A tudomány és ész harca a szocializmus árnyékában – A feltaláló c. filmről
2020. február 05. 13:52
A tudomány és a politika kapcsolata mindig kényes kérdés, legyen szó bármely uralmi rendszerről. A Béres-történet most filmként kerül a mozikba.
2020. február 05. 13:52
p
0
0
41
Mentés
Béres József 1920. február 7-én született Záhonyban, agrármérnöki diplomáját 1965-ben, doktori címét 1968-ban szerezte. Laboratóriumi kutatóként felfedezte, hogy a növények számos betegségét a létezésükhöz alapvetően szükséges nyomelemek hiánya okozza, és ezek pótlásával a tünetek orvosolhatók. Felismerését továbbgondolva ráébredt, hogy ez az elv az állatoknál, sőt az embereknél is igaz lehet. Hosszas kísérletezés után, 1972-ben alkotta meg legendás készítményét, a Béres Cseppet, amelyet először saját magán próbált ki, majd súlyos beteg húgának is adott belőle.
A Béres Csepp híre szájról szájra terjedt,
egyre többen fordultak a kutatóhoz segítségért. Béres tevékenységét azonban a szocialista hatalom nem nézte jó szemmel, minden eszközt bevetettek, hogy megtörjék népszerűségét és megakadályozzák a készítmény terjedését. A hatóságok börtönnel fenyegették, kuruzslás vádjával bírósági eljárást indítottak ellene, de a kutató minden fenyegetés ellenére kiállt felfedezése mellett, és humánus, igazságkereső személyisége sokakat az ügy mellé állított.
A tudomány és a politika kapcsolata mindig kényes kérdés, legyen szó bármely uralmi rendszerről. Egyes találmányok fel tudnak emelni társadalmakat,
más innovációk a szemléletet formálhatják át pillanatok leforgása alatt
– az eddig regnáló uralmat megingatva.
Február 6-tól játsszák országszerte a mozikban A feltaláló című magyar játékfilmet. A Gyöngyössy Bence rendezésében készült életrajzi dráma a Béres Csepp megszületésének izgalmas történetét és Dr. Béres József kutató hatalommal vívott, megalkuvást nem tűrő harcát mutatja be a hatvanas-hetvenes években.
„A feltaláló a Béres Csepp születésének eseményeit követve egyúttal látleletet ad a hatvanas-hetvenes évek Magyarországáról, a (nem) működő szocializmusról, az akkori társadalmat átható hazugságokról, intrikákról. Úgy érzem, napjainkban különösen fontos, hogy felelevenítsük Béres József küzdelmeit, igazságszerető, megalkuvást nem tűrő személyiségét, elkötelezettségét és azt a morális értékrendet, amelyet a kutató ránk hagyott” – emelte ki a rendező.
Kabay Barna, a film producere és társ-forgatókönyvírója elmondta: „Nagyon fontos számomra, hogy ez a film a hatvanas évek óta felnőtt generációkat is megszólítsa. Azokat, akik keveset tudnak erről az időszakról, akik csak homályos sejtésekre, érzésekre támaszkodhatnak.”
Egy nemzet életében nagyon fontos kérdés, hogy a történelem traumáit és az abban fogant örökségét hogyan dolgozza fel és közvetítse az utókor számára. Szembenéztünk a holokauszt borzalmaival a Saul fiában, láthattunk 19. századi akciófilmet a Kincsem formájában, Gera Marina teljesítménye pedig Emmy-díjat ért a GUPVI táborok borzalmait megörökítő Örök télben.
A tanú a szocializmus humorosabb felét próbálta megragadni, ez azonban A feltalálóról nem mondható el.
Komoly filmmel és számvetéssel van dolgunk,
a darab pedig témáját tekintve hiánypótló. Hiszen mit tudunk ma azokról a tudósokról és kutatókról, akik a szocialista diktatúra árnyékában végezték áldozatos munkájukat?
Sajnos keveset. A feltaláló című film pedig jó. Egy közel kétórás mozi, egyetlen személy életének kis periódusáról első hallásra ijesztőnek hathat főleg, ha életrajzi filmről beszélünk. Kérdéses, hogy a történet végig megragadja-e a néző figyelmét, milyen dramaturgiai elemeket hol és hogyan vetnek be. „Jó történeteket kell a mozikba vinni és ez egy jó történet, önmagában is megáll a lábán” – mondta a rendező a sajtóvetítés utáni sajtótájékoztatón. A kijelentése pedig teljes mértékben megállja a helyét, hiszen Béres József gyógyító cseppjének története az élet és a fakuló szocializmus olyan oldalát mutatja be, amit eddig mozivásznon nem láthattunk – a történet pedig nem köztudott.
Béres története nem csak az igazság és a tudomány harcát testesíti meg egy olyan rendszerben,
ahol „van egy sorminta, aki kilóg, azt levágják”,
hanem a szürke ’60-as évek falusi életét is megörökíti, tekintve, hogy a 20. század egyik legnagyobb magyar találmánya egy Kisvárdai tsz laboratóriumában fogant. Magyar mozi ilyen témát, ilyen környezetben eddig még nem dolgozott fel, az időzítés pedig tökéletes, hiszen 2020 a feltaláló születésének 100. évfordulója. A képi világ gyönyörű, az operatőri munka nagyon sok hozzáadott értéket ad a filmhez, a zene pedig végig harmóniában kíséri a történetet. A díszletek és jelmezek visszaadják a ’60-as évek miliőjét, olyan képet teremtve és hangulatot alkotva a néző körül, amiben könnyen átélheti a Kádár-rendszer széthullásának kezdeti napjait és azonosulhat Béres karakterének drámájával.
A helyzetet fokozza a tudat, hogy Béres nem csak az diktatúra gépezetével kellett szembe szálljon, hanem az idővel is, mivel húga agytumoros beteg volt – a Béres csepp ötlete is innen fogant bátyja fejében. A feltaláló egy hiánypótló filmalkotás a magyar mozi történetében – reméljük, hogy sikeres lesz, elindítva ezzel egy hullámot, ami az eddig kellően fel nem dolgozott nemzeti történeteket és értékeket helyezi fókuszba.
Petényi Katalin, a film társszerzője és Gyöngyössy Bence rendező elmondta, hogy a forgatás ötlete egy 2015-ös Béres Józsefről szóló dokumentumfilm kapcsán fogant a rendező fejében, azonban a Nemzeti Filmalap és Andy Vajna először elkaszálta az ötletet, majd az MTVA finanszírozásában egy négyrészes sorozat valósult meg „Cseppben az élet” címen.
A film a négyrészes sorozat jeleneteiből lett összevágva, illetve forgattak hozzá új jeleneteket is. Adatforrások voltak a helyi híradók beszámolói, levéltárak és akkori újságok címlapjai, illetve a Béres Klára által írt könyv a feltaláló munkásságáról, ami számos interjút és visszaemlékezést tartalmazott. Nagy László naplója is nagyon sokat segített a korhű ábrázolásban, hiszen Béres egyik fő támogatójaként napról-napra megörökítette a tudós viszontagságos életszakaszát.
A film forgatókönyvét Petényi Katalin, Gyöngyössy Bence és Kabay Barna Balázs Béla-díjas alkotók, valamint Fonyódi Tibor és Czető Bernát László írták. Béres József szerepét Gáspár Tibor (Kincsem, Anyám és más futóbolondok) Jászai Mari-díjas színész alakítja, aki szerint
A feltaláló története ma is aktuális,
hiszen a kreatív elméknek, a más utakat járóknak mindig meg kellett küzdeniük a hatalommal, a hivatalokkal, némelyeknek még a saját családjukkal is, hogy elérjék álmaikat, megvalósítsák céljaikat.
Béres József feleségét, Papp Katalint Huszárik Kata (Hyppolit, a lakáj) alakítja, színészi játéka felidézi az erős asszony személyiségét, aki a rengeteg baj és nehézség dacára is hűségesen kitartott férje mellett, mindenben támogatva őt. A feltaláló további főbb szerepeiben olyan kiváló színművészek láthatók, mint Székely B. Miklós, Hatházi András, Seress Zoltán, Für Anikó, Lukács Sándor, Trokán Péter, Bede-Fazekas Szabolcs, Oberfrank Pál és Trill Zsolt.
A feltaláló c. film Dr. Béres József születésének 100. évfordulója előtt tisztelegve 2020. február 6-án érkezik országszerte a mozikba, a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Az elmúlt százhúsz évben öt államalakulathoz tartozó Csallóközben már a klub puszta működése is csodának számít, ám a DAC a megmaradás és a nemzeti összetartozás szimbóluma lett. Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
A nem túl bizalomgerjesztő előzetes ellenére a Demjén Ferenc dalaira komponált Hogyan tudnék élni nélküled? közelről sem olyan rossz, ami főleg a szerethető, szimpatikus szereplőknek és a jó ízléssel adagolt zenei betéteknek köszönhető.
Magyarországon is bemutatták a DAC filmet, a dunaszerdahelyi futballklubról szóló mozit, amely a felvidéki magyarság közösségteremtő erejének szimbólumává vált.
Szombaton reggel, a Duna Arénában véget ért az olimpiai bronzérmes, világ- és Európa-bajnok úszó pályafutása.
p
2
0
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 41 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2020. április 01. 08:04
Aggódok, hogy elég haladó lesz-e ez nekünk. Van benne buzi férfipár, leszbikus nemváltó, foglalkozik-e eleget a kisebbségek jogaival és a holokauszttal? Félek nem fogja megütni a mércét. Hogy mégis átsiklott? Biztos elaludtak az ettársak a MTVA-nál, pedig a filmalap példaszerűen tette a dolgát.
Kíváncsian várom mi van a Hunyadi filmmel, kócos és a tököm tudja ki buzi janicsár-magyar ikerpár izgalmas kalandjait a felfordult világban.
A négyrészes Béres-film egy dolgot mutatott be hitelesen! Mégpedig azt, hogy a több évtizedes kommunizmus mekkora károkat okozott az országnak és a magyar népnek! Mert Béresek biztos voltak több százan, vagy ezren ebben az országban, csak megtörtek a kommunizmus igája alatt! A magántulajdon ellopva, a természetes, piaci gyarapodás elnyomva, az alkotókedv, a bizakodás, a bátorság, a hit a jövőben, stb. elkorcsosítva: ez volt a piszkos kommunizmus. Maradt jobb esetben a csalás és a lopás, ha élni akartál, tehát a nép erkölcsileg is megtörve! És ma legalább másfél millió ember, biztos szavazóként, ezt kívánja visszahozni! Mintha rohannánk előre, önmagunk tragédiájába...
Emlékszem a régesrégi beszélgetős tv műsorra, amiben személyesen védte találmányát a gúnyolódó, támadó hangú ellenzőkkel szemben. Sarlatánnak, kóklernek titulálták.
Most pedig dugig vannak termékeivel a patikák és a drogériák.
Amióta a McDonald's pontosan 8 x 8 milliméteres szalmakrumplijáról kiderült, hogy a génkezelt krumpli porán kívül még 16 fajta ez meg az alkotja, és közönséges fröccsöntéssel formázzák a masszát, el tudom képzelni, hogy hajnövesztő hatása is van, csak még nem derült ki.