Mike Károly közgazdász, egyetemi oktató (Budapesti Corvinus Egyetem) írása
Milánó egykor rettegett ura, Matteo Visconti száműzetésében a Garda-tavon halászgatott, amikor követ érkezett hozzá. Az utóda tudakolta tőle, hogyan és mikor szándékozik visszatérni a városba. „Ugyanolyan módon, ahogyan engem elűztek, de majd csak akkor, ha utódom bűnei túlszárnyalják az enyéimet” – üzente válaszában. Az anekdotát Jacob Burckhardt idézi Petrarcától az itáliai reneszánszról írott nagy művében. És nem hagy kétséget afelől, hogy az emlegetett bűnök nagyok és számosak voltak.
Szinte lenyűgöz bennünket a száműzött nagyúr hidegvérű cinizmusa. De ha gondosabban figyelünk a szavaira, azok éppenséggel a cinizmus legfontosabb korlátjára hívják fel a figyelmünket: az igazságérzet erejére. Nincs hatalmasabb politikai erő az igazságérzetnél. Nem érthetjük meg a politikát, ha nem vesszük figyelembe, hogy
a hatalmi játszmák és szellemi árokásások felszíne alatt az igazságérzetek harca is dúl.
Hosszabb távon ez adja meg alapvető dinamikáját, hajtja előre – jó vagy rossz irányba.
Persze vannak cinikusok, akiknek mit sem ér az igazság, és vannak a politikának tudós kutatói, akik elhiszik, hogy az igazságtalanságról szőtt elképzelések pusztán érdekeket leplező mesék. Ám bármilyen gátlástalan hatalomtechnikus valaki, ha tartósan uralmon akar maradni, az emberek egy számottevő részét meg kell győznie, hogy amit képvisel, az igazságos, vagy legalábbis kevésbé igazságtalan, mint amit ellenfeleitől remélhet.
Nincs olyan politikai mozgalom vagy ideológia, amely ne valamilyen igazságtalanság feletti felháborodásból merítené energiái nagy részét. Legyen az a „munkásosztállyal”, egy „fajjal”, „nemzettel”, az „elnyomott nincstelenekkel”, „kisebbségekkel” szemben, vagy éppen a mindent felforgató forradalmárok által elkövetett igazságtalanság.
Minden nagy politikai drámában igazságérzetek feszülnek egymásnak.
Ez természetesen nem jelenti, hogy mindenkinek igaza lenne, mindenki igényei jogosak lennének. Hiszen igazság definíció szerint csak egy van. A politikai tragédiák éppen abból fakadnak, hogy az igazságérzet „félresiklik”, kilép az ésszerűség medréből, zabolátlan indulattá, pszichózissá torzul. Az érzet elszakad az igazságtól. Kivételes és szerencsés eset, amikor mindenki az igazság „közelében” marad, csak máshová teszi az erkölcsi hangsúlyokat, vagy hasonló szempontok szerint, de eltérően ítél.