„E helyett az »éteri« politikai attitűd és terméketlen magyarázat-keresés helyett érdemes lenne megismerkednie (igen, szándékosan emelem ki ezt a szót) a magyar ellenzéknek a hazai rögvalósággal. Ennek a rögvalóságnak vannak jellemzői. Vegyük sorra őket:
1. A valóság nem 1990-ben kezdődik. A rendszerváltás idején divatos volt a történelem végéről és a politika jelenbe való átkerüléséről beszélni. A történelem vége és a jelen azt is jelentette, hogy vége mindenféle gyanús, diktatórikus, autokratikus, monarchikus, ilyen -ikus, olyan -ikus rendszernek, illetve kezdődik egy új. Csak egyetlen rendszer marad a terítéken: a demokrácia. A demokrácia váltógazdálkodással jár. Kezdetben fogalmunk sincs, mit jelent ez a gyakorlatban, de nem is kell, elég, ha mindig győz, aki addig ellenzékben volt. Ez szépen ment is egy ideig. De feltűnt, hogy 2006-ban az MSZP sorrendben egy második ciklust is nyert? Őszöd árnyékában felfigyeltünk arra, hogy ez bizony már nem az 1990-es modell, hanem egy korábbi, ha tetszik történelmi? A magyar társadalom – mondjuk bátran ki – először az MSZP-től várta, hogy szakítsa meg a »történelem vége« tételt, és tegyen lépéseket a többciklusú kormányzás felé. A Fidesz mindezt pazarul, de csak eltanulta.
2. A magyar politikában mindig aszimmetrikusak voltak a pártfelállások. Nem azért írom, mert vigasztaló, de egy ország vajon boldogulhat-e akkor, ha nem ismeri és érti saját politikai hagyományát? Ebben a hagyományban mit látunk? Mindig nagy kormánypártok vannak, amelyek több évtizedig kormányoznak anélkül, hogy az ellenzék labdába rúgna. Jó felállás ez? Nem állítanám. De valami oka csak van, hogy mind a dualizmusban, mind a Horthy-rendszerben ez volt. Sőt. A Kádár-rendszer is beleillik a sorba, csak itt már díszlet-pártok sincsenek? Értem én, hogy tettünk erre a hagyományra 1990 és 2006 között, no de ma? Ordít, hogy 2010 után itt a magyar politikatörténet tért vissza, de az ellenzék undorral félrefordítja a fejét, és azt mondja: köszönöm, ez nem az én hagyományom! Hát, akkor kié? Csak a Fideszé? Vagy csak az a felvállalható hagyomány, ami tetszik nekünk belőle, de az nem, ami viszont éppen hogy magyarázná a mai helyzetet?