Tény, hogy a technológia - alapszinten - a hétköznapok szerves részévé vált, az Amazon termékajánlójától kezdve a webes keresésen keresztül az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) Edward Snowden által kirobbantott megfigyelési botrányáig szinte mindenhol jelen van, kreativitásnak azonban egyelőre csak a csírái fedezhetők fel benne. A webes tevékenységek zöméhez használják: az Amazon termék-, a Netflix filmajánlásra, a Facebook és a Twitter a felhasználónak megmutatásra kerülő bejegyzések kiválasztására használja. Algoritmusok javasolnak könyveket, filmeket, hogy kivel randizzunk, és kivel ne, de a meghirdetett állásra legalkalmasabb jelöltet is segítenek kiválasztani.
Az évente százasával fejlesztett tanulóalgoritmusok működése a nagyjából azonos alapok ellenére jócskán különbözik egymástól. Az Amazon ajánlója például a képzeletbeli könyvesbolt leggyakrabban látogatott polcai felé kalauzol, míg az ízlésünket mélyebben ismerő Netflix kevésbé ismert, szokatlan filmeket is javasol.
Az azonos alapokból kiindulva ötféleképpen csoportosíthatók. A filozófiai, fiziológiai, pszichológiai és logikai ötleteket hasznosító szimbolikus megközelítésben a tanulás egyfajta fordított következtetés. Az idegtudomány által inspirált kapcsolódás-alapúban (konnekcionizmus) az agytevékenység visszafejtésére tevődött a hangsúly. A biológiából merítő evolucionista szemlélet az evolúciót szimulálja számítógépes környezetben. A Thomas Bayes (1701-1761) angol presbiteriánus lelkészről és matematikusról elnevezett módszernek a statisztikában gyökerező valószínűségalapú következtetés a kulcsa. Az analógia-elv a matematikai optimalizálás mintájára von le hasonlóságokból tanulságokat.
A gépi tanulás Szent Grálja
De hogyan gyógyítható velük az AIDS és a rák? Pedro Domingos, a Washington Egyetem (Seattle) professzora (és a nemrég megjelent The Master Algorithm: how the quest for the ultimate learning machine will remake our world szerzője) szerint az öt megközelítést egyesítő Mesteralgoritmussal, a számítástudomány Szent Gráljával. Ha mindegyikből kiszedjük a saját „mesteralgoritmusát” és egyetlen rendszerben integráljuk azokat, akkor - talán holnap, talán 20, talán 200 év múlva - létrehoztuk a gépi tanulás „Nagy Egyesített Elméletét.”