A Belügyminisztérium csütörtökön kora délután tudatta az MTI-vel, hogy több tízezer pedagógus vett részt a tárca online kérdőíves kutatásában. Ismertették, hogy a pedagógusok nagy többsége fontosnak tartja, hogy egy további béremelés esetén kiemelt juttatási szempont legyen, ha egy pedagógus a leghátrányosabb helyzetű településen dolgozik, illetve magas arányban foglalkozik halmozottan hátrányos helyzetű gyermekkel.
Ugyancsak jelentős többség ért egyet azzal, hogy a tanárok díjazása a jövőben vegye figyelembe a teljesítményértékelést - ez derül ki a pedagógusok online konzultációjából, amelynek elemzése most készült el.
A köznevelésért felelős Belügyminisztérium köszönetet mond a pedagógusoknak, akik részt vettek ebben a párbeszédben, válaszadásukkal és javaslataikkal segítették a közös munkát. Mint ismert, a kormány elkötelezett a pedagógusok további béremelésében, ahogy megszületik a megállapodás az Európai Bizottsággal, a legnagyobb pedagógusbéremelés következhet a rendszerváltás óta.
A kormány az idei kormányátalakítás után indított konzultációt a pedagógusok és a köznevelésben dolgozók körében a pedagóguspályával és a közneveléssel kapcsolatos stratégiai kérdések véleményezésére.
A kérdőív eredményei irányadóak a kormány számára a további pedagógusbéremelés tervezésében is”
– jelezte a tárca, mely szerint ha létrejön a megállapodás az Európai Bizottsággal, a rendszerváltás óta a legnagyobb béremelés jöhet a pedagógusoknak.
Úgy fogalmaznak, az a cél, hogy a pedagógusok átlagbére 2025-re elérje a diplomás átlagbérek 80%-át. A mostani bérhez képest 2023-ban az eddig tervezett 10% helyett csaknem 21%-os, 2024-ben 25%-os, 2025-ben pedig 29-30%-os lehet a béremelés mértéke. A béremelés differenciált lesz, a halmozottan hátrányos helyzetű térségekben dolgozó pedagógusok bére a diplomás átlagbér 90 százalékát is el fogja érni.
Az online konzultáción való részvétel önkéntes és anonim volt. A felmérés két körben zajlott, idén június 13-26., illetve szeptember 1-20. között. Az első felmérésben nem csak pedagógusok, hanem a nevelést segítő (NOKS) munkatársak is részt vehettek. A júniusi konzultációt 24 ezren, a szeptemberit már több mint 33 ezren töltötték ki. A felmérések az ideális csoport- és osztálylétszámokkal, a munkakörülményekkel és a juttatásokkal, a pedagógusok és a gyermekek védelmével, a pedagógusok teljesítményének értékelésével a munka minőségének elismerésével kapcsolatban kérték ki a tanárok véleményét.