A kormánypárt az új választási rendszerben a mandátumok háromnegyedét is megszerezheti a szavazatok 25%-ával – írta tavaly decemberben a Libération. Mivel korábban már váltottunk pár emailt, a cikk szerzőjének feltettem a klasszikus és ezt így hogy? kérdést, sajnos nem kaptam rá választ. Pedig tényleg érdekelt volna, hogyan lehetséges ez a valóban világraszóló botrány? Ha 25%-ot szerez egy párt, az ugye azt jelenti, hogy a többiek 75%-ot szednek össze. A magyar politikai színtér ismeretében hogyan lehet úgy szétosztani 75%-nyi szavazatot, hogy végül a 25%-os Fidesznek (a KDNP-t is beleértve) háromszor annyi mandátuma legyen, mint a többieknek együttvéve? Nem kockázatok sokat, ha azt mondom: sehogy. A szavazatok 25%-ával nem hogy háromnegyedes, de még feles többséget sem lehet majd szerezni 2014-ben.
Mindez a Ghostwriter blog bejegyzéséről jutott ismét eszembe, ahol nagyon szépen, összefoglalva jelennek meg az új választási rendszerrel kapcsolatos tévhitek (rosszabb esetben szándékos félreértelmezések):
1. Átrajzolták az egyéni választókerületeket, méghozzá úgy, hogy lehetőleg mindenütt a hagyományosan a jobboldahoz húzó választói csoportok legyenek kényelmes többségben;
2. Megemelték a jelöltállításhoz szükséges kopogtatócédulák minimális számát, lerövidítették az összegyűjtésükhöz rendelkezésre álló időt – ami megint egyértelműen a Kubatov-pártnak kedvez, és igencsak megnehezíti, hogy a kis pártok akár egyéni jelölteket, akár területi listát tudjanak állítani;
3. Egyfordulós választás lesz, ami – különösen a mai realitások mellett – nagyjából lehetetlenné teszi, hogy a kisebb pártok együtt állítsanak alternatívát a FIDESZ-blokk ellen;
4. Az egyéni mandátumok megszerzéshez nem kell elérni az 50%-os többséget – magyarán a FIDESZ, relatíve legnagyobb pártként simán elviszi nagyjából az összes választókörzetet;
5. Választójogot adtak a határon túli magyaroknak – nyilván nem függetlenül attól, hogy FIDESZÉK igencsak bíznak abban: ők bizonyára a „nemzeti” táborra szavaznak majd, és pár tízezer felvidéki, meg erdélyi elég lesz ahhoz, hogy ha kell, megfordítsa az eredményt;
6. Bevezetik az előzetes választói regisztrációt – hogy elriasszák a bizonytalan választókat, akik között jelenleg – úgy néz ki – többségben lennének azok, akik a végén, ha elmennek, a baloldalra szavaznának.
Hogy tudjuk, miről beszélünk, érdemes elolvasni a 2011. évi CCIII. törvényt az országgyűlési képviselők választásáról. Ennek alapján a hat (vád)pontról a következőket gondolom:
1. A lehetőleg mindenütt a hagyományosan a jobboldalhoz húzó választói csoportok legyenek kényelmes többségben elsőre jól hangzik, ha viszont jobban belegondolunk, már felmerül a kérdés: mégis miből lesz többség valahol, ahol addig nem volt? Ha egy megye jellemzően jobboldali, akkor nincs nehéz dolgunk – de ez eddig is így volt. Egy baloldali vagy billegő megyében viszont hogyan hozunk létre kényelmes jobboldali kerületeket? Van ugyan némi játéktér a választókerületek alakítgatásával (létre lehetne hozni egy négykerületes billegő megyében egy nagyon baloldali blokkot és három enyhén jobbost), de ennek egyrészt a választási törvény állít két nagyon szigorú korlátot, másrészt meg a földrajz. A két törvényi korlát, hogy a választókerületek nem léphetik át a megyék, illetve Budapest határát, valamint a választópolgárok számában legfeljebb 15 százalékkal térhetnek el az átlagtól – nem a megyeitől, az országostól. Ezen peremfeltételek mellett lehet ugyan variálni a körzetekkel, de csak erősen kötött kézzel, s akkor jön még a már említett földrajz: mivel a választókerületeknek egybefüggőeknek kell lenniük, nem lehet kimazsolázni és összecsomagolni egy megye két átellenes végének balos/jobbos vidékeit. Az új körzetbeosztással a választási rendszerünk egyéni lába arányosabb lett, megszűntek a korábbi órási eltérések (a régi Veszprém megyei 6. és a Pest megyei 12. sz. OEVK között háromszoros volt a különbség a választásra jogosultak számában).