Egészen a 19. század végéig tartott a vita arról, hogy a népköltészet vajon önálló (kollektív) alkotások összességének tekinthető-e, vagy pedig csupán a műköltészet nép közé „lesüllyedt” változatának. Ma már az utóbbi nézetnek nincs számottevő tábora, a népköltészet darabjait minden számottevő kutató a népi közösségek által olykor igen hosszú ideig csiszolt, önálló alkotásnak tekinti, még akkor is, ha egyes dalok szövege vagy dallama, egyes mesemotívumok esetében valóban kimutatható is a műköltészettel való kapcsolat.
Említésre méltó, hogy amikor a népköltészet a tudományos világ, a „magas kultúra” figyelmének körébe került, az alászálló műköltészet elmélete még alig bukkant fel. Ellenkezőleg, az első gyűjtők kifejezetten a kultúra nagyon régi, máshonnan már kikopott elemeit keresték és vélték megtalálni, különösen a népmesében.
A legkorábbi, 18. századi mesegyűjtemények nem is azzal a szándékkal készültek, hogy a kor gyerekeinek esti meséül szolgáljanak, hanem hogy belőlük kielemezhető legyen az adott nép kultúrájának legrégibb rétege, ha úgy tetszik, az ősvallás. Itt mindjárt említést kell tennünk arról is, hogy a népmesék zöme eredetileg maga sem a gyerekek szórakoztatására született, sokkal inkább a fel-nőtteknek szóló, afféle népi novellairodalomnak tekinthető. Innen van, hogy némely mesékben meglehetősen drasztikus, hátborzongató elemeket is találunk, amelyeket a gyerekeknek szánt kiadványokból már rendszerint gondosan kigyomlál a közreadó.
Az ősvallás, az őskultúra nyomozásának motívuma a magyar(országi) népmesegyűjtés kezdeteinél is fellelhető, de mellette ugyanilyen súllyal szerepel a nemzeti újjászületés igénye, amely egy sajátos irányzatban, az úgynevezett irodalmi népiességben ölt testet. Már a 18. század végétől világos nyomait találjuk annak, hogy a népmese kezd beépülni az irodalomba, áttörve a falusi élet határait.
Az első önálló magyar népmesegyűjtemény még a német mesegyűjtéshez kapcsolódott. Gaal György – mint hagyatékából kiderül – magyarul jegyezte le a gyűjtött meséket, de 1822-ben Bécsben németül adott közre belőlük egy válogatást. Halála után a hagyatékból Erdélyi János válogatott az 1846-48-ban megjelent háromkötetes gyűjteménye számára, majd az 1855-ben megjelent Magyar népmesék című kötetébe. Végül 1857 és 1860 között 53 mese jelent meg Gaal György Magyar népmesegyűjteménye címmel. Ez a korai gyűjtemény értékénél kevesebb megbecsülést kapott az utókortól. Gaal György ugyan a kor szokásainak megfelelően „stilizálta” a meséket, de egyúttal törekedett az eredeti íz meg-őrzésére is. Sajnálatos, hogy Gaal meséi alig szervesültek az élő hagyományba, a huszadik századra a szerző csupán a szakemberek számára maradt ismerős.