„Hihetetlen diszkrimináció” – kiakadtak a szlovákok, hogy a Felvidéken nem szlovákul beszélnek
A magyar kormány diktátorként viselkedik a szlovák szervezet szerint.
A hatékonyabb működés és a finanszírozhatóság érdekében a kétezer lakosúnál kisebb falvakban megszűnhet az önálló polgármesteri hivatal. A készülő új önkormányzati törvény munkaanyaga szerint kikényszerítenék az önkormányzati társulások létrehozását is.
Az új önkormányzati törvény előkészítését célzó, a múlt héten nyilvánosságra hozott munkaanyag abból a megállapításból indul ki, hogy az elmúlt húsz évben folyamatosan szűkült az önkormányzatok mozgástere, a helyi közszolgáltatások biztosítása és a finanszírozás egyre nehezebbé vált. Különösen a 2002-2010 közötti időszak volt alulfinanszírozott. Gond az elaprózódott településszerkezet is: több mint 1700 falu népessége nem éri el az ezer, 119 kisközségé a száz főt sem, miközben elvileg mindenütt ugyanazokat a kötelező feladatokat kellene ellátni. A munkaanyag szerint az „önkormányzatokra rákényszerített, majd alulfinanszírozott” önkéntes társulások sem váltak be. Az anyag mégis a társulási rendszer erősítését látja jó megoldásnak, de nem az önkénteset.
A dokumentum alapján szűkülne a települések feladatköre: ez csupán az oktatási intézmények épületeinek üzemeltetésére, településüzemeltetésre, településrendezésre és -fejlesztésre, a helyi adókra, a közfoglalkoztatásra, valamint a helyi sport- és kulturális ügyekre terjedne ki. A kevesebb feladatot sem képesek azonban mindenütt ellátni, ezért a munkaanyag azt javasolja, hogy az optimális „üzemméret” kialakítása érdekében a kétezer főnél kisebb településeken szűnjön meg az önálló polgármesteri hivatal, s a társközségek ügyeit egyetlen egyesített hivatal intézze. Ez a csaknem 3200-ból 2365 települést érintene.
A választott képviselő-testület - és a polgármester - mindenütt megmaradna, s a kisebb falvakban a megszűnő polgármesteri hivatal helyett néhány fős iroda létesülne. A helyi ügyeket továbbra is helyben intézhetnék, a települési érdekek sem maradnának képviselet nélkül.
A koncepció szerint a megyei kormányhivataloknak otthont adó megyeszékhelyek igazgatási szerepe lényegesen nem változik. Kialakítanak viszont körülbelül kétszáz járást, amelyek székhelytelepülése körzetközponti feladatokat látna el: többek között középiskolát, bíróságot, rendőrséget, tűzoltóságot, okmányirodát és járási kormányhivatalt működtetne. A munkaanyag a megyék szerepét illetően többféle elképzelést tartalmaz. Az egyik változat szerint csak reprezentatív feladatokat látnának el, de lehetséges, hogy a megyei intézmények fenntartása mellett jelentős szerepet kapnának területfejlesztési ügyekben is.