Tetemek a csatatéren
A kínai defláció a klasszikus pályán mozog egy egyre szélesedő spirálban. A túltermelés, a belső kereslet gyengülése és a profitzuhanás miatt elkezdődött egy árcsökkentő hajsza, míg a vásárlók a megszokott módon kivárnak, amíg az árak még lejjebb mennek. A jelenség a piac minden területén érzékelhető, az új vállalkozások már kifejezetten az árversenybe szállnak be, ami természetesen zömükre végzetes következményekkel jár majd: a csatában elvérző cégek megszűnnek, az alkalmazottaik elveszítik az állásaikat, ami ismét csak a deflációt fogja erősíteni.
A BYD árcsökkentő lépései nyomán kibontakozó pusztító folyamat azonnal nyomot hagyott maga után: a vállalat részvényei esni kezdtek, tükrözve az árháború fenntarthatatlanságát. Addigra azonban szinte az összes kínai cég bekapcsolódott a küzdelembe, egyre nagyobb aggodalmat okozva: a Great Wall Motor elnöke egyenesen az ingatlanpiaci összeomláshoz hasonlította az árháború várható következményeit, ami nem sokat várat magára, ha a kínai autógyártók fenntartják a deflációs helyzetet.
Amennyiben valóban bekövetkezik egy autóipari katasztrófa Kínában, az igen hangos robbanással fog járni: az országban 115 autómárka létezik, ám ezek közül alapesetben is csak néhányan, elsősorban a BYD termel mérhető nyereséget. A vállalatok száma a legoptimistább becslések szerint is néhány tucatra zsugorodik éveken belül, a folyamatot pedig a jelenlegi árháború csak felgyorsítja majd.