Globális feladat
A klímaváltozás kérdése mára eléri, esetenként meghaladja a migráció fontosságának problematikáját. Míg a migráció – bár szintén globális jelenség – regionális szinten, minden térségben másként és más hangsúllyal érinti és szólítja meg a helyieket, a klímaváltozás, a felmelegedés okozta jelek sokkal egyértelműbbek. Marketinges szemmel nézve is
a klímaváltozásnak jobb a PR-ja,
egyszerűbb képekkel, egyszerűbb üzenetekkel operál, olvad a jég, éhes marad a jegesmedve. A sorvadó flóra és fauna képei látványosak, pusztuló korallok, eltűnő erdők, éhes, csontsoványra fogyó állatok, a műholdképekről világosan kimutatható változás teljesen egyértelművé teszi, hogy a Föld erőforrásai fogynak, az óceánokat beborító szeméthegyekből pedig az is teljesen világos, hogy ezért senki más, csak az ember a felelős.
Az üvegházhatásról már 20-25 évvel ezelőtt is tanultunk az iskolában, az 1980-as években született generáció pedig arra emlékezhet, hogy az egyetlen, amire felhívták a figyelmet környezetvédelmi szempontból, az az ózonlyuk növekedése volt. Ma már a szavak bevett előtagja a „bio-”, egyre-másra épülnek a fenntartható házak napelemekkel, geotermikus energiával, vízforgatással, és egyre több helyen propagálják a műanyagok használatának korlátozását (műanyagmentes július, ugyebár).
A klímakérdés minden társadalmi réteget, kivétel nélkül mindenkit érint, egy harmadik világbeli sokgyermekes család éppúgy szenved a hőségtől, mint egy New York-i bróker vagy akár az uniós törvényhozók. Ugyanazon a Földön élünk. Pontosan ezért
globális közös érdek fellépni a káros hatások ellen, a még meglévő értékeink védelmében.
Kérdés, hogy lehet-e közös, egyezményes és kötelező érvényű irányelveket elfogadni, amíg a környezeti károk egyben üzleti érdekszférákkal vannak összefüggésben? Meddig lesz az olaj az irányadó, és mikor kaphat – szó szerint – zöld utat a zöldenergia?
Több mint százéves múlt
Az érdekkörök egyik legnagyobb ütközőterülete az autóipar. Miután a tudomány felfedezte a megnövekedett autóforgalom és a kipufogógázok, valamint a légszennyezés és környezetkárosítás közti egyenes arányosságot, megkezdődött az alternatív megoldások kidolgozásának felgyorsítása. Felgyorsításról beszélünk, hiszen hisszük vagy sem, a hibrid hajtású autók alapgondolata szinte egyidős az autógyártással, méghozzá nem is ismeretlen nevek közreműködésével. Az első hibrid gépjárművet 1899-ben, Ferdinand Porsche építette meg. A Lohner-Porsche belsejében villanymotor hajtotta az első kereket, elérve a szédítő, 45 km/órás sebességet is. Szinte mai mértékkel volt mérhető a sikere, több mint 300 darabot gyártottak belőle. Néhány évvel azonban Henry Ford sorozatgyártott, gyorsabb (és jóval olcsóbb) autói vették át a piacot, és a következő csaknem fél évszázadban az elektromos autók fejlesztése csaknem teljesen leállt.