Milyen az antikapitalista szex?
A termelés hozza létre a fogyasztót – ez pedig ugyanúgy igaz a szexuális szükségletekre, vágyakra és habitusokra is.
Valakik, vagy valamik évezredekkel ezelőtt szétszórták egy óriási robot testrészeit szerte a Földön. Húsz évvel azután, hogy az első darabra rátalálnak, egy titokzatos háttérember úgy dönt, hogy ideje megkeresni a többi részt és kideríteni, hogy mi a fene ez az egész. Ehhez pedig kell egy csapat. Az olvasó biztos nem fog aludni az Alvó óriások olvasása közben. Mondjuk elájulni sem. Kritikánk Sylvain Neuvel könyvéről.
Azt hiszem túl magas az ingerküszöböm. Vagy túl nagy elvárásaim vannak. Ahogy végignézek az idei olvasmányaimon, alig pár olyan könyvet látok, ami tényleg megmozgatott bennem valamit – tehát valami újat hozott, vagy tényleg egyedi és élvezetes módon dolgozott fel valami ismert ötletet, motívumot, témát. Mintha a fantasztikus könyvekre is visszaütne a hollywoodi trend, hogy legyen mindenből trilógia, de inkább univerzum; vagy legyen egy könyv „blockbuster”. Vajon érdemes máshogy is hozzáállni ezekhez a könyvekhez, és nem keresni a világmegváltó újdonságot?
A kissé negatív hangvételű felvezető elsősorban nem Sylvain Neuvel könyvének szól, de annak kapcsán jutott eszembe. Az Alvó óriások kiadásának sztorija hasonló, mint A marsié: ez is magánkiadás volt előbb, ezt is felkapta a nép, ebből is lett rendes kiadás, és ebből is film lesz. Annyi csavar van, hogy itt előbb volt meg a filmszerződés, mint a könyv hagyományos kiadása. A KönyvesBlog interjújából az is kiderül, hogy Neuvel is inkább filmes fejjel gondolkodva írta meg a könyvet. A végeredmény engem nem nyűgözött le, de értem, miért népszerű, és miért lesz népszerű itthon is.
A történet röviden annyi, hogy találnak egy hatalmas, Földön legalábbis nehezen összehozható ötvözetből készült fémkezet valahol Amerikában. Aztán az azt megtaláló kislányból tudós lesz, aki egy névtelen háttérember szervezésében – és itt máris közbeszúrnám, hogy névtelen emberünk a valódi főhős – csapatot hoz össze, hogy egyrészről összegyűjtsék a többi testrészt, másrészről kezdjenek valamit ezzel az egész üggyel és ennek folyományaival. Van kemény pilótacsaj, meg gondoskodó főnök, meg cinikus csávó, meg izmos csávó, meg ugye a névtelen kérdező, aki messze a legérdekesebb figura a történetben.
A másik, promóanyagokban citált mű A marsi mellett a Z világháború, mivel itt is egyfajta dokumentarista stílussal találkozunk: az egész cselekmény kérdés-válasz interjúk, illetve néhány naplóbejegyzés és jelentés formájában bontakozik ki. Ez egyrészt érdekes, másrészt furcsa, mert valójában nagyon eltávolít minket a történettől és a szereplőktől – ezt viszont érdekes módon túlkompenzálja azzal, hogy az interjúk során olyan dolgokról kérdez a névtelen kérdező, és olyan dolgokról beszélnek neki a karakterek, amelyek megosztására nem éreztem, hogy erős indíttatásuk lenne.
A Cixin Liu-féle The Three-Body Problem esetében volt hasonló érzésem, csak ott arról volt szó, hogy a kínai történetmesélési módszerek annyira elütnek a nyugati formuláktól, hogy már-már esetlennek érződnek. Itt egészen más a helyzet, de nem igazán tudtam dűlőre jutni a dologgal. A forma egyrészt nem engedi közel az olvasót történethez, másrészt néhol kicsit gúzsba köti az írót is, harmadrészt viszont mindezek ellenére tud egyedi élményt nyújtani.
A történetre visszatérve: könnyed, akár egy nap alatt befalható olvasmány, szórakozásnak nem utolsó. Sokáig nem éreztem mondjuk a fókuszt, hogy miért is kell izgulnom pontosan. Azért, hogy kik hagyták itt ezt a cuccot? Azért, hogy össze tudják-e rakni? Azért, hogy hogy oldják meg a diplomáciai bonyodalmakat? Néha úgy éreztem, hogy a szerző maga sem tudja pontosan. A végére világos lett, hogy a történet melyik rétege kapja a reflektorfényt itt, és mely szekciók feltárása marad a következő kötetekre – annyit mindenesetre meg kell hagyni, hogy azokat is el fogom olvasni.
De őszintén szólva még ennél is jobban érdekel a film. Mármint ez nyilván ebben a formában nem működik filmként, át kell gyúrni, mint a Z világháborút, ami ugye elég katasztrofális lett, mert pont a lényegét veszítette el. Ebben az esetben viszont szerintem előnyére válhat a történetnek, és el tudom képzelni, hogy azon ritka filmek egyike lesz, ami jobban tetszik az alapanyagnál. Majd meglátjuk.