Vajon pusztán csak tanulatlanságból, ignoranciából, rossz nevelésből fakadóan lehetünk rosszak, sőt gonoszak? Létezik-e önmagáért akart gonosz? Mi van a már megmagyarázhatatlanul abszurd gonosztettekkel? A Sátán csak mitikus perszonifikáció, vagy a gonosznak tényleg van arca, és személyes létező?
Fotó: Atlantic Monthly Press
Randall Sullivan amerikai szerző, újságíró, forgatókönyvíró nyugtalanító kérdéseket feszeget legújabb könyvében. Először a bosznia-hercegovinai Međugorjében, a világ egyik legismertebb Mária-kegyhelyén találjuk magunkat a délszláv háború idején. Sullivan háborús tudósítóként meglátogat egy szentmisét. Ahogy a pap körbeviszi az oltáriszentséget, furcsa hangok átkozzák Jézust, egy nő teste kifacsarodik, ijesztően krákog, majd orrfacsaró bűzzel távozik belőle – valami.
Aztán megismerjük a kötet sokfelé ágazó dramaturgiáját összekötő szálat: a nyolcvanas évek végén egy észak-texasi kisvárosban felköti magát egy fiatal egy fára. Az egész gyanús, az egyetlen tanú meg mindig megmásítja a vallomását. Felmerül, hogy sátánista kultusz üzemelt a városkában. Az ügyet többször újranyitották és lezárták, Randall Sullivan is megpróbált nyomozni. Akármilyen másik történetre tér is ki a szerző, mindig ehhez a szálhoz ér vissza.
A harmadik fonál filozófiatörténeti: bemutatja, mikor mit gondoltak a nagy gondolkodók a gonoszról, és a modernitással hogyan lett a személyes gonoszból gonosz princípium, általános gonoszság. Szóba kerülnek a szerző bűnügyi riporterként töltött fiatalkorának Los Angeles-i pszichopata sorozatgyilkosai, akik kéjvágyból gyilkoltak, hosszasan kínozva áldozataikat.
Jóval izgalmasabb és nyugtalanítóbb egy fekete mise felkeresése, mégpedig a kortárs Mexikóban divatos Santa Muerte-kultusz kapcsán. A „Szent Halál” egy Szűz Mária-szobor-szerűen kinéző csontvázszobor, melynek kultusza terjed az Egyesült Államokban is – olyannyira, hogy szinte már a drogkartellek nem hivatalos kultusza. Ennek kapcsán találkoznak gyakorló mexikói varázslókkal, és felelevenítik két ilyen huszadik századi varázsló életét, akitől szinte rettegtek az emberek, és akihez politikusok is jártak. S ha már Mexikó: Sullivan részletesen bemutatja
az aztékok emberáldozatra épülő vallását, amelyet a hódító spanyolok és a katolikus egyház a Sátán legintézményesültebb kultuszának tartott.
Később szerzőnk újfent nyugtalanító dolgokra bukkan. Ismerteti az egyik leghíresebb amerikai ördögűzést, Emma Schmidt 1928-as esetét, s miközben átolvasta a jegyzőkönyveit, belebotlott egy megjegyzésbe, miszerint az exorcisták szerint a megszálló démonok Mexikót jelölték meg ama helynek, ahol majd aláfűtenek az Úristennek kicsit.
De hát ki hisz ma már olyasmiben, hogy ördögűzés? Ki hiszi el, hogy a kislány levitált, irreális ereje volt, a plafonról lógott lefelé, napok alatt irreális mennyiségű bűzös, zöld cuccot hányt ki, lehetetlenül ijesztő krákogó hangokon beszélt? A segédkező apácák egy részét annyira sokkolta a dolog, hogy más kolostorba kérték magukat. A tapasztaltakról szóló jegyzőkönyvek sokáig titkosak voltak. Érdekesség: 2008-ban Richard Gallagher, a Columbia Egyetem pszichiátere ördögűző paphoz küldte egy páciensét, mivel állítólag ismerte az emberek el nem mondott titkait, könyveket lebegtetett a polcról, és ismeretlen nyelveken beszélt.
A kötet Texasban zárul. S hogy mi az ördög közmondásos nagy csele? Hogy elhiteti, hogy nincs.
Randall Sullivan: The Devil’s Best Trick – How the Face of Evil Disappeared? Atlantic Monthly Press, 2024
A történelem megértéséhez meg kell fejtenünk a nagy kognitív átmenetek titkát; a társadalmak a tudásszerzés, a termelés és a hatalomgyakorlás hármas metszetében léteznek, a nagy változások előidézője pedig minden esetben a hitrendszerek átalakulása – vélte Ernest Gellner, a „filozófiai antropológia” mestere.
A felsőoktatási intézmények előszeretettel gondolnak magukra a haladás zászlóvivőiként, ám saját megújulásukkal szemben többnyire radikálisan konzervatívok. Vízió, idő és a kisszerűség levetkezése is nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a képesek legyenek megőrizni relevanciájukat, és felkészüljenek a jövőre.
A Véletlenül írtam egy könyvet című új magyar családi mozi a megszokottól merőben eltérő módon és a Bauhaust megidéző látványvilággal beszél felnövésről, gyászfeldolgozásról, szeretetről.
Az egyik a véréből fakadóan az agresszor – és néha az a vér látványosan nem válik vízzé.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 39 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Box Hill
2024. december 08. 10:44
A teheráni háborús csúcstalálkozón 1943 novemberének végén Roosevelt amerikai elnök önigazoló hangulatban közölte reményét Sztálinnal: “Isten a Szövetségesek oldalán áll.” De Sztálin helyre igazította: “Az enyémen az Ördög áll, aki egy jó kommunista.” (Nat Geo dokumentumfilmből) Az Ördög uralma, vagy Reagan elnök szóhasználatával „a Gonosz birodalma” ellen nemes dolog küzdeni 1917 óta bármely adandó alkalommal. Háborús agresszor-e tehát az, aki Ronald Reagan amerikai elnöknél 42 évvel korábban ismerte föl azt, hogy „a Gonosz birodalmával" állunk szemben, ami megérkezett a magyar határra 1939-ben?
“S hogy mi az ördög közmondásos nagy csele? Hogy elhiteti, hogy nincs.”
Ez nem közmondás, hanem Baudelaire írja a "Romlás virágainak" a bevezetőjében. A magyar kiadásból gondosan kihagyták az "értő" kezek.
“S hogy mi az ördög közmondásos nagy csele? Hogy elhiteti, hogy nincs.”
Szóval az ördög létezésének az a bizonyítéka, hogy nincs.
Én abban hiszek, azt remélem, hogy a hívő ember egy ilyen hülyeség nélkül is hisz Istenben.
Elképesztő bazmeg, hogy felnőtt emberek azon nyünyögnek, hány feje van a tűzokádó sárkánynak, és meddig alszik Csipkerózsika. Nincs olyan, hogy ördög meg Jézuska meg Mikulás, illene már felnőni.