Politikai értelemben szintén elég vigasztalan a kép, hiszen Trianon tragédiája máig él. Ha jól értem, akkor a történelmi Magyarország felbomlása is törvényszerűség volt.
Nagy-Magyarországot is multietnikus államalakulatként kell felfognunk. Tehát mindaz, amit a birodalmakról mondtam, ebben az esetben is érvényes. Annyiban azonban mégis más a helyzet, hogy a felbomlás mikéntje valószínűleg egész másként is alakulhatott volna. Az, hogy a Monarchia 1918 őszén felbomlott, néhány valóban a birodalomhoz kötődő társadalmi csoporton, például a katolikus kléruson, a tisztikaron, az arisztokrácia és a nagypolgárság egyes csoportjain kívül különösebb döbbenetet vagy sajnálatot nem váltott ki. A „Monarchia-tudattal” rendelkező csoportok szám szerint kisebbséget alkottak; a társadalom döntő többsége, a masszív tömegek nemzeti tudatúak voltak. Trianonnal viszont más volt a helyzet. Ez a közép-és alsóbb rétegek jelentős részét is megrázta. Részben a történelmi beidegződések miatt, részben viszont azért is, mert a fennen hirdetett nemzetiségi elvet a döntnökök ott sem tartották be, ahol minden nehézség nélkül betarthatták volna. Trianon igazi tragédiája ez: több mint 3 millió magyar elszakítása úgy, hogy ezeknek közel fele közvetlenül az új országhatárok mellett élt. Ez sem törvényszerűnek, sem igazságosnak nem nevezhető. A felháborodás és a két világháború közötti magyar külpolitika revizionizmusa tehát nagymértékben érthető.
Mostanában él egyfajta nosztalgia a Monarchia iránt, amelyben sokan az Európai Unió elődjét látják. Valóban az volt és léteznek-e még napjainkig ható, úgynevezett monarchikumok térségünkben, melyek az összetartozást erősítik?
Kissé erőszakolt párhuzamot vonni az EU és a Monarchia között. Az EU önkéntes és demokratikus úton jött létre, míg a Monarchia nem. Előbbiből ki lehet lépni, az utóbbiból nem lehetett. Az EU nem akar asszimilálni, a Monarchia, és azon belül Magyarország akart. Ezektől nem lehet elvonatkoztatni. Ugyanakkor kétség kívül vannak olyan tárgyi és mentális emlékeink, amelyek erre a korszakra utalnak. Ilyenek az egységes arculatú vasúti indóházak, a kávéházi kultúra vagy akár az operett műfaja is. De ezek hatása a jövőre nézve elenyésző. A magyar 20. század nem sikertörténet, de méltósággal lehet és kell elviselni, illetve kezelni a helyzetet. Az első világháború után elvesztett területek visszaszerzésének semmi lehetősége nincs, viszont kulturálisan, szellemi és tudományos téren példa lehetnénk a térségben. Egy olyan térségben, ahol az államok közötti határok jelentősége egyre kisebb. Az Európai Unió nekünk, magyaroknak ebből a szempontból is a legjobb megoldás.
A kulturális példaadás közel áll a klebelsbergi gondolathoz.
Igen. Vállalhatóan. De nem csak hozzá, hanem más 20. századi gondolkodóinkhoz is. Hogy mást ne mondjak, Bibó Istvánhoz is. Látja, ilyen értelemben sem érdemes ragaszkodni a merev korszakhatárokhoz.
*
Fotók: Réti Bori, borifoto.hu