„Ez volt a kérdés: »Kérem, szíveskedjék megküldeni részemre a fekvőbetegeket fogadó hazai gyógyító intézmények közfinanszírozott ágyai 60 százalékának felszabadítását előíró miniszteri utasítást, az ennek alapjául szolgáló komplex intézkedési tervet és annak döntés-előkészítő anyagait, különös tekintettel azokra a számításokra és becslésekre, amelyek a 60 százalékos ágyfelszabadítás indokoltságának alátámasztásául szolgálnak. Kérem továbbá, hogy szíveskedjék megküldeni részemre az arra vonatkozó adatokat is, hogy hány máshol nem ellátható, át nem helyezhető és otthon nem gondozható beteggel számolt a kormány a 60 százalékos arány meghatározásánál és konzultált-e előzetesen az egészségügyi intézményekkel.«
Az EMMI megtagadta a választ. Azt írták, hogy a kért adatok kiadása szerintük veszélyeztetné »a közfeladatot ellátó szerv törvényes működési rendjét vagy feladat- és hatáskörének illetéktelen külső befolyástól mentes ellátását«. Nem világos, hogy egy közérdekű információnak a nyilvánosságra kerülése miért jelentene »illetéktelen külső befolyást«, de ezt inkább fejtsék majd ki a bíróságon
Az adatkérésben még valamire rákérdeztem: kíváncsi voltam arra is, hogy hány máshol nem ellátható, át nem helyezhető és otthon nem gondozható beteggel számolt a kormány a 60 százalékos arány meghatározásánál, hiszen tudjuk, a miniszteri utasítás szerint elvileg lehetősége volt a kórházaknak a betegek áthelyezésére. Ha nem fognak tudni ilyen felmérést felmutatni, akkor látni fogjuk: az ágykiürítéseknél semmilyen garancia nem volt arra, hogy nem küldik haza a máshol nem ellátható betegeket.
Most tehát pert indítok a kórházi ágyak 60 százalékos felszabadítását előíró miniszteri utasítás döntés-előkészítő anyagaiért. Jogunk van tudni ugyanis, hogy milyen számítások és előrejelzések alapján döntött a kormány betegek tízezreinek hazaküldéséről, kezelésük megszakításáról!
Szél Bernadett független országgyűlési képviselő”
(MTI-OS)