A brexit és a négy szabadság

2016. szeptember 13. 19:01

A szorongást okozó űrt a jobboldal a nemzeti indentitás tartalmával töltötte fel, elfelejtve, hogy nem is olyan régen ezt a műveletet már kipróbáltuk.

2016. szeptember 13. 19:01
Róna Péter
Magyar Nemzet

„Az európai, ezen belül a magyar közvélemény számára a brexit szinte érthetetlen esemény volt, és a mai napig az is maradt. Hogyan tudtak a britek olyan döntést hozni, amely napnál világosabban az érdekeik ellen szól? Arról lenne szó, hogy a mindig is az álságosság gyanújának árnyékában látott britek végleg bebizonyították: ők most is, mint mindig, az európai egység aláásói, akik pont akkor kezdenek hozzá a közös európai ház bontásához, amikor a legnagyobb szükség lenne az összefogásra? Számunkra a kimenet különösen fájdalmas csalódás, hiszen a brexit mellett érvelők talán leggyakrabban elhangzott érve a térségünkből oda vándorlók elutasítása, létszámuk csökkentésének vélt szükségessége volt. Miért nem tartanak bennünket kívánatosnak, ha számokban is kimutatható, hogy a legszorgosabb kisebbséget képezzük, hiszen 92 százalékunknak van bejelentett munkahelye, adót fizet és a brit átlagnál magasabb a képzettsége, miközben kevesebbet keres? Mi a bajuk velünk? (...)

A szorongást okozó űrt a jobboldal a nemzeti indentitás tartalmával töltötte fel, elfelejtve, hogy nem is olyan régen ezt a műveletet már kipróbáltuk. Az első világháború és az 1929-es gazdasági válság okozta fájdalmakat pont ezzel a gyógyírral, a mesterségesen felépített ellenségkép és a nemzeti tudat szembeállításával próbáltuk csillapítani. Aztán láttuk a borzalmakat, amelyekhez ez vezetett. A nemzeti öntudat szószólói szerint létünk lényege nem azokra az egyetemes erényekre épül, amelyeket a kereszténység és előtte az ógörögök kimunkáltak, hanem a nemzeti hovatartozásra, ami aztán elkerülhetetlenül a nem oda tartozók elutasítását, majd megvetését, végül pedig gyűlöletét eredményezi.

A nemzeti tudatra épített identitás az erények gondozása és érvényesítése helyett azonban épp a meghirdetett cél ellenkezőjét szolgálja. Bajnokai valójában a liberális kapitalizmus harácsoló, a közjavakat leromboló és kifosztó emberei, annak a világnak a megteremtői, amelyben »akinek nincs semmije, az annyit is ér« (Lázár János), amelyben, mint ahogy azt Kósa Lajos kifejtette, a közvagyon egy tollvonással elveszíti közvagyon jellegét. A tekintélyt parancsoló bajusz, miközben a nemzeti hagyományt idézi, csak a végeláthatatlan panamák elkendőzését szolgálja. És igen, a brexit erre is nemet mondott. Azt, hogy ha ti, visegrádi négyek elcsaljátok a pénzünket, miközben nem látnátok szívesen a hazátokban egyetlen segítségre szorulót sem, akkor jobb, ha nem jöttök ide.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 72 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
matykox
2016. szeptember 14. 19:36
Nagy Büdös Mínusz erre a Róna írásra. Ugyan nem kedvelem (személyes okból) ezt az embert, de az önálló gondolkodásában volt tisztelni való. Ebben az írásban az égvilágon semmi önálló nincs! Vannak benne persze ostobaságok és ezek sztereotípiái. Nem egy szuverén ember munkája - ócska kollázs.
2016. szeptember 14. 16:09
Gyanítom, hogy a "nemzeti" keretnél jobbat eddig még nem találtak ki, és, ha már az ógörögökkel példálózik Róna úr, akkor ennek kapcsán az is tény, hogy az ókori görög városállamok (poliszok) közötti háborúk (peloponészoszi háború) is nemzetek közötti háborúnak számítanak a mai értelmezésünk szerint (ha egy polisz=egy nemzet). A modern, európai értelemben vett nemzeti gondolkodásnak ezidáig nem találták meg a helyettesítőjét. Az már egy másik lapra tartozik, hogy szabad-e a nemzeti dogokra hivatkozással elfedni a jelen gyarló sőt gyalázatos dolgait, a jogi védelem alá besorolt gátlástalan harácsolási gyakorlatot. Gyanítom, hogy ez már önmagában is antinemzeti.
tango47
2016. szeptember 14. 11:19
Hááááát, ez egy eléggé hajánál fogva kiizzadt érveléssé sikeredett. Mindezt három szóval is elmondhatta volna, de nem árulom el, hogy melyekkel.
zolizolizoltan
2016. szeptember 14. 10:47
Róna Péter érteni fogja, ha elolvassa amit írok, hiszen a gazdaságtörténet egyik legjobb magyar szakértője. Ha több évszázadon keresztül nézzük a társadalmi folyamatokat, akkor a liberalizmus és a nacionalizmus hosszú ideig tartó korszakokban váltakoztak egymással. A hosszú idő miatt az emberek azt érezték, hogy vagy a liberalizmus vagy a nacionalizmus örök ideig tart. Most éppen lezárunk egy hosszú idejű liberális korszakot és a nacionalizmus korszaka kezdődik. Ennek gazdasági okai vannak. Az előző liberális korszak elfajult neoliberalizmussá, Hayek gazdasági modelljét örökérvényűnek tartották. Közben eljött a globalizmus, tényleg természeti törvény erejével terjed, ehhez alkalmazkodni kell, mást nem lehet tenni. Igenám, de a globalizmust meglovagolta a nemzetközi oligarchia és ehhez eszköz a Hayek-modell volt és most is az. Ehhez már nem muszáj alkalmazkodni, a globalizmust más gazdasági modell keretében is megélhetjük. Ez rajtunk múlik. Sajnos késik a paradigma váltás a gazdaságtanban, az oligarchia minden eszközt megragad, hogy a társadalmi és gazdasági folyamatok az egyébként ugyanazon a gazdaságfilozófiai alapon álló neoliberalizmus vagy neoliberalizmus mederében folyjanak. Mivel a neolib-neokon folyamatok ráültek a globalizációra, ellenük csak nemzeti mederben lehet harcolni. A korunk nacionalizmusának tehát gazdasági gyökerei vannak és nem biztos, hogy rossz irányú a folyamat. A legjobb amit tehetünk, hogy tudomásul vesszük és igyekszünk magas erkölcsű patriotizmus irányába vinni a folyamatokat. Még nem késő!!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!