A botrányt jórészt a szpot elején látható, humorosnak szánt jelenetek szabadították el (noha a felháborodás morális és intellektuális erejét némileg gyengíti, hogy vélhetően ugyanazok állnak mögötte, akiket a Soproni-reklám „büszkeséggel” tölt el – és ennek még hangot is adnak a YouTube-on). Én a magam részéről nem látok bennük semmi felháborítót. Különösen szellemesnek nem nevezném őket, de ha ezen a vonalon folytatódna a kisfilm, nem lenne vele nagy gond.
A méltatlankodás már csak azért is érthetetlen, mert a magyaroknak éppen az az egyik legkedvesebb passziójuk, hogy önnön fajtájuk – meg az állapotaik – menthetetlenségét ecsetelik. A nyáron is agyonfűtött Bzmt-vagonokban, a gyűlöletteljes tekintetű postai alkalmazottak színe előtt vagy éppen a horvát üdülők honfitársaink által megrohamozott svédasztalainál garantáltan evaporál a hazafiság, miközben persze – quelle finesse d’esprit! – a mi farzsebünkből is kilóg a csirkecomb.
Két esemény fogja jelezni azt, hogy Magyarország pszichésen felnőtt magához. Egyfelől az, amikor a milánói borda nevű ételkreáció egyszer és mindenkorra lekerül a magyar étlapokról. Másfelől az, amikor elkészül egy, mondjuk az Angolkák-hoz hasonló vígjátéksorozat, ami bátran vájkálni mer társadalmi-történelmi sebeinkben, és a lehető legnyersebb fényben szembesít önmagunkkal. (Hogy mindennek olyan kellemetlenül liberális bukéja van? Éppen az lenne a nóvum, ha valaki keményen jobboldali alapállásból találna rá a komplexusainkat feloldó, gyilkos öniróniára.)
A Telekom-reklámnak az a része, ami valóban rémületre ad okot, éppen a bevezető után következik. Rám legalábbis végtelenül nyomasztóan hatott annak a Magyarországnak a bemutatása, amit a német telekommunikációs vállalat szán nekünk, és ezzel kapcsolatban a felháborodást is teljesen megalapozottnak érzem. A Führer annak idején csupán egy várost „adományozott” a Theresienstadtban fogvatartott zsidóknak, az új idők új propagandafilmjében (a szpot, mondani se kell, a progreál ékes darabja) már egy egész országot kapnak az alattvalók a pozitív energiákkal telt, Domináns Entitástól.
Ez az országot persze ugyanúgy kínálhatnák a németeknek vagy az ausztráloknak, mint nekünk – és kínálják is. Éppen ez a reklám fő mondanivalója. Telekom-Magyarország nem a „magyaroké”, ez a fogalom ezen a síkon már értelmezhetetlen, hanem