuk a Dacia Duster és a Suzuki Vitara. Ugyanakkor itt van az MG 3 Hybrid, amely benzinmotort egyszerre használja a meghajtásra és a töltésre, amikor az akkumulátor lemerül [HEV], az MG 4EV, amely egy tisztán elektromos meghajtású jármű, vagyis teljes egészében akkumulátoros elektromos meghajtással működő autó [BEV], valamint az MG 5, ami egy kombi, BEV-meghajtással.

Idén, az első hat hónapban 874 darab MG ZS fogyott, HS-ből 185, az MG 4-ből 64, az MG EHS-ből 41, az MG 5-ből pedig 39.

Cikkünk írásakor az alap, 1,5 literes benzines ZS-t – kedvezménnyel – 6,5 millió forintért kínálták. Elektromos változatáért közel a dupláját, 11,25 milliót kérnek el. A Suzuki Vitara lágy hibridje 7,8 millióról indul. A full hibrid 10,24 millióról.

A második legnépszerűbb MG-modell, a 4-es 11,2 millióról indul a márkakereskedéseknél.

Az állami SAIC gyárt még Volkswageneket, partnerséget kötött a VW-vel, stratégiai befektetést hajtott végre az olasz IVECO-nál.

BYD shop in Belgium
Belgiumi BYD-kereskedő

A második kínai autómárka a Magyarországon, Szegeden gyárat építő BYD lett

Eddig a második helyen az itthon gyárat is létesítő BYD. Épp a napokban adott ki egy közleményt az importőr, amelyben arról lehetett olvasni, hogy júliusban a hazai BYD-márkakereskedések 148 személyautó eladásával 25,4 százalékos részesedést értek el a tisztán elektromos [BEV] szegmensben. Január óta 663 darab személyautót adtak el.

De milyen BYD-modelleket lehet idehaza kapni? Itt van az ötajtós, szabadidő-autósszerű ATTO 3, értelemszerűen tisztán elektromos hajtással. A szintén ötajtós kivitelű DOLPHIN. A Tesla Model 3 kínai riválisaként emlegetett BYD SEAL, s a mondhatni teljes értékű SUV-ja a gyártónak: a SEAL U.

Az első, hathavi adatokat nézve a BYD legnépszerűbb modellje idehaza az ATTO 3 (254 eladott példánnyal) – bruttó listaára 14 millióról indul –, majd a SEAL 130-al – 18,1 millióért –, a DOLPHIN 128-al – 12,625 milliót kérnek érte –, a fent nem említett ETP 3 (ami egy haszonjármű) 37-el, a HAN (amely egy luxus lépcsőshátú) kettővel, valamint a TANG, amiből június végéig egy darabot adtak el.

Ha már említettük a Teslát, az alap Model 3-as 17,65 millióról indul.

Harmadik óriásként pedig a Dongfeng Sokon Automobile érkezik hazánkba

Ugyancsak lehet már a magyar utakon találkozni a DFSK (Dongfeng Sokon Automobile) autóival. 2022 óta ez a kínai márka a SERES Group családjába tartozik, ami 2005 óta exportálja a SERES- és DFSK-márkákat világszerte, több mint 70 országba – többek között Olaszországba, az Egyesült Királyságba, Franciaországba és Németországba.

Állami tulajdonú cégről van szó, hasonlóképpen, mint a SAIC, a FAW, a Chery és a Changan.

kínai autók, DFSK, Dongfeng, BAIC, SERES, Car spring in Erfurt city center
DFSK- és BAIC-modellek Erfurtban

Bár a pár hónapja aláírt kontraktus értelmében az országos disztribúció ősszel indul, a már idézett hathavi kimutatásban szerepelnek DFSK-modellek. A benzines Dongfeng FENGON 5-ből – ami egy városi terepjáró – 4 darab lelt gazdára, a szintén benzines U-TOUR-ból – amely egy hétszemélyes családi kombi, egyterűszerűség – 3, a FENGON 500-ból (szintén egy SUV-ról van szó) egyet. Épp úgy, mint a T5 EVO LUXURY-ból. A T5-ös ára 13 millióról indul, elektromos változatáért 20 milliót kérnek el. Legalábbis a Dongfengmotor.hu-n található adatok alapján.

Az ehhez a konszernhez tartozó SERES elektromos [BEV], illetve hatótáv növelt elektromos autókat [REV] hoz majd a magyar újautó-piacra. Utóbbi azt jelenti, a járműben van egy benzinmotor is, amely csak akkor kapcsol be, ha az autó akkumulátora egy bizonyos szint alá csökken.

kínai autó, DFSK, SERES
Egy SERES 5 Münchenben

Viszonylag nagyobb példányszámot tudott értékesíteni még az elektromos kisteherautókat gyártó Cenntro. A LOGISTAR 200V például egy tonna hasznos teherbírással és szállítódobozos kivitel esetén 6,9 köbméteres szállítási kapacitással rendelkező jármű. A LOGISTAR 260 már egy komolyabb furgon, 1,3 tonnás teherbírással, 7,5 köbméteres rakodási térfogattal bíró autó.

Lehet még Magyarországon kapni NIO ET5-öt (hasonló a BYD SEAL-hez), EL7-et, ami egy középkategóriás luxus SUV. Érdekesség, a NIO akkumulátorait lehet cserélni. Ez opcionális, mondhatni szolgáltatáshoz kötött, amit csak a bérletes akkumulátorral lehet elérni.

Van még a magyar piacon Maxus DELIVER is, ami egy dízelfurgon. (A Maxus a SAIC leányvállalata.)

Kapható itthon Farizon márkájú haszonjármű. (A Farizonokat Zhejiang Geely Holding Group – Geely Auto – gyártja, ehhez a csoporthoz tartozik a Volvo, a Polestar, a Lotus, a Zeekr, a Proton, a Lynk & Co.)

És gazdára leltek még Cheryk is. Az OMODA-ból 2 darab.

kínai autó, Chery OMODA
Chery OMODA egy indonéz autószalonon

Washington után Brüsszel tesz keresztbe a kínaiaknak, de saját magának is

Hány kínai autót adtak el összesen? – adódik a kérdés. Tavaly meghaladta az 1600-at az eladott kínai autók száma, idén pedig az első hat hónapban 1813 kínai autó talált gazdára. Csakhogy ez így, összességében még nem túl nagy szám – s hát az uniós büntetővámok sem fogják segíteni az importőröket az árverseny élénkítésében.

Egyelőre marad a Suzuki, a Toyota, valamint a Vokswagen-konszern dominanciája a magyar újautó-piacon.

Az Európai Unió (pontosabban: az Európai Bizottság) a kínai, tisztán elektromos autók importjára közel 40 százalékos büntetővámot szabott ki. (Az Egyesült Államok ennél jóval nagyobb mértékű sarcot szed.) Ellenben az amerikai szabályozással, az uniós extravám a gyártás helyszínét tekinti mérvadónak. Az Mfor.hu cikke alapján a BYD 17,4, a Geely 20, a SAIC pedig 38,1 százaléknyi sarc fizetésére kötelezett.

Fontos részlet, hogy a Volvo, a BMW és a Tesla kínai gyártású importjára is vonatkoznak az új vámok, hívja fel a figyelmet a Világgazdaság.

A július 5. előtt regisztrált autókat még a vámfizetési kötelezettség nélkül adhatják át, szakértők ezzel magyarázzák a kínai autóeladások felfutását. Vagyis az európai márkák iránti kereslet-visszaesés vélhetően ideiglenes jelenség. Az állami támogatások megvonása állhat mögötte.

Az extravám-helyzeten javíthat majd a kínai cégek törekvése, hogy Európába hozzák az elektromosautó-gyártásukat. A Chery Spanyolország mellett döntött, ahogy a BYD Magyarországon létesít üzemet. A SAIC pedig tárgyalás alatt áll három országgal, Magyarországgal, Csehországgal és Spanyolországgal.

Hogy lássuk: az idei, héthavi összesített adatok alapján a Suzuki áll az élen 9522 forgalomba helyezett új autóval, a második a Toyota 8652 autóval, utánuk jön a Skoda 5980 darabos eladással. Ez a három márka adja a teljes magyar új-autópiac harmadát. Ám az első tízben helyett kapott még a Volkswagen, a Kia, a Ford, a Hyundai, a BMW, a Nissan és a Mercedes.

***

Ezt is ajánljuk a témában

***


 

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
polárüveg
2024. augusztus 24. 13:28
A Suzukinak fel kell kötnie a gatyát: az alap BYD Seal-t 4 millió alatt tervezik árusítani.
Cassi
2024. augusztus 24. 08:24
Lemaradt a Volvo, ami szintén kínai kézben van, és jelentősek az eladásai nálunk is.
T. Péter
2024. augusztus 23. 22:07 Szerkesztve
Ritka rondák. Ezekkel fogunk találkozni az utakon? (Az UAZ hulladéka miért kellett ebbe a cikkbe amúgy?) (Hahura sikerült egy ad hoc keresés linkjét betenni, amit természetesen csak az újságíró látott amúgy is, és rég elenyészett. Ügyik vagytok, Mandiner.)
Nasi12
2024. augusztus 23. 21:35
Csak a kicsi, olcsó városi elektromos autóknak van értelme. Évek óta várom a Wulingokat. Pl. az Air -t. De nem ér ide.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!