Idehaza, az elmúlt másfél évtizedben a pályázatok során gyakran lehetett találkozni egy egzisztencia-vezérelt szemlélettel, amely elsősorban a forrás, a támogatások megszerzésére irányult. Egyes kutatói műhelyek elkényelmesedtek, amikor ugyanarról a témáról több bőrt lehúzva, csupán a fióknak kutatva vettek részt a különböző pályázatokon. Ez a jelenség leginkább a rendszerváltás után, a tudományos élet vákuumba került szereplőinek magyarázható magatartása volt, amely ma már érezhetően változik. Csökkennek ezek az egzisztenciális indíttatású akciók, reflexek, egyre gyakoribb az eredményorientált megközelítés. A kutatók számára az eredményességtől függés kitörési lehetőséget, de a korábbiakhoz képest megélhetési kockázatot is jelent. Az érintett kutatók azonban nem rendelkeznek azokkal a tartalékokkal, amelyek az átmenet, illetve a kockázatok finanszírozásához szükségesek. A kutatóhelyek nagy része alulfinanszírozott, az intézmények alapműködésének biztosítása forrást és figyelmet vesz el a minőségi munkától. Azt is tudomásul kell venni, hogy nem minden kutatási eredményt lehet piacosítani.
Mára eljutottunk oda, hogy jószerivel már azok sem hisznek a hazai kutatás-fejlesztés fejlődésében, akik hivatalból részt vesznek benne. Ez a terület az elmúlt évek során a hatalom játékszerévé vált. Meggondolatlan forráskivonás, forrás átcsoportosítás, kézi vezérlés, hirtelen szervezetváltás, leminősítés, bizonytalanság, következetlenség jellemzi azt az egyik legfontosabb ágazatot, amelyet a világ meghatározó országai közügynek tartanak. Közben nemzetközi összehasonlításban is visszaesett az ország. Az azonos népességű tagállamokkal összehasonlítva: lemaradunk nemcsak Belgium, de már Csehország mögött is, ma még azonos szinten vagyunk a gyorsabban fejlődő Portugáliával, általában megelőzzük Görögországot. Ennek hátterében a kirívóan alacsony hazai K+F ráfordítás, az alacsony fajlagos kutatói létszám, a hosszú távú tudománypolitikai koncepció és irányítás hiánya, a hazai K+F-ben rendkívül alacsony vállalati részvétel, szervezeti gondok állnak, továbbá döbbenetesen alacsony reál-diplomás (<8%) ill. real PhD (<0,25%) végzősök száma. Az összesített innovációs mutató (Summary Innovation Index) alapján a szürkeállományáról híres hazánk a 32 európai államból a 24., és az EU 25 tagállam között a 21. helyen áll! Hasonlóan lesújtó az Unió véleménye is a magyar innovációs helyzetről.1 Ezzel a négy „leszakadó” egyike lett.2 Mindez az elmúlt kb. öt év hatalmi politikának a következménye. 2002-ban az oktatási miniszter személyi tisztogatással kezdte a hatalom gyakorlását. Értékes szakemberek kerültek távol a folyamatoktól és értékes folyamatok álltak le. Néhány évvel később jött a magyar tudományos élet, az akadémia megbélyegzése, értéktelenné nyilvánítása. Ebben az időszakban került a lejtőre a K+F szektor. Pedig a viszonylag friss fékek ellenére és mellett sok érték van a magyar tudományos életben. Sokkal több, mint amiről általában beszélünk. A néhány eredményes intézet, az alacsony számú, de sikeres mikro vállalkozások mellett a fiatal tudósaink – gyakoran nemzetközi tapasztalattal – minden nehézség ellenére számottevő eredményeket mutatnak fel. Még ha csak az első fordulóban is, de példátlan az ERC fiatal kutatók számára kiírt újszerű pályázaton elért eredményeik.3 Ezeket az eredményeket, értékeket kell félteni a jelenlegi helyzet miatt a politikától.
Nincs még megközelítő adatunk se arról, hogy az országban milyen tudás-kapacitás van jelen, különös tekintettel azok műfajára, mennyiségére, minőségére, alkalmazottságára. Ugyanez vonatkozik az alkotói utánpótlásra is. Ezeknek az adatoknak ismerete nélkül hatékony program nem készíthető. Már önmagában az is szomorú jel, hogy egy ilyen leltár elkészítésére még csak központi akarat sem volt az elmúlt évek során.
Merevek, zavarosak a törvények, a szabályok, pontatlanok a statisztikák, a folyamatok túlzottan adminisztratívak. A jelenlegi tudománypolitika lényegében csak pályázatokból, pénzosztásból áll. A pályázatok kezelésében a fegyelem, a számszaki követelmények túl bürokratikus betartatása, a morál, a felelősség megoldhatatlannak tűnő feladatot jelentenek. Ameddig a szűkös források elosztása, illetve megszerzése áll a gondolkodás és a cselekvés középpontjában, nem sok remény van a felemelkedésre. Ameddig a különféle érdekérvényesítések, az illetéktelen beavatkozások, a törvények és a szabályok politikai érdekek szerinti toldozgatása-foltozgatása jelenti a tudománypolitikát, addig inkább a fokozódó lemaradással kell számolni, a felemelkedésre nincs reális esély.
A tudományos műhelyekben, az intézetekben általában hiányzik a tudásmenedzselés kultúrája, képessége, beleértve a vállalati szereplők egy részét is. A tudomány művelése és menedzselése általában különböző felkészültséget igényel. Csak nagyon keveseknek adatott meg az a képesség, hogy mindkettőben profik legyenek; ők leginkább a PhD műhelyek professzorai között találhatók. A kutatást és fejlesztést végző intézmények és csoportok irányítása nagyon sok olyan sajátos elemet tartalmaz, amely eltér a gazdasági folyamatok menedzselésétől. A tudásmenedzselés képessége hiánycikk Európában is, de fokozott mértékben Magyarországon. Ez leginkább az akadémiai (kutató egyetemek és az akadémiai kutató intézetek) kutatói közösségek irányítására érvényes. Az Unióhoz hasonlóan idehaza is komoly figyelmet kellene fordítani e terület fejlesztésére.