Ön Piliscsabán él, a település főépítésze is volt korábban – most, hogy sok évnyi vita és előkészítés után a Pázmány kivonul Piliscsabáról, mit gondol az itteni Makovecz-épületegyüttes történetéről, sorsáról? Eleve elhibázott ötlet volt kivinni a campust a Pilisbe? Vagy a tervezett épületegyüttes, vagy a település adottságai, esetleg mindkettő eredendően alkalmatlan volt egy élő és fenntartható egyetemi campus működtetésére? Vagy lett volna esély hosszabb távon a működőképességre? Vagy a világ változott ennyit az eredeti, kilencvenes évek eleji ötlet óta?
Bár Piliscsaba nem nagy település, neki is van perifériája, és
a campus területe éppen itt, helyi léptékkel nézve is félreeső helyen található.
Az egyetem és a település között szerintem erre és az eltelt viszonylag rövid időre tekintettel nem jöhetett létre valódi szinergia. Az erdei oktatási helyszín ideáját viszont nem utasítanám el, erre a terület szerintem most is alkalmas lenne, ahogy két évtized alatt bizonyította is. Két problémát emelnék ki, ami a katolikus egyetem költözéséig vezetett: az egyik a Stephaneum építészeti szellemisége, ami ütközésbe került a katolikus képzéssel, így minden jó szándék ellenére végül nem erősítő, hanem gyengítő hatással volt rá. A másik a további szükséges fejlesztések kérdése. Ahhoz, hogy egy félreeső helyszín magas színvonalú képzésnek teljes értékű otthont tudjon adni, nem elegendő megépíteni a tantermeket és a kollégiumi férőhelyeket. Meglátásom szerint ez a beruházás a kilencvenes években csak elindult, de a mai napig nem fejeződött be.
Helyi lakosként, lokálpatriótaként és Makovecz-tanítványként mit gondol, mi lehetne most a legjobb jövőkép az épületegyüttes számára? Mire lehetne használni a campust?
Leginkább arra, aminek eredetileg is készült: oktatási helyszínnek. Sportlétesítményekkel, közösségi terekkel kiegészítve higgyék el nekem, sokak számára vonzó és időtálló alternatíva lesz még itt tanulni egy városi helyszínnel szemben.
Nagyon erős a helyszín karaktere, amit az eddig megépült organikus épületek csak tovább erősítenek.
Szerencsésnek tartanám, ha a campus település felőli oldalán megjelenne olyan közösségi ház, ami lehetőséget adna a helyiekkel való kapcsolódásra. Elsősorban alkotó műhelyekre, tánctermekre, közösségi irodákra gondolok – csupa olyasmire, ami a településről és a környező térségből is égetően hiányzik. Ha megvalósulna egy sportcsarnok, vagy pláne a korábban sokat emlegetett uszoda, rengeteget jelentene nemcsak az itt tanulóknak, de nekünk piliscsabaiaknak és térségbelieknek is.
A Boldogasszony-kápolna felszentelése Pilisszántón, 2006-ban
Az építészettechnológiai kérdések mellett a legtöbb vitát a Makovecz-épületek mögötti filozófia és szimbolika váltja ki, különösen az egyházi épületek esetében: egyes egyházi álláspontok szerint sok templomépülete nem felel meg a keresztény szimbolikának, az alapvető egyházi tanoknak – különösen azért, mert épületei formájában is antropozófiai, az embert, emberi testet megidéző elemeket használt sok esetben, ami a kritikák szerint eltéríti a keresztény spiritualitást. Mit gondol ezekről a kritikákról?
Ezekre a szempontokra egykori teológus hallgatóként, később Makovecz-tanítványként nemrég felhívtam a figyelmet a Stephaneum épülete kapcsán az általam vezetett Égigérő Építész blogon. Minden alkotás hatását az alkotó eredeti szándéka határozza meg, különösen igaz ez az épületekre, amelyek már csak méretüknél fogva is felerősítik ezt a jelenséget. Emiatt nem szerencsés, ha egy kereszténynek szánt épület antropozófiai gyökerű tartalmakat hordoz és fordítva, mert ahogy a kérdésben is fogalmazott, „eltéríti” az épület hatását. Makovecz egyébként elsősorban alkotó volt,
teológiai szintű képzettséget számon kérni rajta csábító gondolat lehet, de teljesen felesleges.
Egy pilisszántói kápolnát ön együtt alkotott meg Makoveczcel – ha visszagondol, miről beszélgettek a kápolna szimbolikája, üzenetei, azok megfogalmazása, tervezése kapcsán?
Én eredetileg egyszerűen a Mester támogatását kértem a diplomatervemhez, ami egy téli napforduló irányába felnyitott mészkő kupola volt, bent a nyílással szemben elhelyezve a Boldogasszony szoborral, körben padokkal, középen oltárral. Ezt az elképzelést ő továbbrajzolta, ami számomra rendkívüli megtiszteltetés volt. Ezután rám bízta az építést, ennek során alakítottam ki a végleges formát. A részletek mérlegelése az épület megvalósításával együtt rám lett bízva, ennek során – még az építész képzés előttről hittanári végzettséggel – fő szempontom volt, hogy a kápolna megfelelő lehessen a katolikus egyház elvárásainak. Végül sikerült is elérni, hogy a székesfehérvári püspök felszentelje.
Olyan szerző is akad – volt is vele vitája korábban –, aki egyenesen sátánistának mondja a makoveczi épületeket. Ezzel a váddal sokat vitatkozott, de a minap a budapesti templomterv alakulása kapcsán ön is azt mondta a Mandiner riportjában: „Nem egészen stimmel a templom eredeti szimbolikájának üzenete sem, nem lehet egyenlőségjelet tenni keresztény szemmel az üdvözültek és a kárhozottak közé”.
Képzelje, az említett szerző egyetlen Makovecz-tanítványként még
engem is megvádolt egy kápolnám kapcsán szabadkőművességgel,
pedig Isten a tudója, hogy ilyesmi nem jutott eszembe a kállósemjéni görögkatolikus ravatalozó tervezése közben. Fontos látni és érteni, hogy alkotás közben nagyon sok eszmei és fizikai szempont kavarog az emberben, és a személyes álláspontja végül nem a szavak szintjén, hanem a tervek megrajzolásával fejeződik ki. Ha alkotóként helyes csatornát használunk, akkor ez közvetítő jellegű feladat tud lenni. A Felső-Krisztinavárosba tervezett templom eredeti szimbolikája valóban tartalmazott pogány gyökerű gondolatokat, de az elképzelésen még életében finomított a Mester.
Ilyen lenne a Makovecz-katedrális a Pilisben, Őrfi József montázsán
Több neve is van a Szentek és Kárhozottak templomaként híressé vált templomtervnek, amely sokak szerint Makovecz Imre legjelentősebb alkotása. „Apró” gond vele, hogy az eredetileg a terv apropójául szolgáló helyszín, az Apor Vilmos tér nem jöhet szóba, hogy ott felépítsék. Számos forrásból úgy sejteni, hogy lehet rá építési szándék. Ön azt nyilatkozta, „hegyre illő terv ez”. Mire gondolt lehetséges helyszínként? Vannak, akik a Citadellát vagy a Normafát sejtik a mondat mögött.
Nemrég jelent meg Erdő Péter bíboros úrral egy interjú a témában a Válasz Online-on, ebben elhangzott, hogy az Esztergom-Budapesti Egyházmegyének már két székesegyháza is van történeti okokból, ezért még egy nagy templomra itt nemigen lehet szükség. Budapesten amúgy is nehezen lehet elképzelni ezt az épületet: bárhova is tennék, léptéke és jellege miatt nehezen illene a fővárosba. Nemzeti pantheonként, turisztikai látványosságként viszont olyan helyszínt érdemes neki találni, ahol zarándokhellyé tud válni. Ismerek egy ilyen helyszínt, ami már bizonyított is, ráadásul a Mária zarándokút része: Pilisszántón, a Pilis-hegyen lévő Szikla Színház meglátásom szerint a legalkalmasabb helyszín lehet. A hegy lábánál lévő buszforduló mellett több száz autónak van parkolóhely, ami a Boldogasszony kápolna miatt egyébként sokszor meg is telik. A helyszín és a tervezett épület szellemisége megfeleltethető egymásnak. A mészkőből készülő templom igazi szerves egységet alkothat az egykori kőbányával, ami fizikai térként, méretét, jellegét tekintve mintha éppen neki lett volna előkészítve. Nem utolsósorban, a magyarság egykori szakrális központjaként is szolgáló pilisi helyszín éppen félúton van Budapest és Esztergom között, azonban egyházjogi szempontból a Székesfehérvári Egyházmegyéhez tartozik. Egy kőbánya templom helyszíneként szokatlan, de nemzetközi kitekintéssel nem példa nélküli megoldás.
Felmerül a kérdés: a kereszténység, illetve más spirituális, filozófiai tanok – például a steineri antropozófia – mivé álltak össze Makovecz fejében, mi volt az ő hitvallása?
Egyik beszélgetésünk során megkérdeztem a Mestert a végső dolgokról, a halál utáni sorsunkról. Éppen arra az eltérésre voltam kíváncsi, ami ezzel kapcsolatban a keresztény és steineri tanítás között feszül. Akkor azt mondta, ezekről a dolgokról senkinek sincs teljes bizonyossága, de
ő teljes mértékben kereszténynek tudja és vallja magát,
mondta el nekem akkor.