Patkós András viszont végtelen türelemmel keresi szövegeiben a világunktól oly eltávolodottnak vélt kvantumfizika közértésre/közös értelmezésre predesztinált összefüggéseit. Majd a Nobel-díjas és a díjat megérdemlő korszakalkotó nagy tudósok vitáin át eljut e tudományág korabeli világirodalmi tükröződései szférájába is (Tom Stoppard, Daniel Kehlmann, Jean Philippe Toussaint, Michel Houellenbecq, José Saramango), mintegy bizonyítván, hogy Platón barlangja óta nem lehetnek és nincsenek külön útjai a természettudományos és humán ismereteinknek. Bizony jó lenne, ha ez a könyv a nyarat idézné vagy legalább felelős gondolkodásra ösztökélné az oktatási rendszerünk irányítóit. Pontosabban kellő önvizsgálatra kellene, hogy invitálja a felelős értelmiségünket.
Ha Teller Ede lefekvéskor Adyt olvasott, akkor ma a „humán beállítottságú értelmiségiek”, különösen az alkotók sem engedhetik meg maguknak a természettudományos (vagy legalább a csak ismeretterjesztő) könyvek hiányát könyvespolcaikon. Éppen a nekik, akik a számukra esetleg ismeretlen természettudományos felfedezések nyomán terjedő praktikus elektronikus könyveik (E-book) tárolóiban kellene, hogy legyen hely az ilyen jellegű olvasmányokra is. Mert ugye például a huszadik század legendás marslakói zömmel a fasori gimnáziumból indultak neki a tudományos kalandjaiknak, ahol bizony alaposan feltarisznyázták őket a humán és természettudományok alapjaival. És ez a kettősség/?/ sosem volt kárukra, sőt! Megismételhető-e ma nálunk a fasori csoda? Meg. Más kiutunk nincs az egyre kaotikusabb világunkból, melyet a profitőrület mételyez és riasztó rémként az ismeretlen, változó jövő. Mert reánk szabadult a klímakatasztrófa, a félig eltitkolt háborúk kora, a terror újabb fellángolásai, a népességfogyás, amin nem segít majd a muszlim migráns cunami.
„Szüntelenül törekednünk kell mindazok megnyerésére, akiken múlik, hogy a magyarság ne veszítse el a természetről szóló alaptudományok művelése iránti, mindnyájunk számára mindmostanáig világszerte megbecsülést hozó, szép képességét.”
Nekünk e kies, szép hazában – állapítottuk már meg végtelen sokszor – nem rejtőzködnek ásványi kincsek a föld alatt. Csak a szellemi tőkénkkel gazdálkodhatunk. Azzal viszont nagyon felelősen kell. Módszert sem kell kitalálnunk hozzá, hiszen a „fasori módszer” létrehozta a maga idejében a világ legjobb gimnáziumát. Vagyis jövőnket illetően a közoktatás fejlesztésében, a pedagógusok pozitív/!/ kiválasztódásában van egyetlen, de mindennél hatalmasabb lehetőségünk. Amennyiben sikerülne oktatásügyünket „fasori” színvonalra emelnünk, fokozatosan, ha nem is automatikusan (a szellem működése sosem önműködő rendszer!) akkor a sok, ma gordiuszi csomóként érzékelt és értelmezett problémánk, sérült tudatunk, identitáskeresésünk a megoldódás felé fejlődhetne. Hiszen az emberi gondolkodás két irányzata nem csupán feltételezi egymást, hanem egymásra is épül. A jelenlegi konzumszédületünk fertőzöttségéből, szabad piaci ökológiánk romjainak jövőtlen árnyékából is ezen az úton tudnánk kilábolni.
Kocsis István Bolyai monodrámájában rögeszmésen ismételgeti a tudós mottóját, amely Bolyai számára az egyetlen tisztességes út. „Én mindig a nehezebbik utat választottam!” Ilyen egyszerű volna? Nem egyszerű talán, de mégis járható ez az út. A jövőnket illetően talán nincs is más választásunk.