Ez az országot persze ugyanúgy kínálhatnák a németeknek vagy az ausztráloknak, mint nekünk – és kínálják is. Éppen ez a reklám fő mondanivalója. Telekom-Magyarország nem a „magyaroké”, ez a fogalom ezen a síkon már értelmezhetetlen, hanem
annak a nemzetközi generálburzsoáziának az otthona, ami a technológiai emancipáció útján a nyugati világban szép lassan felemészt nemzetet, osztályt, hagyományt, kultúrát,
egyszóval mindent, ami formát ad az ember létezésének.
Az említett jelenségek azt feltételezik, hogy megvan az emberekben a különbségtétel, a kirekesztés képessége. A generálburzsoáziának viszont – ahogy arra Renaud Camus rámutatott – „a zseniális ötlete abban rejlik, hogy minden erővel befogad, ahelyett, hogy kirekesztene, mint minden más uralkodó osztály tette korábban”. Csak önmagát, csak az ugyanolyat ismeri. El sem tudja képzelni, hogy rajta kívül létezhetne más.
Andy Warhol mondta egyszer, hogy a kommunizmus igazából az Egyesült Államokban valósult meg: a dokkmunkás és Elizabeth Taylor ugyanúgy Coca-Colát isznak. A generálburzsoázia egyetlen tulajdonsága, kizárólagos szellemi horizontja a magától értetődő jólét; öntudata abból a felismerésből áll, hogy képes fogyasztani. A bőség: maga a posztmodern Ding an sich. Ez a jólét persze viszonylagos, ha a földkörüli pályára állt, szűk uralkodó kaszt gazdagságára gondolunk*, ahhoz viszont mindenképpen elég, hogy biztosítsa a hozzáférést a mintaadó képekhez.
Kilencvenötben születtem, az utolsó olyan generáció tagja vagyok, akiknek a legelső éveiben nem volt jelen a hipertechnológia: talán nyolcéves lehettem, amikor az internetet bevezették nálunk. Így bár életem keretei alapvetően nem különböznek azoktól, amelyek között a spanyol vagy az amerikai fiatalok élnek, bár én is ugyanazt tudom csak elképzelni, mint ők, mégis kényszerűen archaikus elemnek minősülök. A generálburzsoázia az utánam születettekkel bontakozik ki végleg. Ezt a jövőt tálalja elénk a Telekom.
Mi a tipikusan magyar? Ha azt mondom, hesoyam, többen fognak érteni, mintha azt mondanám, „ó élet! sár! láz! csúnya út!”
, többen fognak érteni, mintha azt mondanám, „A szőke lány a tudatosemberek.jpg-ről leollózott csapata élén (még néger is van!) ellentmondást nem tűrően kijelenti: azt, hogy mi a tipikusan magyar, ők, a Most-nemzedék döntik el. Csak az ő képzelőerejükön múlik minden. Virtuális valóság, robotkéz, kommunikáció, rugalmasság, „a lehetetlen kitalálása”. Kooperáció, innováció, sokszínűség. Az agresszívan pergő képek azt bizonyítják, ez a tobzódó kreativitás nem tud mást megszülni, mint ami van. Ami történik, ami érződik, ami tapasztalódik Alaszkától Bukarestig a nyugati világ minden szegletében. Ami betölti a mi életünket, és a másokét is, ezt a nyomasztó jelenvalólétet. Azt, ami tipikusan kanadai meg olasz meg izlandi, és így tovább.