A harmonizáció
A hivatalos innovációs stratégia egyik hiányossága, hogy a kutatást és fejlesztést rendszerében nem teszi a helyére. A másik, hogy a tudománypolitika nem veszi figyelembe a két kapcsolódó ágazat, az oktatás- és az iparpolitika helyzetét. Tudásban, felkészültségben, mennyiségben a tudománypolitika az oktatás kimenetére épül, gazdasági eredményében, a megvalósításban pedig az iparpolitika bemenetét adja. Az oktatás-, a tudomány- és az iparpolitika szendvicsszerűen illeszkednek egymáshoz. Mindkét csatlakozó oldal minősége meghatározó, és - ami az oktatást illeti - alapvető. A három terület folyamatos harmonizációja szükséges. A legújabb európai példák is mutatják, hogy utánpótlás nélkül, vagy csökkenő létszámú és minőségű utánpótlással nem lehet konstruktív tudománypolitikát elképzelni. Márpedig ez a helyzet Magyarországon közel két évtizeddel a rendszerváltás után! Az oktatásban csökken a minőség! Eljutott az ország egy nagyon kockázatos időszakhoz: ha nem változnak a felsőoktatás újonnan kialakított szabályai, akkor a bolognai folyamat BA szakaszának kezeletlen hátrányai miatt 5-6 év múlva jelentősen csökken az oktatási rendszer kimenetén a kiválóságok száma. Növekedés helyett kevesebb fiatal tudósjelölt fogja elhagyni az egyetemeket! Nincs „sikoltozás” (vagy elnyomják), nincs akció a bolognai folyamat hibáinak korrigálására, nincs kormányprogram a tudományos életpálya segítésére, népszerűsítésére, és nincsenek értékelhető megoldások az iparpolitika oldalán sem, miközben fél Európa korrigálja a bolognai program indulási hibáit, hiányosságait. Pedig egy kiváló tudományos eredményeket és talentumok igény fölötti seregét produkáló kutató egyetemi rendszer, továbbá egy innováció-barát gazdasági környezet, egy befektetést hatékonyan szervező iparpolitika, néhány év alatt csodákat művelne. Mindez fordítva is igaz, mely szerint a tudomány művelőinek utánpótlása és az eredményeket hatékonyan befogadó gazdasági környezet nélkül nincs fejlődésorientált innovációs politika.
Kis túlzással azt lehet mondani, hogy ha az oktatás kellő létszámban termeli a fiatal kutatókat, és a gazdaság szervezetten befogadja a tudomány eredményeit, akkor a tudománypolitika sikerességét csak tudatosan lehet kétségessé tenni.
Akciók a jövőért (gondolatok, javaslatok a tudománypolitikához)
Az előzőekből két gondolat talán kikövetkeztethető: 1. A világban végbemenő folyamatok – az innováció területén is – Európát arra kényszerítik, hogy újrapozícionálja önmagát. Ezek a változások a Magyarországgal hasonló helyzetben lévő országoknak inkább lehetőséget jelentenek, mint veszélyeket. De ennek szigorú feltétele a felkészültség, a gyors fejlődés. Ezek hiányában a veszélyek válnak nagyobbá. 2. Az innováció magyarországi siralmas helyzete miatt – éppen az előző gondolat tükrében – mielőbbi akciókra, mielőbbi professzionális programra van szükség. Vitaindítóként, példaként, de a teljesség igénye nélkül az alábbiakban egy ilyen program egyes elemei következnek.
Ki kell alakítani a tudománypolitika végrehajtásáért felelős intézményrendszert.
- A hazai alapkutatás
Az alapkutatásnak nincs egységes irányítása, nincs intézményi
felelőse. Szükség van egy független, szakmai intézményre. Legyen az
MTA mint köztestület az alapkutatás felelőse. Az MTA-n belül létre kell
hozni azt a szervezeti egységet, amely a hazai alapkutatást koordinálja,
szervezi, megfelelő módon irányítja, függetlenül attól, hogy hol folyik a
kutatás. Egyedüli ennek a szervezetnek lenne joga a források kezelése,
felelőssége pedig az alapkutatások hatékony és minőség orientált
irányítása. Ez lényeges különbség az OTKA mai „passzív”, követő
szerepéhez képest. Ezzel megoldható a reál tudományok kiemelt
támogatása mellett a bölcsész- és társadalomtudományok arányos
segítése, és csökkenthető ez utóbbiak veszélyeztetettsége. Ez a
szervezeti egység önállóan és függetlenül működne az Akadémián belül.
Emellett az Akadémia intézetei végzik az alkalmazott kutatásaikat és
technológiai fejlesztéseiket. Mindezt vagy az NKTH koordinálásával, vagy
közvetlen gazdasági, nemzetközi együttműködés keretében ugyanúgy
teszik, mint bármely más intézet, vagy tanszék az országban.
Amennyiben ez a javaslat bármilyen ok miatt nem kivitelezhető, akkor az
uniós ERC-hez hasonlóan, szigorúan szakmai alapon, az előzőekben leírt
jogokkal és kötelességekkel létre kell hozni a Nemzeti Kutatási Tanácsot.
A minimum 5, maximum 9 tagból álló Tanácsot önálló intézményként kell
felépíteni, biztosítva a független, kezdeményező jellegű, hatékony
működést.
- Az alkalmazott kutatás, a fejlesztés és az innováció
Továbbra is a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal mint független
intézmény lenne ezen területek gazdája. Azzal, hogy az alapkutatás
irányítása az MTA-hoz, vagy egy létrehozandó Nemzeti Kutatási
Tanácshoz kerül, nagyon sok jelenlegi gondot lehetne megoldani. A
korábbiakban tárgyalt gyakorlati határvonal mentén az eltérő kezelési
módokat tisztábban lehet végrehajtani és szétválasztani.
Mindehhez szükség lenne arra is, hogy Magyarországon a
tudománypolitikát újra, egy valóban független intézmény irányítsa. A
tudománypolitikát nagyon sok országban - a jelentőségének megfelelően -
önálló tárcával képviselt. Az NKTH mint intézmény szakmailag is legyen
független, hogy a korábbi, sokszor a kézi vezérlés látszatát is keltő,
személyes függőséget elkerülje. A tulajdonosi képviseletet felelős
testületre kell bízni, egy tanácsot kell létrehozni. Ez a testület lenne a
Hivatal vezetőjének munkáltatója és a tudománypolitika stratégiai
gazdája. Úgy működne, mint egy vállalat igazgató tanácsa. A tanács az
érintett tárcák vezetőiből, az MTA elnökéből, vagy delegáltjaikból, és
további igen alacsony számú, szakmai alapon felkért tagból állna. A
tanács elnöki posztját csak a szakma által delegált civil tag tölthetné be.
Az NKTH az oktatás- és iparpolitika harmonizációjáért, az innovációs
szakadék csökkentéséért és a nemzetközi együttműködésekért is felelős
lenne.
- Törvényi szabályozás
Felül kell vizsgálni, és módosítani kell mindkét innovációhoz kapcsolódó
törvényt. Pontosítani kell a törvényeket és az eddigi tapasztalatokat be
kell építeni. Meg kell szüntetni az innovációhoz kapcsolódó újabb
törvények és a korábbi, egyéb törvények közötti ellentmondásosságot.5
Fel kell számolni a törvények mentén kialakult „megélhetési megbízásos
kutatásokat”.
- Költségvetési stratégia
Ki kell dolgozni, és érvényesíteni kell azt a költségvetési stratégiát, amely
alkalmazkodik a tudománypolitikához és biztosítja, hogy az innovációs
alap és a központi források kizárólag a tudománypolitikát szolgálják.
Biztosítani kell, hogy a pénzügyi kormányzat menetközben ne
avatkozhasson be az innovációs programok finanszírozásába. El kell érni,
hogy minden, társadalmilag hasznos és értéket termelő K+F-hez
biztosított legyen a szükséges központi forrás.
Tartalmi kérdések
- Oktatáspolitika
Sürgősen meg kell szüntetni az új felsőoktatási törvény értékcsökkentő,
káros hatásait. Meg kell oldani, hogy a középfokról kikerülő kiválóságok
egy része ne vesszen el a felsőfok első három évének felhígult,
minőséggondozás nélküli időszakában. Meg kell szüntetni a felsőoktatás
minőségellenes normatív finanszírozását. Nem elég visszaállítani, de
tovább kell fejleszteni az egyetemi minőségi oktatást, az elitképzést. A
tudományos pálya népszerűsítését központilag kell irányítani. A
tudománypolitika irányítóinak - az oktatáspolitikáért felelősöknek címezve
- részletes javaslatot kell kidolgozni, megfogalmazva azokat a
követelményeket, amelyeket a jelenlegi oktatási törvény módosításával a
magyar tudomány és a tudásintenzív gazdaság jövője érdekében végre
kell hajtani.
- Iparpolitika
Olyan iparpolitikát kell kidolgozni, amely a tudománypolitika szerves
folytatása. A hazai kis – , és közepes, valamint a külföldi vállalatok
esetében hatékony stratégiával kell a tudásintenzív ipar fejlődését
szolgálni. Meg kell sokszorozni a kutatást és/vagy fejlesztést
Magyarországon folytató nemzetközi cégek számát.6 Külön és
elválasztva kell foglalkozni a nem K+F tartalmú innováció támogatásával.
A nem K+F innováció terjedő és folyamatosan jelen lévő kultúrája, igénye
a gazdaság fejlődésének egyik legerősebb motorja.
- Nemzeti alapkutatási program
Az MTA, vagy Nemzeti Kutatási Tanács által irányított alapkutatási
programnak figyelembe kell vennie az ország tudományos adottságait, a
nemzetközi trendeket és a lehetőségeket. Hosszabb távú program
keretében arra kell törekedjen, hogy minden területen a hazai
tudásvagyon az értéktermelő képességének maximumát érje el.
Stratégiájában a finomhangolás módszerével kell irányítania a
legerősebb, a legígéretesebb kutatási irányok fejlődését, vigyázva arra,
hogy a kutatások ne szűküljenek le divatos, preferált technológiákra. A
szervezet további feladata a kutatói utánpótlás biztosítása érdekében a
tudományos pálya népszerűsítése is.
- Katalizátor program (A tudásintenzív gazdaság fejlődésének segítése)
Lényegében ez az NKTH legfontosabb feladata. Szervezését, felépítését,
végrehajtását részletes munka során kell kidolgozni. Meg kell alkotni azt a
programot, amely legfeljebb másfél éven belül létrehozza azt az állapotot,
amely során minden központi forrás hasznosul. Tanácsos abból is kiindulni,
hogy milyen ne legyen az a program, amely várhatóan a hazai központi
K+F források több mint háromnegyedét költi el. Ennek a programnak a
tartalma és végrehajtásának minősége a hazai innováció és a gazdaság
jövőjének legfontosabb pillére.
- Nemzetközi együttműködések
Az NKTH-n belül ki kell alakítani azt a szervezeti egységet, amely
központilag támogatja és koordinálja a nemzetközi K+F együttműködéseket.
A strukturális alap és a hetes keretprogram forrásaihoz kapcsolódó
programokban maximalizálni kell az eredményeket. El kell kerülni a spontán,
széttagolt részvételeket.