Hasonló a helyzet a tengeren, ahol a nagy távolságok, a felderítő műholdak és a radar elől nehezen elrejthető hajók miatt egy kötelék megjelenése bármikor lehet egy háború előjele. Az Egyesült Államok rendszeresen és hatásosan alkalmazza nyomásgyakorlásra a hatalmas repülőgép-hordozókat és hadihajókból álló kíséretüket. Mivel egy hadihajó mindig éles fegyverzettel hajózik, így
egy idegen harci kötelék megjelenése egy adott ország felségvizein közvetlen és határozott fenyegetést jelent.
Egy nyolcvanas években született karikatúrán egy hordozó repülőgépekkel telezsúfolt fedélzetén kérdezi az újságolvasó: „Értem én, hogy ágyúnaszád-diplomácia, de ki lát itt ágyúnaszádot?”
Fentiek ellenére sem maradt a hidegháború tengeri összecsapások nélkül. Egy régi korszak hagyományait felidézve több alkalommal „ütköztek meg” szovjet és amerikai hadihajók olyan esetekben, amikor egy vagy másik fél hajója nem kívánt területre tévedt. Mivel egy rakétaindításnak vagy egy fedélzeti ágyúból, de akár egy kézifegyverből leadott lövésnek is beláthatatlan következményei lettek volna, ezért a hajók szó szerint lökdösték egymást, nem egyszer közepesen súlyos károkat okozva egymásban. Ennek a módszernek a visszatértét jósoltam a Tajvan körüli konfrontációforgatókönyvéről szóló cikkemben.
Szárazföldi ország lévén hazánkban kevésbé ismert a Tőkehal-háborúk (Cod wars) néven ismert tengeri összecsapás-sorozat, amely a hadiflottával nem rendelkező Izland és Nagy-Britannia között zajlott hasonló, sőt néha durvább módszerekkel 1958 és 1976 között. Azonban egy modern hadihajó nemcsak fegyverekkel van telezsúfolva, hanem kémkedésre alkalmas érzékelőkkel, szenzorokkal és egyéb megfigyelő, felderítő eszközökkel. Mondhatjuk gyári alapfelszerelésként. Mivel idegen hatalom képviselője legfeljebb meghívásra teheti a lábát egy hadihajóra, így sosem lehet tudni, hogy a bevallott felszerelésen kívül mit rejt még egy-egy hadihajó, ezért joggal reagál idegesen minden tengerparttal rendelkező ország, ha idegen hajó érkezik partjaihoz. Ráadásul a modern szenzorok a nemzetközi vizekről is képesek részletes és valós idejű adatokat szolgáltatni nemcsak a partvédelmi radarokról, hanem a légvédelmiekről, sőt egyéb katonai értékkel bíró információkról is. Ide tartozik a rádióforgalmazás, a gyakorlatok száma, a készültség szintje, a javítás alatt álló, illetve bevethető eszközök száma, stb.