Tegyük hozzá, amennyit főztünk, annyit meg is ettünk: akik bajtársként szolgáltak a magyar katonákkal, annyi afgánt be is fogadtunk, mindenesetre valószínűleg ennél jelentősen többen próbálnak majd keresztüljutni Magyarországon a következő hónapokban.
És mit ad Isten, mint ilyen helyzetekben általában, újra előjön százfajta kreatív analógia, meg olyan mindenféle narratívamorzsa, amelyek aztán így összeállnak egy tányéron, és ételnek képzelik magukat. Bökdössük meg egy kicsit őket a villával, hogy lássuk, mifélék.
A két fő irányvonal szerint szó szokott esni egyrészt a kontinens munkaerőhiányáról, ami valid érv lenne, csak üti a jóemberkedős másikat, mármint hogy emberbaráti szeretetből kell befogadni a migránsokat, menekülteket – ami persze szintén releváns dolog lehet, ha önkéntesen dönthet erről valaki. Az elsőt rendszerint porrá zúzza a valóság: hogy a 2015-ös hullám migránsai vagy menekültjei közül alig tudtak elhelyezkedni a munkaerőpiacon, hogy tanulni se akarnak,
nem mellesleg jókora részük képzetlenebb, mint a legleszakadtabb zsáktelepüléseink integrációs nehézségekkel küzdő lakói;
egyszóval roppant nehéz elképzelni, milyen hiányszakmákba ugranának be résmentesen az informatika, az egészségügy vagy az oktatás területén.
Elő szokott jönni kontextustól függően, mit jelentene az a pár ezer ember, aki itt maradna, vagy akit ide parancsolnának hozzánk: egyrészt hogy milyen jó, hogy ilyen sokan itt vannak, tanulunk egymás kultúrájából, főként mi az övékből, és alakulunk majd mi magunk, és a többi – másrészt meg viszont ne féljünk tőlük, mert hát milyen kevesen vannak, csepp a tengerben, pikk-pakk beolvadnának, ennéls em ártana kiválasztani valamelyiket a kettőből, ha már.
Aztán itt van az „ötvenhatos magyar menekültek = migránsok” toposz. Ennek lényege, hogy akkoriban a Nyugat is befogadott ennyi és ennyi ezer magyart, ezért kell befogadnunk a migránsokat – ez azért vicces, mert ugyanúgy évekig tartottak rengeteg embert osztrák menekülttáborokban, mielőtt az érintett országok önkéntes kvótái alapján befogadták volna közülük azokat, akikre igényt tartottak, s akik körülbelül instant szereztek is munkát. Pedig
nyelvtudásuk eleinte nem biztos, hogy több volt nekik, mint a mai menekülteknek, ellenben tudták, hogy a piszoár mire való,
az így benne volt a nagy, közös, európai csomagunkban. Akik viszont most jönnek, egészen másfajta csomagot cipelnek magukkal. A 2015-ben érkezett szírek – már az első hullámban, és azok, akik nem csak annak hazudták magukat –, még mindig közelebb álltak hozzánk; tanúsítom, jártam eleget annak idején a Keleti pályaudvarnál: akik nem a földön, hanem a bőröndjükön ültek, csendben társalogtak és elnézést kértek azért, hogy az utcán kell zavaró módon tartózkodniuk, azok voltak a szírek. Akik meg kitépték az adományozó kedvű állampolgár kezéből a zsömlét zacskóstul az aluljáróban fetrengve, meg kimentek üvölteni, hogy Németországba akarnak most azonnal menni, na, azok voltak az afgán-félék. Biztos van mindkét népből mindkét fajta (sőt, konkrétan afgán ismerősöm is van, aki nem ilyen volt, mint utóbbiak), de számomra emlékezetes találkozások voltak ezek.