„Blőd és unalmas” – így fogadták itthon a Csillagok háborúja „űrwesternt” 1979-ben

2020. május 24. 7:10
Írta: Sal Endre
1977-ben május 25-én mutatták be az amerikai mozik a Csillagok háborúja című, ma már kultikus sci-fit. Magyarországra csak két évvel később érkezett meg a film – a kritikusok ízekre szedték.

Fotó: Pajtás Újság

Habár a hazai mozik előtt tömött sorok kígyóztak, a jegyüzérek pedig méregdrágán adták a jegyeket, a magyar sajtó fanyalogva fogadta a Csillagok háborúja hazai bemutatóját. 1979. augusztus 16-án, fél 3-tól vetítették először a „blőd, unalmas, infantilis és bárgyú” filmet a Corvin moziban.

Olyannyira kevés információ jutott el a filmről Magyarországra, hogy az első hazai moziplakátot Helényi Tibor szinte elmondás alapján tervezte, így került rá például sárkány és így lett egészen groteszk Darth Vader sisakja.  

Még 1977-ben a 

a magyar lapok „űrwesternként” írták le a filmet, ahol a lovakat rakéták helyettesítik.

Még ugyanebben az évben a Népsportban jelent meg, hogy a duisburgi asztalitenisz Európa-bajnokságon szereplő magyar sportolók megnézték a helyi moziban a Csillagok háborúját, de csalódtak, mert „blőd és unalmas film”. Egy évre rá a Magyar Nemzet kritikusa tovább ment: „A Csillagok háborúja sci-fi és rémfilm keverékének infantilizmusán halálra röhögtem magam”.

Fotó: Új Tükör

Mindezek ellenére a hazai fiatalok már alig várták, hogy itthon is láthassák a filmet, pedig a sajtó mindent megtett, hogy a szülők inkább tiltsák őket George Lucas mozijától.

A Film, Színház, Muzsika újságírója a debütálás évében például azt írta, inkább elmegy a Planetáriumba, ha csillagokat akar látni: olcsóbb és nem is kell sorban állni. De a Ludas Matyi is odabökött, unalmas bárgyúságnak titulálta azt a filmet, amely amúgy évtizedekkel megelőzte a korát.

Még a Jövő Mérnöke című lap is rúgott egyet rajta, a cikk írója szerint a majmok bolygója a Corvin mozi előtt volt azon a csütörtöki délutánon. Igen, lemajmozta a jegyért sorba álló szülőket, gyerekeket. Mondjuk ugyanezek az újságok az egekig magasztalták a magyar sci-fit, az 1973-ban bemutatott Pirx kalandjait, ahol kávéfőző volt az űrhajó és citromfacsarók repültek ide oda.

Tehát 1979. augusztus 16-án aztán eljött a nagy nap. Tömött sorokban álltak a pénztáraknál az emberek, a jegyüzérek is ráéreztek a lehetőségre, volt, aki 200 forintért árulta a 12 forintos jegyet.

Grafika: Helényi Tibor

A Csillagok háborúja debütálásról egy sort sem írt az aznapi Népszabadság, pedig felbolydult a főváros. Inkább olyan témákkal foglalkoztak, hogy Vietnámban országos vitára bocsátották az új alkotmány tervezetét, s hogy megnyílt a Szovjetunió mezőgazdasági és élelmiszeripari kiállítása a nemzetközi vásárközpontban. Arról is beszámolt a lap, hogy felavatták a pécsi kesztyűgyárat és a Centrum Áruházak nyári vásáráról is tudósított. A Csillagok háborújáról egyetlen sort sen írtaj,

Mindez persze a nézőket nem zavarta. Másfél óráig a csillagok között járhattak, együtt fénykardoztak Luke Skywalkerrel és szembe szálltak Darth Vaderrel. Aztán a film végén felültek a 4-6-os villamosra és elzötyögtek a Moszkva térre.

Vissza a magyar valóságba.

Összesen 147 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Az az igazság, hogy ha csak a történeteket nézzük, a Pirx kapitány kb. ezerszer intelligensebb, mint a SW.

A filmes megvalósításban azonban kétségtelenül fordított az arány, ezért a nézőket - így 8 éves önmagamat is - mélyen megértem.

Amit nem értek, hogy ez hogy kerül elő most megint? A SW lassan stabil második lesz a Holokauszt után a fölöslegesen előrángatott témák között a Mandin.

Ez a film eleve nem nőknek való.

10 éves voltam, mikor az M1 karácsonykor leadta az "1." részt. Nem értettem. Furcsa utalások voltak benne, a szereplők közti interakciók megértése is korábbi ismereteteket feltételezett, így kérdezgettem az ismerősöktől, barátoktól, akik korábban már moziban látták, és nagy rajongók voltak, hogy akkor melyik az első rész. Mondták, hogy ez. Utána megnéztem a többit, de a zavarom csak fokozódott. Végül az ezredfordulón értettem meg, miért nem értettem semmit.
Summa summarum, a képi világ, a trükkök akkor forradalminak számítottak, de teljesen abszurd, hogy egy saga közepét lökték a nézők orra elé mindenféle előzménybemutatás nélkül. Azaz nem abszurd, mert a készítők úgy tűnik pontosan tisztában voltak vele, hogy senki nem akarja majd érteni. Elég, ha a jó meg a gonosz csatázik. Szomorú, de a konzumidiotizmus az általános.

Válaszok:
Megtalálta | 2020. május 24. 13:24

"de teljesen abszurd, hogy egy saga közepét lökték a nézők orra elé mindenféle előzménybemutatás nélkül."

Mert nem egy saga közepét "lökték oda", hanem egy önálló történetet. Mikor 1977-ben bemutatták a "Star Wars"-t, még nem volt sem alcíme, "A New Hope", sem epizódszáma "Episode IV".

Miután hatalmas siker lett, Lucas ezután gondolkodott el azon komolyabban, hogy hogyan bővítse ki a történetet. Ekkor döntött úgy, hogy egyrészt trilógiát csinál belőle, másrészt az epizód-számozással helyet csinál egy esetleges előzménytörténetnek is.

Válaszok:
opht | 2020. május 24. 13:34

Dehogy. Ki a fene volt Obi Wan Kenobi? Csak úgy ott volt, és senki nem tudta megmondani, hogy kapcsolódik Luke-hoz, miért szellem, és hogy tud beszélni, ha halott.

Válaszok:
Megtalálta | 2020. május 24. 13:43
Megtalálta | 2020. május 24. 13:46

Sőt, a főszerepeket alakító színészek sem vártak túl sokat ettől a filmtől. Ők persze nem látták át az egészet, csak annyi jött le nekik, hogy egyfajta modern kalandfilmben szerepelnek, ami gyerekeknek készül.

Abban nem feltétlenül értek egyet, hogy Lucas sem várt jó eredményeket. Lucas legalábbis azzal a céllal vágott bele a filmkészítésbe, és dolgozott a történeten és a karaktereken hosszú éveken át, hogy egy modern körülmények közt játszódó klasszikus hőseposzt vigyen filmvászonra.

Lucas a főiskolai diplomamunkáját Joseph Campbell "Az ezerarcú hős" könyvéből írta, ami elég erősen épít C. G. Jung és Mircea Eliade munkásságára, abban a tekintetben, hogy az emberek figyelmét milyen történetek és milyen karakterek ragadják meg. Mi minősül archetipikus történetnek, és archetipikus karaktereknek. Ez volt a fő modell, a váz, amit Lucas követett a film készítésekor is.

Ha nem erre alapozza a sztori, valószínűleg tényleg csak a hibákat látta volna meg benne a közönség. mint ahogy sok filmnél hasonlóan történik. Ha nem ragad magával a sztori, nem tudod beleélni magad, akkor csak a hibák maradnak.

A főhős Luke volt, és a mentoráról épp elég volt azt tudni, hogy bölcs volt, tapasztalt, és hogy a segítségével a főhős nem bukott el a kezdeti lépésekben.

Válaszok:
opht | 2020. május 24. 16:56

"Dehogy."

Egyébként ez meg mégis mit jelent? Mi az, hogy "dehogy"? Nem trilógiának indult. 1977-ben a bemutatón nem szerepelt sem epizószámozás, sem a New hope alcím. A film címe az volt, hogy "Staw Wars". Ezek tények.

A Disney Star Wars trilógia az egyik legrosszabb propagandafilm, a legrosszabb minőségű fajtákból.

:D Ezt tuti ide szántad?

Lucas valószínűleg a végére belefáradt, ezért nem várt nagy sikert. A stúdiótól is nehezen tudott pénzt szerezni, csúszásban volt az egész, a koncepció már évekkel azelőtt elkészült. Csoda, hogy a film a végére elkészült.

Arra is emlékszem egy dokumentumfilmből, hogy az is innováció volt, egyfajta "konzervatív" innováció Lucas részéről, hogy nem valami divatos, elektronikus zenét csináltatott a filmhez, hanem klasszikusat, klasszikus hangszerelésűt John Williamssel, és a forgatás végefelé már ebben is kételkedni kezdett, hogy jó döntés volt vagy sem. Szerintem az egyik legjobb döntése volt, egyébként.

A film költségei 11 millió dollár körül mozogtak, a bevételek meg 700 millió felett. Inflációval korrigálva 1 mrd feletti.
https://www.the-numbers.com/mo..

"...nos ekkora bevétel után csak a jogdíjakból eléldegéltek az említett színészek szerintem jó sokáig ."

Nem tudom, hogy kaptak-e a jogdíjból. Mindenesetre híresek lettek. Talán beskatulyázva érezték magukat, de a színészet már csak ilyen A legtöbb próbálkozónak nem hogy több, de egyetlen híres szerep sem jut.

Harrison Ford persze más, neki nagyon bejött az élet. :D

Pont erről írtam. Hogy többségnek, ahová tartozol, ennyi pont elég.

Így valahogy. A filmet anno kitárgyaltuk az iskolatársakkal, hogy ki mit ismert föl a konyhai kellékek közül. Tényleg teljesen elbaltázták. De utána elolvastam könyvben, és csak úgy sugárzott belőle az értelem.

Az SW-vel fordított a helyzet.

Azt a sztorit olvastad, aminek Donda professzor a főszereplője? A címére nem emlékszem, de haláli. Donda professzor fölfedezi az információ anyaggá válásának a törvényét, és megjósolja, hogy néhány év múlva a számítógépeinken tárolt összes információ szürke por formájában ki fog peregni a a gépeinkből.

Hatalmas szatíra, végigröhögtem.

Működő varázslat. Érdemes elolvasni a magyar népmese verzióját ("Égenjáró Lukács" a gugliban), folyamatosan működik. Ez mutatja, hogy tényleg olyasmiket használ, amik benne vannak a kollektív tudattalanban, és újra és újra előjönnek. Ha a magyar népmeséket szeretjük, nincs ok az SW-re prüszkölni.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés