Tanácsköztársaság 100: hej, te bunkócska, te drága!

2019. március 31. 19:43

Hogyan áll a Tanácsköztársaság felidézése száz év után, hogyan alakul a kommunizmus ügye manapság?

2019. március 31. 19:43
Máthé Áron
Máthé Áron
Mandiner

Nagyon érdekes volt megfigyelni, hogyan alakul az első magyarországi szovjet-kommunista diktatúra, ismertebb nevén a Tanácsköztársaság felidézése a 100. évfordulón. Tulajdonképpen az igekötőkkel is játszhatnánk: egyszerűen felidézése vagy éppenséggel megidézéséről van szó?

Sőt, tovább is mehetnénk: hogyan áll, netán alakul a kommunizmus ügye manapság?

A Nézőpont Intézet egy izgalmas felmérést készített arról, hogy hogyan állnak a „kommunizmushoz” a magyar választók. A felmérés alapján úgy tűnik, hogy nincs igazán félnivalója a magyar honpolgároknak. „Az adatok azt mutatják, hogy a kommunista-antikommunista törésvonal a fiatalabb generációk számára fontosabb, mint az idősebbeknek. A 18–29 éves korosztály 61 százaléka tartja jelentősnek ezt a törésvonalat, és 58 százalékuknak fontos pártválasztáskor, hogy egy adott politikai csoport hogyan viszonyul a kommunizmushoz. (…) A legfiatalabbak (18–29 évesek) között vannak a legtöbben azok, akik elkötelezettek az antikommunizmus mellett, és második legkevesebben azok, akik inkább jó véleménnyel vannak a kommunizmusról.

Az ördög azonban a részletekben rejlik, különösen is ha magát a Tanácsköztársaságot nézzük.

A megkérdezettek döntő többsége (88 százalék) elmondása szerint hallott a tanácsköztársaságról, de közülük egyharmadnyian (36 százalék) nem tudják, vagy nem akarják megítélni a rendszert. A megkérdezettek egyharmada tudta megmondani, hogy melyik évben volt a tanácsköztársaság, több mint felük nem vállalkozott arra, hogy pontos évszámot jelöljön meg. Azok közül, akik tudták, hogy mikor volt a tanácsköztársaság, abszolút többségben, 51 százaléknyian voltak azok, akik inkább rossz véleménnyel voltak róla, és 26 százaléknyian azok, akik inkább jó véleménnyel.

Ezek az adatok azt jelentik, hogy

a történelmileg tudatos populáció egynegyed (!!!) része jó véleménnyel van a magyar történelemnek e sötét epizódjáról.

Bár kereszttáblákat nem tett közé a Nézőpont Intézet, de feltételezhető, hogy akik tudják, hogy mit jelentett és mit jelent a Tanácsköztársaság, azok között nagyon jelentős azoknak az aránya, akik ezt jónak tartják, vagyis a mai napig felvállalják. A másik oldalon viszont alapos a gyanú, hogy a megkérdezettek által reprezentált magyar népesség többsége nem igazán tudja, hogy eszik-e vagy isszák azt a bizonyos „Tanácsköztársaságot”.

Szerintem ez nemhogy nem megnyugtató, hanem inkább kifejezetten ijesztő.

Hogyan is írta Vlagyimir Bukovszkij, egykori Szovjetunió-beli orosz ellenálló, a pszihuska-lágerek józan túlélője? „Az embernek az a benyomása, mintha a pszichopaták bármelyik kis létszámú, ámbár nagy hangú csoportocskája – alkalmasint a kimerült többség szándékai ellenében is – képes megváltoztatni az állam törvényeit és politikáját, a nemzetközi közösségek szokásait nemkülönben. A józan ész, a logika, a tudományos érvelés immár semmi megakadályozására sem alkalmas.” 

A fenti közvélemény-kutatásból kirajzolódó képlet mintha valami hasonlóra utalna.

A nagyhangú értelmiségi csoportokat Magyarországon sem nélkülözzük.

Az igaz, hogy a szóban forgó közvélemény-kutatásból kirajzolódó minta megléte a történészek felelőssége is. Persze nem csak az övék, hanem a közvélemény, a közös tudás alakításában résztvevő minden írástudóé, a farizeusokat leszámítva persze. Szerencsére egy bizonyos elmozdulás azért tapasztalható. Ahogyan nemrég egy baloldali történész panaszkodott a 168 óra hasábjain: „A Nemzeti Emlékezet Bizottságának az 1945 és 1989 közötti időszak »kommunista bűneit« kell kutatnia. A leglátványosabb eredményük, hogy ma már mindenre a »kommunista« jelzőt alkalmazzuk – nemcsak a közbeszédben, de gyakran már a szakmában is”. (168 óra, 2019.01.17., Az emlékezetpolitikai gumicsontok érzelmi tartalékokat mozgósítanak).

És valóban: hála Istennek, egyre nagyobb figyelem irányul a kommunista diktatúra mechanizmusainak, eseményeinek, szereplőinek, hatalombirtokosainak feltárására, kutatására. Hogy ez mikor fog társadalmi tudássá – nemzeti emlékezetté – összeállni, az azonban már nemcsak a történészek felelőssége.

A Tanácsköztársaságnak a saját 100. évfordulóján befutott karrierje azonban arra utal, hogy a „kommunizmus” és a 45 évnyi magyarországi diktatúra megítélése mintha elválna egymástól. Vagyis

nagyon sokan nem adták még fel azt a gondolatot, hogy „nemes eszmék nevében követtek el szörnyűségeket”,

vagy még inkább: „az elképzelés jó volt, de nem sikerült megvalósítani”.

Ez azt jelenti, hogy a kommunizmus eszméi (és annak tetszőleges válfajai) leválaszthatóak lennének a diktatúráról. Ráadásul a Tanácsköztárság esetében az eltelt 100 év, és az azóta megtörtént szörnyűségek is a jótékony feledés homályát borítják a kommün eseményeire, sőt, a „zoon politikon” egzotikus példányaiként teszik annak fő figuráit mutogathatóvá. A

történelmi állatkert gondozásában kétségtelenül Csunderlik Péter járt az élen az elmúlt időszakban, akitől megtudhattuk, hogy Kun Béla könnyezve írta alá a halálos ítéleteket, sőt, állítólag rosszul is lett közben, továbbá, hogy a kedvenc étele a tojásos nokedli volt, meggybefőttel. De ez még mind semmi! Hiszen, ahogyan a századik évfordulóra megjelent cikkében írja: „A Tanácsköztársaság vezetőivel nem az Animal Cannibals-tagok pacsiztak, hanem Bartók és Kodály, miközben a Vörös Hadsereget olyan, bolsinak nem nevezhető katonatisztek vezették, akik a Horthy-korban értek a csúcsra”. Pacsiztak. Az hagyján, hogy nem létező mítoszok ellen hadakozik, de ezúttal főként a „népszerűséggel” érvel a történész, miszerint a proletárdiktatúra elfogadott, sőt, közkedvelt lett volna. Egy darabig lehet, hogy az volt az értelmiség haladó része és a munkásság körében; no de az alkoholtilalom még közöttük sem „pacsizott” a népszerűséggel.

Nem más ez, mint szerecsenmosdatás, és persze előbukkan a vörös farok is: „Kun Bélát pedig »félholtra« verték. A legnépszerűbb bulvárlap, Az Est tudósítója azonban bejutott hozzá és interjút készített vele: »Félrevezetett emberek. Nem fontos, hogy kicsodák« – válaszolta a kommunista pártvezér, mikor megkérdezték tőle, hogy kik verték össze.”.

Ez a fajta mentegetőzés veszélyesebb, mint a nyílt színi hülyeség, amelyet a munkásőr hagyományőrzők adtak elő az újpesti vöröskatona szobornál.

Persze ez is jó kérdés, hogy ha a kitöréstúra hullámokat ver, akkor

a munkásőrök műsorai miért nem ütik át az ingerküszöböt?

Értem én, hogy a rendőrségnek kisebb gondja is nagyobb annál, minthogy önkényuralmi jelképek ügyében nyomozzon, de vajon ez nem csak a kommunista jelképekkel van így? Talán egy eltökéltebb hozzáállás esetén kevésbé lenne elszántabb a kommunista eszmeiség felélesztésére irányuló törekvés, mint jelen állás szerint. A haladás elkötelezett magyarországi hívei ugyanis nem csak olyan távoli, egzotikus régiók kapcsán áradoznakkorunk legnagyobb forradalmáról”, amely egyúttal a „világ legnagyobb társadalmi kísérlete” is. A Kurdisztán egy részén zajló társadalmi kísérletről (de vajon ki kísérletezik a szegény kurdokkal?) megtudhatjuk, hogy a célja a „feminista demokrácia megteremtése”, továbbá, hogy „az ideológiai alapot a világszerte terroristának minősített török Abdullah Öcalan marxista és radikális demokrata ihletésű gondolatai adják”.

Hogy a feminizmus egy radikális gondolat, az kétségtelen, de hogy a marxizmusnak a demokráciához bármi köze lenne, az már egy másik kérdés. Mindeközben a tudósítás diszkréten kezeli a tényt, miszerint a női emancipáció a gaz Aszad család idősebb tagjának idején, már a '70-es években elkezdődött. A tudósítás azzal a hírrel zárul, miszerint az a paradox helyzet is létrejöhet, miszerint Donald Trump – a reakcióst elfelejtették ideírni – fogja megvédeni a „demokratikus feminizmust”. Mindezek alapján ismét bebizonyosodott, hogy Marx tévedett: nem arról van szó, hogy ami először tragédia, az másodszorra komédiaként tér vissza, hanem éppen fordítva.

Ami a Monty Python, sőt a South Park hőskorának idején még vicc volt, az mára tragikusan komolyan vett hülyeségként tér vissza.

De nem is kell Kurdisztánig menni. Itthon elég az olyan ötleteket elolvasni, hogy „írjuk át a gazdaság játékszabályait” – mintha nem lett volna elég a szovjet kísérlet. De majd most, hátha ott lesz az út végén a működőképes kommuna! Ezen már dolgoznak a marxista Társadalomelméleti Kollégium tagjai, akik égetően fontos létkérdésekkel toborozzák az új tagokat. Mitől férfias valaki? Miért dolgozunk? Demokratikus intézmény a család? Ünnepled március 15-ét?

A hasonló, egyelőre szoft marxista megközelítések azt mutatják, hogy a kommunista nem vész el, csak átalakul. De ahogyan a legutóbbi venezuelai példa mutatja, az ilyen eszmék gyakorlatba ültetésének mindig súlyos következményei vannak. Az ilyen történetekben általában a bunkócska, a drága is előkerül, mint végső érv. Máshogy többnyire nem lehet a hülye maradiak fejébe beleverni a haladást. Ahogyan Kádár mondta: ha a magyar paraszton múlik, előbb lesz szocializmus a Marson, mint idehaza.

Azonban sajnos az amerikai „demokratikus szocializmus” mainstream szintű felvállalása, és az Európai Unió bizottsági elnöke által átadott Marx-szobor azt mutatja:

Nyugaton a helyzet nagyjából 1968 óta nem változatlan, hanem éppenséggel romlott.

A közép-európai országoknak erre is választ kell keresni: mihez fogjanak egy olyan Európában, amely nemhogy szembefordul önmagával, de egyenesen marxi-engelsi gyökerekre visszavezethető gondolatok mentén próbálja radikálisan átalakítani polgárai életét?

Összesen 49 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
duzur
2019. április 01. 09:28
Nekem az furcsa, hogy ez a cikk úgy tesz, mintha a mandineren a hangadók irtóznának a diktatúráktól és a diktátoroktól. Szó se róla! Itt egy Franco máig népszerü és a mai áldemokraták mint Putyin, a legkedvesebb barátoknak számítanak. Mondanám, hogy csak a baloldali diktátorokra dühösek az orbanisták, de ez se stimmel, hisz az ázsiai kommunista diktátorok kegyeit is nagyon keresik... Szóval, hogy is van ez?
mokány
2019. március 31. 22:52
A Mandiner a cikke címében miért a kommunisták megnevezésével jelöi azt az időszakot ?
Bell & Sebastian
2019. március 31. 22:27
A kilenc történettudomány oktatása körül nagy bajok vannak. Akkora felkészültséget igényel(ne), mi nincs. Aki itt a fejekbe piszkál, az sokkal jobban felkészült és több pénze van rá. A harmadik gond maga a valóság, ami nem igazolja vissza az iskolai elméletet. Zavaros a múlt és homályos a jövő, ebből kell nebulónak haladásra következtetnie. Vajon miért is nem sikerül ez neki?
Akitlosz
2019. március 31. 22:23
"Értem én, hogy a rendőrségnek kisebb gondja is nagyobb annál, minthogy önkényuralmi jelképek ügyében nyomozzon, de vajon ez nem csak a kommunista jelképekkel van így? " Tetszett már a boltban horogkeresztes sörrel találkozni? Mert ha nem, akkor de igen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!