Újraindította az anglikán egyház a női püspökök szolgálatának engedélyezési folyamatát

2013. július 11. 19:17

Újraindította hétfőn az anglikán egyház legfőbb szabályalkotó testülete azt a folyamatot, amely a reformerek reményei szerint elvezet a női püspökök szolgálatának engedélyezéséhez.

2013. július 11. 19:17

Az általános szinódus, a világszerte 77 millió hívőt számláló anglikán unió „parlamentje”, amely jelenleg az angliai Yorkban ülésezik, nagy többséggel döntött az ehhez szükséges reformok elindításáról. Női lelkészek már húsz éve szolgálhatnak az anglikán egyházban, és a szinódus elvben már öt éve, 2008 júliusában elfogadta a női püspökök szolgálatának engedélyezését is. Az ügy azonban azóta is folyamatos feszültség forrása az unión belül, és az ellentábort alkotó tradicionalisták rendszeresen tömeges kivonulással fenyegetőznek. Az időközben megtartott köztes szavazásokon kétszer is előfordult – legutóbb múlt novemberben –, hogy bár a többség a női püspökök beiktatására voksolt, az ennek irányába vezető reformok tényleges elindításához azonban nem volt meg a szükséges minősített többség.

Az egyházi testület most úgy döntött, hogy gyakorlatilag újrakezdi az elejétől a folyamat előkészítését. Ennek első lépéseként létrejön egy szakértői bizottság, amely még az idén felvázolja a szükséges intézkedések tervezetét, és erről ismét elkezdődik a vita, amely eltarthat akár két évig is. Tekintettel arra, hogy az anglikán egyház első számú világi vezetője – főkormányzói tisztségben – a mindenkori brit uralkodó, és az anglikanizmus Nagy-Britanniában államvallásnak számít, az egyházon belüli reform nem teljesen független a brit kormány által a monarchia modernizálására elindított reformfolyamattól. A tervezett törvénymódosítások várhatóan felszámolják azt a több évszázados diszkriminatív trónutódlási előírást, amely szerint az uralkodó elsőszülött fia előnyt élvez a trónöröklésben, akkor is, ha van idősebb leánytestvére.

A módosítások nyomán emellett az sem lesz akadálya a koronázásnak, ha az új uralkodó katolikus házastársat választott magának. A holland származású protestáns angol király, III. (Orániai) Vilmos uralkodásának egyik utolsó törvényalkotási aktusaként született, 1701-ben kelt trónöröklési törvény, az Act of Settlement – néhány más vonatkozó jogszabállyal együtt – intézkedik a mai napig arról, hogy Angliának ne lehessen katolikus uralkodója, sőt még olyan sem, akinek a házastársa katolikus, ám a brit kormány kezdeményezte ennek a törvénynek a megsemmisítését is.

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Csomorkany
2013. július 20. 13:07
Nincs ellentmondás. A csecsemőnek hatalma van édesanyja szíve fölött, és ezzel a hatalommal eléri nála, amit akar. Ez a hatalomnak az a legősibb, igaz formája, amit a bűnbeesett ember perverziója fenyegetésre és kényszerítésre cserélt. A csecsemő a szeretet hatalmát használja, a modern zsarnok pedig a fenyegetések hatalmát.
Farkas Árpád
2013. július 18. 21:40
Az uralkodó nem lelkész, tehát nem az Ige hirdetője. A püspök az egyház lelki vezetői közé tartozik, aki a lelkészek közül választott lelkész. Ezzel a döntéssel azt fogják elérni még több lelkész válik romanistává vagy pedig ez Nyugaton kevéssé valószínű ortodoxszá. A Biblia egyébként ellenzi, hogy a nők tanítói hivatalt töltsenek be a gyülekezetben.
magnamater
2013. július 18. 13:24
Okos férfiak se ismerik a nőket. Saját szíve szeretet-parancsának, és nem a csecsemő akaratának engedelmeskedik a nő,mikor fölveszi a síró gyereket,örül, hogy szeretheti, gondoskodhat róla. Nem hatalmat gyakorol, nem hatalomnak engedelmeskedik,hanem csak szeret,örül, hogy szerethet- a krisztusi parancsban a nők sokkal jobbak. Ez a szeretet a csecsemő számára döntő fontosságú, végzetes sérelem éri a csecsemőt, ha nem kapja meg. Amerikai pszihológusok mondják: a síró gyermeket fel kell venni, beszélni kell hozzá, szeretgetni - és ezt a gyermekáőoló nők többsége utasítás nélkül, magától is megteszi. A hatalom nem a szeretetról szól, hanem arról, tedd, amit én akarok - ha akarom, szeress, ha akarom, alázlodk meg, szolgálj, engedelmeskedj parancsomnak. A hatalomban a férfiak a jobbak - lehet, hogy azért kell nékik vezetni?
Csomorkany
2013. július 17. 23:40
A hatalom normális esetben a szeretetről szól. Abnormitás, ha a kényszerről. Normális hatalomgyakorlás, ha egy csecsemő üvölt és rád kényszeríti az akaratát. Megeteted, elaltatod, cumit kap, mindegy, teljesül általad az akarata, és nem leszel kevesebb tőle. Mert szereted. Állítólag árvaházakban a csecsemők gyorsan leszoknak a sírásról: tudják, hogy nincs értelme, és azért sok energiával jár. Az államhatalom, ha normálisan működik, ad arra, hogy "haza" legyen a polgárai számára. Ha nem tud, marad a rendőrség, adóhivatal, katonaság. De az már abnormitás. Az utódlás arról szól, hogy az a szeretet, amit az emberiség Jézus Krisztusban megtapasztalt, az egyház által mindörökké megtapasztalható maradjon. Vannak abnormitások, sose vitattam. De Jézus maga adott egy modellt, amikor kijelölt 12 apostolt, és történetesen nem volt nő közöttük. Vagy úgy csináljuk, ahogy ő kijelölte, vagy végképp nem fog menni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!