Magyarország korruptabb, mint Katar és Ruanda – állítja a Transparency

2023. január 31. 15:07
De egyéb érdekességeket is kitúrtunk a friss korrupció-percepciós index kapcsán.

Év eleje van, azaz statisztikaszezon – a magyar újságolvasók szíve körül egészen hűvös is lenne már, ha idén nem érkezne be a Transparency International világhírű korrupció-percepciós indexe, benne Magyarország értékelésének obligát romlásával, mint rendesen. Idén Magyarország a hetvenhetedik helyen végzett 42 ponttal, tavalyhoz képest 1, 2012-höz képest 13 pontot rontott értékelésünkön a Transparency, ezáltal az Európai Unió legkorruptabb országának minősített minket.

Ukrajnát azért nem merték elénk tenni,

keleti szomszédunk 33 ponttal a 116. helyen van, de ott a tendenciát javulónak látják.

Sok-sok furcsa helyezés

Nem a miénk az egyetlen izgalmas pozíció a listán: a Transparency International meg van győződve arról is, hogy Koszovó öt ponttal, 17 hellyel kevésbé korrupt, mint Szerbia, ráadásul értékelése folyamatosan javul, Szerbiáé pedig romlik. Aztán ott van Lengyelország 45. helyezése: lengyel barátainkkal kapcsolatban Brüsszel egyszer sem vetett fel semmiféle korrupciós kockázatot, ott a korrupció oly mértékben jelentéktelen, hogy még a helyi ellenzék sem kampányol vele,

a Transparency mégis a helyzet folyamatos romlását látja – ráadásul (mit ad Isten) épp 2015, a regnáló Jog és Igazságosság hatalomátvétele óta.

Rendkívül izgalmas emellett Kína megítélése is: az ország a listán 45 ponttal a hatvanötödik, és Hszi Csin-ping hatalomátvételét követően, 2014-től kezdve folyamatosan javuló pontszámot adnak a kommunista óriásnak – azaz minden jel szerint kritika nélkül elhitték Hszi Csin-ping úgynevezett „korrupcióellenes kampányát”. Azt a kampányt, amelyről minden épeszű Kína-szakértő világosan elmondja, hogy ha a kezdetekkor lehetett is benne reménykedni, mostanra egyértelműen csak a pártelit átszabásáról, Hszi Csin-ping ellenfeleinek eltávolításáról és szövetségesei helyzetbe hozásáról szól. (Egyenes idézet Salát Gergelytől: „Amikor valaki lebukik valamilyen korrupciós üggyel, az vagy vesztett valami hatalmi harcban, vagy pedig eleve nem volt annyira beágyazva a pártba, hogy legyenek neki fontos, magas szintű támogatói.”)

A lista szerint

Magyarország emellett korruptabb hely, mint például Burkina Faso,

amelyet a kormányzás minőségét mérő legtekintélyesebb nemzetközi rangsor, a Békealap (Fund for Peace) törékeny államok-indexe bukott államként sorol be. De ott van előttünk még fél Fekete-Afrika: Szenegál, Ghána, Benin, a polgárháborúból frissen kilábalt Ruanda és Namíbia is kevésbé korrupt helyek a TI szerint, mint Magyarország – az uralkodócsaládok által egy személyben tulajdonolt arab államokról nem is beszélve: szerintük nálunk kevésbé korrupt Omán, Bahrein, Jordánia, Szaúd-Arábia, és (mit ad Isten) a brüsszeli korrupciós botrány szíve közepében található Katar is őrzi 40. helyét 58 ponttal.  

Talán nem fogalmazunk túl erősen, ha azt azt állítjuk: legalábbis furcsák ezek a számok egy kicsit.

Nem minden korrupció számít

A furcsaság oka a módszertanban rejtezik: a korrupciót a TI ugyanis egészen sajátos módon méri. Saját bevallásuk szerint az index elsősorban azt hivatott számszerűsíteni,

mennyire korrupt a egyes országok közszférája a szakértők és üzletemberek szerint”.

Közelebbről meg nem határozott „szakértők és üzletemberek” véleményére támaszkodva határozza meg a Transparency, mennyire elterjedt egy országban a lefizetés, a közpénzek elcsatornázása, a hivatali visszaélés, a nepotizmus, az állam foglyul ejtése lobbik által; illetve mennyire erős a kormány korrupcióellenes törekvése, a vagyonnyilatkozati rendszer, az információk hozzáférhetősége a kormányzat tevékenységével kapcsolatban, illetve a whistleblowerek jogi védelme. Bevallottan nem mérik viszont, hogy a lakosság közvetlenül mennyire találkozik a korrupcióval, illetve

nem vizsgálják a korrupció részeként az adócsalást, a korrupció ügyvédek, könyvelők, pénzügyi tanácsadók általi „lepapírozását”, a pénzmosást,

a magánszektor korrupcióját, illetve a feketepiacot, feketemunkát, feketegazdaságot.

Magyarán a korrupció-percepciós rangsorban háromféleképpen lehet jó helyezést elérni: egyrészt akkor, ha az ország korrupció tekintetében tényleg vitán felül áll (ne vitassuk el, hogy a lista élén álló skandináv országok, Finnország, Új-Zéland vagy Szingapúr ilyen tekintetben is jó helyek); másrészt akkor, ha sikerül elérni, hogy a korrupció helyben jellemző formái ne képezzék a Transparency vizsgálatának tárgyát (ld. Svájc, Luxemburg, Írország és hasonló pénzmosodák, adóparadicsomok); harmadrészt akkor, ha egy ország kormánya jóban van a nyilatkozó „szakértőket” foglalkoztató NGO-kkal,

akár úgy, hogy nevezett NGO-kat nemes egyszerűséggel lefizeti

(Kína és az öbölbeli arab olajállamok – nopláne Katar – esetében ez a gyanú minimum felmerül).

Ennek inverze is igaz: kedvezőtlen helyezést az az ország ér el, amely vagy nagyon korrupt (szintén kár elvitatni Szomália, Dél-Szudán, Venezuela vagy Észak-Korea rémes korrupciós helyzetét), vagy nincs jóban a „szakértést” végző NGO-kkal – akár politikailag, akár azáltal, hogy nemes egyszerűséggel nem veszi meg őket kilóra. A magyar és a lengyel pontszám jobboldali kormányzással szorosan korreláló romlását, a szemet gyönyörködtető kínai és arab pontszámokat, illetve a Nyugat-Balkán országainak igencsak szelektív értékelését is innen lehet leginkább megérteni.

A korrupció-percepciós index megítélése finoman szólva is vitatott – lapunknak adott interjújában Biró Ferenc, a magyarországi korrupcióüldözés uniós igényeknek megfelelően létrejött csúcsszerve, az azóta Farkas Flórián korrupciógyanús ügyeit vizsgáló Integritás Hatóság elnöke is megfogalmazta ezzel kapcsolatos aggályait: „A percepció önmagában nagyon trükkös dolog: mikor nagyobb a korrupció mértéke? Ha több ügyet tárok fel, az jobban van tematizálva a sajtóban, és több ember válaszolja azt, hogy szerinte a korrupció probléma –

miközben, ha több ügyet tárnak fel, az nem a korrupció mértékét jelzi elsősorban, hanem annak láthatóságát.

Vagy ha senki nem beszél róla, holott ténylegesen a korrupció magas szinten létezik? Ilyenkor a percepciója kicsi lesz” – mondta decemberben Biró Ferenc.

 

A végső cél az, hogy ne legyen korrupció - az Integritás Hatóság elnöke a Mandinernek

 

 

Európai szintű problémák

Az objektív számok helyett percepciókkal operáló indexek általános problémáinál is súlyosabb gond ugyanakkor, hogy a Transparency International még csak nem is általános percepciót mér (sőt, pont a lakosság korrupciós percepciója érdekli a legkevésbé) – hanem konkrétan a sem politikai, sem korrupciós befolyástól nem mentes NGO-k körében méri a percepciót. Ennek megfelelően az index súlyosan félrehord – ennek pedig nincs is jobb példája annál, amit a Transparency az olasz és görög szocialista EP-képviselők körül kibontakozó brüsszeli korrupciós botrány kapcsán művel.

Bár a TI a korrupció-percepciós index keretében az Európai Unió és intézményeinek korrupcióját nem méri – nem is tehetné, hiszen nem országokról van szó –, van egy külön az EU-ra szakosodott kirendeltsége, a Transparency International EU, amely szóban és írásban kifejezetten sokat foglalkozott a brüsszeli korrupciós botránnyal. Michiel van Hulten, a Transparency EU igazgatója egyenesen úgy fogalmazott, a botrány „sok éve a leginkább égbekiáltó állítólagos korrupciós eset, amit az Európai Parlament látott”, sőt, „a Parlament évtizedek alatt engedte kiépülni a büntetlenség kultúráját a laza pénzügyi szabályok, ellenőrzések és a független (vagy leginkább bármilyen) etikai felügyelet hiányának kombinációjával”, miközben

az elszámoltathatóság javítására irányuló minden próbálkozást blokkolt a Parlamentet irányító Házbizottság

az EP-képviselők többségének jóváhagyásával”.

Az NGO-kat nem vizsgálja senki

A Transparency EU emellett független vizsgálatot is követel az ügyben, és 10 követelést fogalmazott meg az EP felé, melyekben rögzíti, hogy a „lehengerlő méretű lefizetési és korrupciós botrány” minden résztvevőjét eljárás alá kell vonni, dolgozzon az EU bármely intézményében is; emellett az EP-nek illene betartania az EU saját whistleblower-direktíváját, a Házbizottságot (melynek maga Eva Kaili is a tagja volt) meg kellene fosztani minden etikai, átláthatósági és integritási kérdésben gyakorolt hatalmától, szigorítani kellene az EP-képviselők viselkedésére vonatkozó szabályokat, illetve a költségtérítések elszámolását; valamint be kellene vezetni az átláthatósági regiszterbe az EU intézményeiben lobbizó nem EU-s kormányokat, illetve a velük találkozó képviselők, asszisztensek, parlamenti alkalmazottak számára elő kellene írni, hogy találkozóikat hozzák nyilvánosságra, végezetül pedig a független etikai felügyeleti szerv régóta húzódó problémáját is meg kellene oldani.

 

Újabb 10 névre derülhet fény a brüsszeli korrupciós botrányban

 

 

A Transparency EU ezzel kapcsolatos munkája mindössze egy ponton sántít – egy árva szót nem szólnak az NGO-kra, illetve az EP-képviselők bennük betöltött (adott esetben fizetett) pozícióira vonatkozó szabályokról, miközben a brüsszeli korrupciós hálózat szinte minden szereplőjéhez NGO-kon – leginkább a Pier Antonio Panzeri olasz balközép képviselő által vezetett Fight Impunityn – keresztül érkeztek az eddig felderített eurótízezrek. Javaslataik

mégis pont az NGO-kat, a korrupciós botrány legfontosabb szereplőit nem érintik egyáltalán.

Az ok pedig egyszerű: az NGO-k a Transparency International korrupcióellenes munkájában informátorok, az igazság meghatározói – így épp az általuk megvalósított korrupció esik szükségszerűen kívül a Transparency látókörén. Úgy pedig, hogy a korrupcióval kapcsolatos igazságot a Transparency módszertanában épp a korrupcióval súlyosan érintett szervezetek nyilatkoztathatják ki, borzasztóan nehéz hiteles korrupciómérést megvalósítani.

Nyitókép: MTI/EPA/Dzsalal Morsidi

Összesen 321 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ha csak ennyi lenne! De elvárják még a migránsok befogadását, na meg az LMBTQWERTZ.. lobbi követeléseinek teljesítését.

Molnár Csaba az árnyékkormány árnyékinfóján nemes egyszerűséggel azt mondta, hogy az Eva Kaili nevével fémjelzett botrány nem az EP, hanem három képviselő ügye.

Egy EP határozathoz, mint mondjuk Katar vízummentessége, vagy katari diákok hozzáférése az Erasmus programhoz, nem elegendő három képviselő. Ahhoz, hogy egy ilyen határozat megszülessen, szervezkedni kell, sok képviselőt be kell avatni, rá kell venni, hogy Katar diktatúraként történő minősítése ellenére a kívánt irányba szavazzon. Valamivel ösztönözni kell erre. Olyan nincs, hogy erről az egy szem alelnökön kívül az EP elnökség egyetlen más tagja sem tud.

Ahogyan ez elhangzott, ez évek óta folyt. Dobrev alelnöksége idején is, és ő vagy csak díszként volt alelnök, komoly ügyekbe nem avatták be, vagy tudott róla, esetleg részt vett benne. Mondjuk azzal, hogy a magyar képviselőket instruálta, hogyan szavazzanak egy alapvetően diktatúrának minősített ország ügyében.

A Telex olvasókat úgyis csak az érdekli, amit ott írnak, tehát őket megerősíti a TI-s lista, egymást fogják hergelni azzal, hogy "még az eddigi borzalmas helyzet is tovább romlott, Mészáros, Tiborcz"

Mondjuk ez a cikk elgondolkodtató:
https://makronom.mandiner.hu/c..
A lényeg: a TI fő támogatói olyan korrupciós botrányoktól sújtott cégek, mint a Siemens. Az összeférhetetlenség kizárásának a hiánya aggályokat kellene, hogy okozzon, de úgy tűnik, őket ez egyáltalán nem feszélyezi.

A TI pénzért vizsgálta át a Lánchíd felújításának a szerződéseit - tehát anyagilag függő viszonyba került az átvizsgálandó szervezettel, ezt lehet mondani lényegében védelmi pénznek is. (az Enront vizsgáló Arthur Anderssen is mindig tisztának minősítette az Enront, pedig végig tisztában voltak vele, hogy nem az, magával is rántotta a bukása)
A TI-nek a szerződés felülvizsgálatakor _nem volt_ akkreditált közbeszerzési tanácsadója.

Egész nap a Gomorra c. sorozatot vetíteném a TI-s seggfejeknek, lássák, hogy milyen állapotban van a világ és hogyan aránylik ehhez az 1001 éjszakás listájuk.
Ezek az NGO-k egy célt szolgálnak: elterelik a figyelmet a nagy disznóságokról.
Nesztek nektek gumicsont, pórnép!
Egyre nagyobb kábszerszállítmányok érkeznek be Európába is, biztos, hogy nem korrupció révén.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés