Kiderültek a részletek: mutatjuk, mennyi lesz a magyar minimálbér és a garantált bérminimum a következő években
Kiderültek a hároméves bérmegállapodás legfontosabb részletei.
Jövőre 9 százalékkal nő a minimálbér és 7 százalékkal a garantált bárminimum. A novemberben megkötött bérmegállapodás célja, hogy érezhetően növelje a magyar fizetéseket. Ez a cél megvalósulni látszik, noha a vállalkozások nem örülnek a kényszerű béremeléseknek. Az biztos, hogy nem csak a minimálbéresek járnak jól.
A hároméves, novemberben megkötött bérmegállapodás értelmében jövőre 9 százalékkal nő a minimálbér és 7 százalékkal emelkedik a garantált bérminimum. Az emelések mértéke jelentősen meghaladja a gazdasági növekedést, ugyanakkor a kormány új gazdaságpolitikájának egyik legfontosabb célkitűzése, hogy emelkedjen az emberek jövedelme.
Ezt is ajánljuk a témában
Kiderültek a hároméves bérmegállapodás legfontosabb részletei.
A fizetések emelkedése kedvezően hat a fogyasztásra, így végső soron a költségvetés bevételei is nőnek, de a vállalkozások profitemelkedésének is alapvető feltétele a vásárlóerő, így a kereslet emelkedése.
A vállalkozások ugyanakkor összességében – érthető okokból – nem örülnek a jelentős béremeléseknek, mivel a bérköltségre fordított kiadásaik nőnek. Ráadásul egy olyan időszakot követően, amikor jelentősen nőtt az önköltség is.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézete közzétette a Nagy Elek kamarai elnök által korábban bejelentett felmérést, amelyben a kamarai hálózat országszerte a kötelező legkisebb keresetek emelésének hatásairól kérdezte a vállalkozókat. Az eredmények alapján kiderül,
a minimálbér emelése közvetlenül alig érinti a munkavállalókat, közvetve ugyanakkor a legtöbb cégvezető szerint jelentős hatása van, mivel a magasabb bérkategóriákban dolgozó munkavállalók elvárása, hogy fizetésük legalább a minimálbér-emelés mértékével emelkedjen.
Ez tehát azt jelenti, hogy a munkavállalók döntő többségének 2025-ben legalább 7-9 százalékkal nőhet a fizetése. A mikro- kis és középvállalkozások 75 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a magasabb bérsávokban dolgozók fizetését is emelniük kell a minimálbérek emelése miatt.
Ez a tendencia összhangban van a versenyszférában induló bértárgyalásokon megfogalmazott igényekkel és elvárásokkal. A szakszervezetek, a munkáltatók és a kormány a novemberben megkötött bérmegállapodásban ajánlásként megfogalmazta: a piaci szereplők úgy emeljenek bért, hogy a keresetek reálértéke is érdemben növekedjen.
Ezt is ajánljuk a témában
Jövőre is jelentős, a gazdaság teljesítményét érdemben meghaladó béremelésre számíthat a munkavállalók többsége.
Az MKIK novemberi felmérésének időszakában még nem volt ismert a Demján Sándor program összes részlete. Ma már látható, hogy a vállalkozások aggodalmaira jó válasznak bizonyul a hazai mikro- kis- és középvállalkozások támogatását célzó eddigi legnagyobb állami programcsomag.
Ennek oka, hogy vállalatmérettől függ, mekkora gondot okoz a bérek kötelező emelése. Ráadásul mind a kisebb, mind a nagyobb cégek úgy nyilatkoztak, minimálbéren foglalkoztatott alkalmazottak ma már alig akadnak. A kamarai beszámolók szerint
130-150 ezer olyan munkavállaló van a versenyszférában, aki ténylegesen minimálbért keres. Nagyjából ugyanennyien érintettek a szürkefoglalkoztatásban,
vagyis hivatalosan minimálbérre vannak bejelentve, de jövedelmük egy részét zsebbe kapják munkaadójuktól.
A cégek arról számoltak be, hogy az elmúlt években tapasztalt költségemelkedés és ezzel együtt a kereslet visszaesése után egy kedvezőtlen pozícióból kell kötelezően bért emelniük. Éppen ezért a kisebb cégeknél más területeken kell költséget csökkenteni, valamint árat kell emelniük.
A területi kamarák tapasztalatai alapján összeállított, közel 4200 vállalkozás bevonásával végzett kamarai felmérés tanulsága szerint a vállalkozások több, mint fele, 54 százalékuk áremeléssel reagálna a kötelező legkisebb munkabérek emelésére.
Az áremelés ugyanakkor sok vállalkozásnál – ágazattól függetlenül – nehezen kivitelezhető. Ennek legfőbb oka a belföldi fogyasztás és a szolgáltatások iránti kereslet visszaesése, majd stagnálása. Ha a vállalkozások az elmúlt évek inflációs sokkja után ismét emelik az árakat, akkor a lakosság körében tapasztalható óvatossági motívum aligha változik, így a fogyasztás továbbra is a vártnál alacsonyabb szinten marad. Az alacsony kereslet tehát gátja az áremelésnek.
A feldolgozóiparban is akadályokba ütköznek a cégek áremelési szándékukkal. Ez elsősorban a feldolgozóipari beszállítókra igaz, akiktől a külföldi megrendelők csökkenő árakat várnak, a másik oldalról viszont elkerülhetetlen, hogy emeljék a fizetéseket.
A kkv-k arról tájékoztatták a kamarákat, hogy a munkaerő megtartása továbbra is kulcskérdés számukra. Éppen ezért a béremelések ellenére sem készülnek létszámleépítésre, helyette új munkarendek és atipikus foglalkoztatási formák bevezetésével reagálnak a magasabb bértételekre. Ahol van béren kívüli juttatás, ott a keret alapbéresítése is lehetséges megoldás.
Az országon belül is merőben eltérő a foglalkoztatási helyzet. A nyugati határ mellett és Budapest vonzáskörzetében szóba sem jöhet a minimálbér, mint fizetés – közölték az érintett vállalatvezetők. Elmondásuk szerint
Ausztriával meg sem próbálnak versenyezni, aki a határ másik oldalán szeretne dolgozni, képtelenség itthon tartani. Ezzel szemben, akik nem szeretnének ingázni, esetükben sem kerülhető el a fizetésemelés. Ennek oka, hogy a nyugati határ mentén, a magyar vállalkozások között is óriási a munkaerőért folytatott verseny.
Az ország másik végén, elsősorban Észak-Magyarországon és az Észak-Alföldön a mikro- és családi vállalkozások számára jelent akár a további működést is érintő következményeket a minimálbérek emelése. Ennek részben az alacsony hozzáadott érték és hatékonyság az oka, részben pedig az, hogy a családi vállalkozás alkalmazottai és maguk a családtagok legtöbbször minimálbérre vannak bejelentve, jövedelmük további részét pedig az osztalék és a profit adja.
Szintén az ország perifériáin találhatók azok a cégek, amelyek régóta nem fejlesztettek, működésüket pedig veszélybe sodorják a kötelező béremelések. Egyes vélemények szerint ugyanakkor a piactisztító hatás érvényesülése kedvező az életerős vállalkozások számára, mivel növekszik a szakképzett munkaerő kínálata.
Komoly kihívást jelent a kereskedelemben a kisboltok alkalmazottainak fizetésemelése. A beszámolók szerint a multikra bérszínvonala meghaladja a garantált bérminimum összegét, ugyanakkor a munkaerőhiány az egész ágazatot sújtja. A kistelepüléseken működő kisboltokban ugyanakkor jellemző a kötelező legkisebb munkabér. Ennek emelése áremeléssel járhat, mivel a vidéki elvándorlás és a demográfiai okok miatt folyamatosan csökken a vásárlók száma. Ezzel szemben az érintettek sem maradtak ki az elmúlt években tapasztalt költségnövekedésekből, beleértve az energiaárakat és a szállítási költségeket. Komoly versenyhátrányt okoz a vidéki területeken is az e-kereskedelem, elsősorban a Temu és már, fillérekért értékesítő külföldi kereskedők.
A Covid-19 járvány idején a vállalkozások számára világossá vált, nem éri meg elküldeni a munkaerőt akkor sem, ha akadozik a működés, mivel később a bevált dolgozót lehetetlen visszacsábítani, az óriási munkaerőhiány miatt pedig szinte esélytelen versenyképes szakembereket felkutatni.
Létszámstop bevezetésével ugyanakkor a cégek harmada, munkaerőt kiváltó beruházásokkal pedig 37 százalékuk spórolna.
Meglepő, hogy a cégek túlnyomó többsége inkább hátrányosnak tartja a kötelező béremeléseket, ugyanakkor 78 százalékuk mégis úgy gondolja, a minimálbér és a bérminimum növelése nem befolyásolja érdemben a versenyképességet.
Az MKIK felmérésének időszakában még nem írták alá a szociális partnerek a bérmegállapodást. Azóta kiderült, hogy a minimálbéren foglalkoztatott alkalmazottak után a vállalkozások kapnak állami támogatást. Ennek lényege, hogy a 2025-ben növekvő minimálbéres bértömeg után is a 2024-es összeg után fizetendő járulékokat kell levonni.
Ez azt jelenti, hogy egy minimálbéres munkavállaló 2025-ben évi 288 ezer forinttal kerül csak többe a munkáltatónak, amely kizárólag a bruttó béremelés mértékével megegyező összeg.
A kormány emellett ígéretet tett arra, hogy megvizsgálja, milyen egyéb módokon nyújthat támogatást a bértételek kigazdálkodásában az érintett vállalkozói kört.
Orbán Viktor miniszterelnök az elmúlt időszakban többször is arról beszélt, 2025 fantasztikus év lesz. A kormányfő azt is elmondta,
meglesz a fedezete az új gazdaságpolitikának, a békeköltségvetés pedig új korszakot nyit az orosz-ukrán háború okozta válság több, mint 1000 napja után.
A kormány kiemelt célja a jövedelmek emelkedése, amelyben a három évre megkötött bérmegállapodás mellett komoly szerepet játszik a családi adókedvezmény megduplázása. Az első 50 százalékos emelés 2025 júliusától jön, a második pedig 2026 januártól. Közben
a minimálbér összege 2027-ben 40 százalékkal lesz magasabb, mint 2024-ben.
Az emeléssel hazánk ráadásul eleget tesz az Európai Unió minimálbér-irányelvében elvárt kötelezettségeknek is.
Ezt is ajánljuk a témában
A miniszterelnök jelezte, a mostani bérmegállapodás alapján a három év együtt 40 százalékos béremelkedést jelent.
Nyitókép: Yuki Iwamura/Bloomberg via Getty Images