A cél az, hogy a magyar vállalkozások jobban megállják a helyüket a nemzetközi versenyben. E tekintetben is vannak eredmények. 2010-óta a hazai kkv-k termelékenysége (az egy foglalkoztatóra jutó hozzáadott értéke nominálisan) több mint 2,3-szorosára nőtt, míg a nagyvállalatoké kisebb mértékben, összesen 2,1-szeresére. A Demján Sándor Program pedig a további javulást célozza meg.
3. A Fidesz számára kudarc az EP-választás eredménye.
Ezen a ponton Tölgyessy Péter júliusi és decemberi megállapításai egybecsengenek, így én sem tudok mást mondani, mint akkor: „a kormánypártok magabiztosan megnyerték mindkét választást. A jobboldal ezúttal nem úszott világcsúcsot, de az európai választások egyik legjobb eredményét így is sikerült hozni, illetve ciklus közben, kormányoldal számára mindig nehéz félidős helyzetben sikerült szép önkormányzati sikereket felmutatni.”
Ma annyival tudunk többet, hogy látjuk, a nyugati világban sorra buknak meg a regnáló kormányok, politikai erők és elitek.
2024-ben a világ népességének közel felét érintve, mintegy 80 országban tartottak nemzeti szintű voksolást, amelyen a regnáló pártok népszerűsége jelentősen csökkent. A működő demokráciának minősülő államok többségében az eddigi kormánypártok népszerűsége több helyen 10-20 százalékponttal is visszaesett. Ehhez képest a Fidesz-KDNP 45 százalékos júliusi győzelme nemhogy nem kudarc, hanem minden trenddel szembe menő kitűnő eredmény.
4. 2024-ben a Fidesz olyan kihívót kapott, amely a korai Fideszre emlékeztet.
Tölgyessy Péter itt bizonyára a Tisza Pártra gondol, amely viszont egyáltalán nem emlékeztet a Fideszre. A Fidesz mindig is eleven közösség volt, amelynek tagjai együtt határozták meg a politikai közösség mozgásának irányát, nem pedig „one-man-show”.
S az pedig régen és ma is elképzelhetetlen, hogy ezen jobboldali politikai közösség tagjai „agyhalottazzák”, „Soros-ügynöközzék” egymást, „büdösszájúzzák” a saját támogatóikat.
Mint ahogy fideszes politikusi castingra sem emlékezhetünk, mivel nem történt ilyesmi. Ezt csak azért említem, mert ha egy közösség szervesen jön létre, akkor nincs szükség ilyen mesterséges toborzásokra. Nem beszélve arról, hogy a Fidesz sosem tűrte jól, ha kívülről akarták megmondani, mit kell gondolnia. Viszont ez nem mondható el a Tisza Pártról, amely már ma is Brüsszelből kapja a direktívát. Az olyan tartós politikai sikerhez, nagyarányú győzelmekhez, amit a Fidesz elért, hosszú évtizedek kitartó politikai munkája és szuverén fellépés kell. Ezeket hosszú távon nem lehet influenszerkedéssel helyettesíteni.
5. Nem jöttek be az akkumulátorgyárak, nem várható tőlük komoly gazdasági teljesítmény.
Tölgyessy Péter érvei itt két részre oszlanak. Egyfelől arra vonatoznak, hogy az akkumulátorgyártás jövője közel sem olyan fényes, mint korábban tűnt. A másik elem, hogy a gyárak létesülése nem hozott igazi gazdasági teljesítményt. Az első felvetésre válaszolva érdemes megjegyezni, hogy egyszerűen nem igaz, hogy az akkumulátorgyártás vagy általában az elektromos autózás zsákutcába került volna.
Ez a piac továbbra is bővül, 2024-ben globálisan 25 százalékkal nőtt az elektromos autók eladási száma. S egyáltalán nem mindegy, ezeket hol gyártják le.
Ez átvezet a kérdés második felére, a megtérülés, a gazdasági teljesítmény kérdésére. Önmagában különösnek hat az a felvetés, hogy az akkugyárak és általában az elektromos autózáshoz köthető beruházások még nem látszanak meg a magyar gazdaság teljesítményében. Ezek a gyárak ugyanis idén fordulnak majd termőre. Az MNB számításai szerint a BMW, a CATL és a BYD beruházásai 2025-ben 0,6, 2026-ban pedig 0,8 százalékponttal emelik majd a GDP növekedési ütemét, amely érték 2030-ra eléri majd a 2 százalékpontot is. Ezek az új gyárakhoz kapcsolódó a kedvező folyamatok jövőre indulnak el. S van még itt egy harmadik elemzési szempont is, amely a hazánkba érkező befeketésekre és azok szerkezetére vonatkozik. Ezzel kapcsolatban azt maga Tölgyessy Péter is elismeri, hogy mostanra sikerült diverzifikálni a hazánkba érkező külföldi befektetéseket. Magyarországon a külföldi befektetések állományát tekintve az első helyen ugyan az Európai Unió áll, sorrendben utána Dél-Korea következik, aztán az Egyesült Államok, majd Kína és Japán. Ez a konnektivitáson alapuló külgazdasági kapcsolatrendszer a gyakorlatban, ami magyar nagystratégia egyik fontos eleme. Idén nemcsak ez, de a stratégia többi eleme teljes kapacitással működésbe lép. Többek között ezért is mondja a kormány: 2025 fantasztikus év lesz.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd